براساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، به‌منظور پیشرفت هرچه سریع‌‌‌تر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور و برای تضمین تامین فولاد و سیمان ساخت‌‌‌های مسکن ملی و مهر با نرخ مناسب که در ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به تصویب هیات‌وزیران رسید، بورس‌کالا مکلف شد این محصولات را با نرخ‌های حمایتی و مناسب‌‌‌تر برای تامین مسکن‌‌‌ حمایتی در اختیار بنیاد مسکن اسلامی قرار دهد. همچنین وزارت راه و شهرسازی خواستار مقاوم‌‌‌سازی ساختمان‌ها براساس مقررات ملی ساختمان شد.

قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ به تایید شورای نگهبان رسید و ۲۵اردیبهشت‌ماه برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد. تفاوت قیمت سیمان در بازار آزاد و بورس‌کالا موجب شده است تا خرید از تالار صنعتی برای دولت نیز وسوسه‌‌‌‌برانگیز باشد. قیمت پایه فعلی رقمی منطقی به نظر می‌رسد و از این رو تولید برای صنعتگر صرفه اقتصادی خواهد داشت تا با برقراری تعادل در فروش داخلی و صادراتی و انبار کردن کلینکر بتواند چرخ صنعت سیمان را همواره در حرکت نگه دارد.

با آغاز فصل ساخت‌‌‌وساز و همچنین مقاوم‌‌‌سازی مسکن به طور طبیعی میزان تقاضا برای سیمان افزایش می‌‌‌یابد و طبق روال هر سال در فصل بهار همزمان با رشد تقاضا و معاملات برای این محصول صنعتی قیمت آن نیز در مسیر رشد تدریجی قرار می‌گیرد. این در حالی است که با آغاز فصل تابستان و اوج‌‌‌گیری گرما میزان مصرف برق در صنایع انرژی‌‌‌بر افزایش می‌‌‌یابد. از این‌رو وزارت نیرو و وزارت صمت برای کنترل میزان مصرف برق در صنایع خود همکاری می‌کنند. امسال نیز در این راستا دو وزارتخانه به صنایع قول داده‌‌‌اند که در فصل تابستان خاموشی نخواهند داشت و برق برای دو بخش سیمان و فولاد سهمیه‌‌‌بندی خواهد شد.

سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که خاموشی با سهیمه‌‌‌بندی برق چه تفاوتی دارد؟ با توجه به موضوع سهمیه‌‌‌بندی برق برای واحدهای تولیدی سیمان با آغاز فصل تابستان، این واحدها میزان تولید و عرضه خود در دو ماه فروردین و اردیبهشت را افزایش می‌دهند تا در ماه‌‌‌های گرم بتوانند کمبود نقدینگی و عقب‌‌‌افتادگی تولید را جبران کنند.

هجوم خریداران سیمان به تالار صنعتی

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران طی بازه ۲۹اردیبهشت تا دوم خردادماه نشان می‌دهد که این بازار میزبان یک‌میلیون و ۵۶۱‌هزار و ۲۴۱تن انواع سیمان بود که با ثبت تقاضای ۱.۱برابری نسبت به عرضه در نهایت یک‌میلیون و ۳۴۴‌هزار و ۵۲۷تن انواع سیمان مورد معامله قرار گرفت. در بازه زمانی مورد بررسی یک‌میلیون و ۸۶۰‌هزار و ۷۶۷تن تقاضا برای سیمان‎‌‌‌های عرضه‌شده به ثبت رسید. آمار و ارقام نشان می‌دهد که ۸۶‌درصد از حجم عرضه با میانگین قیمت موزون یک‌هزار و ۸۵تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسیده است.

مقایسه آمار و ارقام عرضه‌‌‌های انواع سیمان در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه، تقاضا و معاملات طی دو هفته متوالی روند افزایشی داشته است، به طوری که در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۶اردیبهشت‌ماه حدود یک‌میلیون و ۵۰۶‌هزار و ۶۶تن انواع سیمان عرضه شد که با تقاضای یک‌میلیون و ۷۴۸‌هزار و ۶تنی مواجه شد و در نهایت یک‌میلیون و ۳۰۵‌هزار و ۵۳۰تن با میانگین قیمت موزون یک‌هزار و ۷۸تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی‌‌‌ها و مقایسه اعداد و آمار نشان می‌دهد که میزان عرضه و تقاضا به ترتیب ۳.۵‌درصد و ۶‌درصد افزایش داشته و این در حالی است که با وجود رشد قیمت ۰.۶درصدی همچنان تقاضا برای این محصول در روند افزایشی قرار گرفته و معاملات دو هفته متوالی اخیر نیز با ۲.۹‌درصد رشد همراه بوده است.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد دو موضوع افزایش ساخت‌‌‌وساز و همچنین ابلاغیه جدید وزارت راه و ساختمان مبنی بر تامین سیمان و فولاد موردنیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ممکن است موجب شود که میزان تقاضا برای این دو محصول افزایش ‌یابد و در نتیجه قیمت آنها به طور تدریجی در روند رشد قرار گیرد که در این بین محدودیت برق و خاموشی‌‌‌های فصل تابستان شاید به عنوان سرعت‌‌‌گیر این طرح عمل کند.