8 copy

دوگانگی در رینگ مالی

رینگ مالی بورس‌کالای ایران روز پایانی هفته را با ترکیبی از افزایش و کاهش قیمت آغاز کرد. در حالی که بر نرخ دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا افزوده شد، از ارزش سایر دارایی‌‌‌های کالایی در این روز کاسته شد. نرخ ارز در بازار آزاد همچنان در محدوده نزدیک به کف کانال قیمتی 50‌هزار تومانی نوسان دارد. در این شرایط صعود یکباره بهای طلا تا مرز 2050دلار که سقف بهای این دارایی در بازه هفت‌ماهه بود، از جهش نرخ دارایی‌‌‌های طلایی در رینگ داخل حمایت کرد.

پایان رالی صعود نرخ طلای سرخ

گواهی‌‌‌های طلای سرخ ظرف هفته‌‌‌های اخیر عمدتا در مسیر رشد نرخ نوسان داشتند، به‌‌‌نحوی که رکوردهای تاریخی پیاپی برای این دارایی در بازار مالی بورس‌کالا به ثبت رسید. احتمال کاهش برداشت زعفران در سال‌جاری زراعی و صعود بهای دلار در بازار آزاد، دو سیگنال حامی رشد بهای زعفران در رینگ مالی بورس‌کالا بودند. با وجود این از روز چهارشنبه هشتم آذرماه، جریان در معاملات گواهی طلای سرخ (زعفران) تغییر کرد و از ارزش این دارایی‌‌‌ها در اوج قیمتی کاسته شد. بازگشایی انبارهای زعفران برای پذیرش محصول جدید زعفران، عامل صعود ارزش گواهی طلای سرخ در بازار مالی بورس‌کالا بود. انبارهای زعفران جهت پذیرش محصول تولید سال‌جاری از روز یکشنبه 12 آذرماه فعال می‌شوند. این در حالی است که زمان سررسید گواهی‌‌‌های زعفران فعلی پایان دی‌ماه امسال است. با نزدیک شدن به زمان سررسید گواهی زعفران، انتظار کاهش قیمت این دارایی می‌رود. دارندگان این گواهی باید پیش از سررسید نسبت به تحویل محصول از انبارها اقدام کنند. البته احتمال تمدید این گواهی‌‌‌ها برای بازه محدود وجود دارد و در سال‌های گذشته نیز چنین امری سابقه داشته است. با این حال با ورود محصول جدید به بازار، انتظار می‌رود که از ارزش زعفران‌‌‌های قدیمی کاسته شود.

سکه بورسی کانال 29میلیون تومانی را پس گرفت

در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد همچنان در کف کانال قیمتی 50‌هزار تومان نوسان دارد، سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز چهارشنبه هشتم آذرماه به کانال قیمتی 29میلیون تومان صعود کرد. به این ترتیب در شرایطی که سکه در بازار فیزیکی در محدوده 29میلیون و 101‌هزار تومان معامله می‌‌‌شد، نرخ سکه بورسی به 29میلیون و 140‌هزار تومان رسید.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم بهای سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا برای سکه در بازار گواهی باعث می‌شود تا ارزش این دارایی در نرخی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی قرار گیرد.

ظرف روز چهارشنبه هشتم آذرماه بهای سکه بورسی 0.1‌درصد گران‌تر از سکه فیزیکی شد. این تفاوت نرخ محدود بود، اما از آن حکایت دارد که فعالان بازار مالی، سیگنال‌‌‌های صعودی را جدی تلقی کرده و گوش به زنگ اخباری هستند که بتواند جریان این بازار را افزایشی کند.

نوسان بهای ارز و قیمت طلا در بازار جهانی، دو سیگنال جهت‌‌‌دهنده به رفتار معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل هستند. ظرف 10روز اخیر، دلار در بازار آزاد در کف کانال قیمتی 50‌هزار تومان، نوسانی محدود دارد و به این ترتیب اثرگذاری سیگنال ارز بر بازار داخل محدود شده است. در این شرایط صعود طلا در بازار جهانی به کانال قیمتی 2هزار دلار ظرف روزهای اخیر و استمرار جریان رشد نرخ در بازار این دارایی‌‌‌، محرک قیمت دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار داخل است.

