Untitled-6 copy

 با توجه به گسترش خودروهای الکترونیکی پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، میزان تقاضا برای لیتیوم با رشد قابل‌توجهی همراه شود و از این‌رو قیمت سبک‌‌‌ترین فلز ذخیره‌‌‌کننده انرژی نیز روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که آنگلو‌‌‌امریکن با توجه به وضعیت این فلز در آینده خواهان حذف معاملات آن در بورس است.

آنگلو‌‌‌امریکن به‌عنوان شرکت استخراج معادن بریتانیایی روز جمعه اعلام کرد که به صورت فعال و پیگیر به دنبال حذف معاملات لیتیوم در بورس است، چراکه میزان تقاضا از جانب خریداران، به‌خصوص مشتریانی که با بخش خودروهای الکتریکی مرتبط هستند، در حال افزایش است. در حال حاضر این شرکت فلزات کلیدی باتری از جمله مس و نیکل را تولید می‌کند و معتقد است که با گذر زمان بیشتر خریداران به سمت فلزاتی می‌‌‌روند که برای گسترش اقتصاد سبز به کار گرفته خواهند شد. از این‌رو در دنیا میزان تقاضا برای لیتیوم در حال افزایش است. از طرف دیگر پل وارد، رئیس بازاریابی فلزات اساسی در حاشیه کنفرانس جهانی مس آسیا در CRU در شانگهای نیز گفت: ما معدن لیتیوم نداریم و آن را معامله نمی‌‌‌کنیم، اما به دنبال لیتیوم هستیم.

آنگلوامریکن در حال حرکت به سمت کالاهای فراتر از فلزات اساسی و گرانبهاست. این شرکت معدنی، وودسمیت را در سال 2020 خریداری کرد. Woodsmith دارای بزرگ‌ترین ذخایر شناخته‌شده پلی‌‌‌هالیت (تجمیع چندنوع نمک) در جهان است؛ ماده معدنی طبیعی حاوی مواد مغذی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد که با نام POLY4 به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر ارزش بازار آنگلوامریکن حدود 30.36میلیارد پوند معادل 37.7میلیارد دلار است که وودسمیت را به قیمت 405میلیون پوند معادل 527میلیون دلار در آن زمان خرید و این خرید موجب شد که ارزش بازار این غول معدنی در ماه فوریه 1.7میلیارد دلار کاهش داشته باشد. استراتژی این شرکت برای استفاده از واگن فلزات باتری، کم‌خطرتر است. آنگلوامریکن با هدف به دست آوردن مواد خارج‌شده برای این فلزات، در حال برنامه‌‌‌ریزی برای تامین مالی بدهی پروژه‌‌‌های میدان قهوه‌‌‌ای یا سبز است.

در این راستا پل ‌‌‌وارد، رئیس بازاریابی فلزات اساسی، عنوان کرد: اگر فرصت‌‌‌هایی برای ایمن‌‌‌سازی لیتیومی وجود داشته باشد که قبلا استخراج شده است که با آن احساس راحتی می‌‌‌کنیم و به شکل مناسبی می‌‌‌توانیم به طور مستقیم به مشتریان خود بفروشیم، پس این نیز مورد توجه است. در حالی که فروش خودروهای برقی سریع‌‌‌تر از هر گروه خودروی بزرگ دیگری در حال رشد است، نام‌‌‌های بزرگ صنعتی از جمله جنرال‌موتورز، فورد و تسلا اخیرا اعلام کرده‌‌‌اند که به دلیل فروش کندتر، هزینه‌‌‌ها را به تعویق می‌‌‌اندازند. داده‌‌‌های گردآوری‌‌‌شده توسط HSBC نشان می‌دهد که خودروسازان برای اولین بار مجبور هستند برای خودروهای برقی در راستای جابه‌‌‌جایی خودروهایی که قبلا لیست‌‌‌های انتظار چندماهه داشتند، معاملاتی را ارائه کنند. براساس داده‌‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی، به‌رغم افزایش 180درصدی تولید لیتیوم از سال 2017 تاکنون میزان تقاضای این فلز برای دومین سال متوالی از عرضه در سال 2022 فراتر رفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که میزان تقاضای جهانی 60‌درصد برای لیتیوم، 30‌درصد برای کبالت و 10‌درصد برای نیکل تولیدشده در سال گذشته از سوی سازندگان باتری‌‌‌های برقی بوده است. همچنین طی گزارش این آژانس مشخص شده است که مجموع فروش خودروهای برقی در سال 2022 به 10میلیون تن رسید و انتظار می‌رود این رقم در سال‌جاری به 14میلیون تن برسد. استخراج‌‌‌کنندگان لیتیوم قیمت‌های بالاتری را برای زنجیره تامین وسایل نقلیه الکتریکی (EV) مواد خود با توجه به تقاضا برای عرضه سازگار با محیط‌‌‌زیست و سازگار با چین برآورد و اعمال می‌کنند. لیتیوم، سبک‌‌‌ترین فلز در ساخت کاتد با بار مثبت باتری استفاده می‌شود و به دلیل توانایی آن در ذخیره انرژی ارزشمند است. چین بزرگ‌ترین فرآوری‌کننده لیتیوم جهان است. با توجه به افزایش میزان تقاضا در راستای گسترش خودروهای الکترونیکی پیش‌بینی می‌شود قیمت این فلز در آینده افزایش یابد.

در حال حاضر قیمت‌‌‌ کربنات لیتیوم به زیر 145‌هزار یوآن در هر تن رسیده است که پایین‌‌‌ترین قیمت از سپتامبر 2021 تاکنون به حساب می‌‌‌آید، چراکه موجودی‌‌‌های بالای انبار میزان تقاضا را افزایش داده است. باد مخالف اقتصاد کلان از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده خودروهای برقی جهان یعنی چین، این انتظار را افزایش می‌دهد که صنعت خودروهای الکتریکی این کشور در راستای رشد اقتصاد شکست خواهد خورد.

دورنمای بدبینانه این بخش، تولیدکنندگان باتری را بر آن داشت تا از خرید مقادیر قابل‌توجهی لیتیوم در طول دوره ذخیره‌‌‌سازی معمول خود در سه‌ماه سوم سال خودداری کنند و به جای آن ترجیح می‌دهند از موجودی‌‌‌های ناشی از مازاد عرضه از یارانه‌‌‌های گسترده دولت چین در طول سال‌های 2021 و 2022 استفاده کنند. علاوه بر این، با بررسی قیمت‌های غارتگرانه خودروهای چینی توسط اتحادیه اروپا به دلیل یارانه‌‌‌های پکن، خطر تعرفه‌‌‌ها و موانع تجاری، نگرانی‌های بیشتری را برای تقاضا پدید آورده است.

 در جای دیگر، گروه CME  خاطرنشان کرد که فروش خودروهای برقی در ایالات‌متحده انتظارات را ناامید کرده، زیرا هزینه‌‌‌های اعتباری بالاتر تمایل مصرف‌کنندگان را برای خریدهای بزرگ با مشکل مواجه کرده است. قیمت لیتیوم از ابتدای سال 2023 حدود 377‌هزار یوآن به ازای هر تن معادل 72.57‌درصد کاهش یافته است. براساس مدل‌‌‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود لیتیوم تا پایان سه‌‌‌‌ماه پایانی سال‌جاری میلادی با قیمت 145‌هزار و 158یوآن به ازای هر تن معامله شود.