شمش طلا دارایی جذاب رینگ مالی

گواهی سپرده شمش طلا نیز ظرف روز چهارشنبه هشتم آذرماه در پی افزایش اقبال سرمایه‌گذاران با رشد نرخ مواجه شد. گواهی سپرده شمش طلا جدیدترین ابزار طلایی بورسی است که ظرف روزهای پایانی اسفند‌ماه بازگشایی شده و توانسته است به بستری مناسب برای جذب نقدینگی سرگردان تبدیل شود.

ظرف چهار روز ابتدایی هفته جاری از روز شنبه چهارم آذرماه تا روز سه‌‌‌شنبه هفتم این ماه بالغ بر 519‌هزار و 425گواهی شمش طلا با مجموع ارزش 1683‌هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. میزان ارزش معاملات گواهی سکه رفاه ظرف چهار روز ابتدایی هفته جاری به 586‌هزار میلیارد ریال رسید. گواهی سکه رفاه پرمعامله‌‌‌ترین گواهی سکه است که ارزش آن تقریبا نصف ارزش معاملات گواهی سکه است. مقایسه ارزش معاملات گواهی سپرده سکه و گواهی سپرده شمش طلا بیانگر آن است که گواهی‌‌‌های سپرده شمش طلا در جذب نقدینگی بسیار موفق عمل کرده‌‌‌اند. در شرایطی که سکه با حباب قیمتی معامله می‌شود، شمش طلا حبابی بسیار ناچیز دارد و همین موضوع مزیت مهمی است تا سرمایه‌گذاران، معامله این دارایی را در بسیاری مواقع نسبت به خرید و فروش گواهی سکه ترجیح دهند.

ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم آذرماه بالغ بر 801‌هزار و 700گواهی شمش طلا در رینگ مالی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت. حجم فروش هفتگی گواهی سپرده شمش طلا نسبت به هفته منتهی به ‌روز جمعه 26 آبان‌ماه افت 16.3درصدی داشت. این در حالی بود که ارزش معاملات گواهی شمش طلا در این بازه هفتگی کاهش 16درصدی داشت.

صعود طلای جهانی به سود دارایی‌‌‌های طلایی داخلی تمام شد

نوسان بهای طلا در بازار جهانی یکی از سیگنال‌‌‌های بنیادی اثرگذار بر معاملات مبتنی بر طلا در رینگ داخل نظیر معامله گواهی سپرده شمش طلا، گواهی سکه و صندوق طلا در بازار داخل است.

طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا تا اواسط روز چهارشنبه هشتم آذرماه تا 2050دلار به ازای هر اونس اوج گرفت که این رقم بیشترین نرخ فروش این دارایی ظرف بازه هفت‌ماهه بود. سقوط ارزش شاخص دلار آمریکا در پی اظهارات برخی مقامات فدرال‌رزرو عامل این رشد قیمتی بود.

کریستوفر والر، از اعضای فدرال‌رزرو، میزان اجرای سیاست‌‌‌های انقباضی را کافی خواند و از کاهش احتمالی نرخ بهره در ماه‌‌‌های آینده خبر داد؛ این در حالی بود که آستن گولسبی، از دیگر اعضای فدرال‌رزرو و رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو نیز کاهش تورم در ایالات‌متحده را قابل‌توجه خواند. مجموع این اظهارنظرها باعث شد تا فعالان بازار به عدم‌رشدی دیگر در نرخ بهره امیدوار شده و احتمال 40درصدی برای کاهش نرخ بهره از ماه مارس 2024 را مطرح بدانند. به این ترتیب امیدواری به پایان سیاست رشد نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا در وهله ابتدایی به سقوط شاخص دلار آمریکا تا سطح 102.7واحدی انجامید که این رقم کمترین میزان این شاخص پس از نیمه ماه اوت امسال بود. سقوط شاخص دلار آمریکا، بازدهی نگهداری دلار را کاهش داد و با سوق سرمایه به دارایی‌‌‌های مالی و کالایی فرصت رشد نرخ را برای دارایی‌‌‌های کالایی نظیر طلا فراهم کرد.