افزایش جذب نقدینگی به بازار مالی بورس‌کالا

رحمان آراسته در گفت‌وگو با کالاخبر از برنامه‌های توسعه‌ای بورس‌کالا به‌منظور جذب ۱۰۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای اوراق‌بهادار کالایی با استفاده از توسعه و گسترش بازارهای موجود و نیز ایجاد ابزارها و امکانات جدید از جمله راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات و نیز صندوق‌های مبتنی بر کالاهای پراقبال از جمله مس و فولاد در بورس‌کالا خبر داد.

وی با بیان اینکه بورس‌کالای ایران به‌عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه طی سال‌های گذشته در ایجاد شفافیت قیمتی در بازار کالا نقش مهم و اساسی داشته‌است، گفت: در حال‌حاضر انواع مختلفی از کالاها و اوراق‌بهادار مبتنی بر کالا در بازارهای فیزیکی، مشتقه، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی در بستر بورس‌کالا موردمعامله و تبادل بین فعالان بازارهای کالایی و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؛ این بازارها شرایط مناسب و منحصربه‌فردی را برای ذائقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف معاملاتی و سرمایه‌گذاری ایجاد‌کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

وی افزود: علاوه‌بر بازارهای ذکرشده، بازار تامین مالی مانند تامین مالی از طریق اوراق سلف‌موازی برای تامین مالی شرکت‌ها، پروژه‌ها و کارآفرینان در یک‌سو و مشارکت عمومی در سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت وجود دارد. آراسته با اشاره به اینکه بورس‌کالای ایران علاوه‌بر ایجاد بازاری شفاف برای محصولات مختلف در راستای وظیفه ملی خود مبنی‌بر کمک به اقتصاد کشور، نقش مهمی در سیاستگذاری‌های کلان کشور به‌ویژه در سیاست‌های پولی دارد، اظهار کرد: در حال‌حاضر بورس‌کالای ایران با جذب بیش از ۶۵‌هزار ‌میلیارد‌تومان نقدینگی در بازارهای مالی، مشتقه، صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده و نیز بازار تامین مالی از طریق اوراق سلف‌موازی کمک شایانی به جذب نقدینگی سرگردان کشور داشته‌است.

هدف‌گذاری ۱۰۰ همتی تا پایان سال

وی به برنامه‌های آتی بورس‌کالای ایران در راستای کمک به جذب نقدینگی سرگردان به بازارهای رسمی اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری بورس‌کالای ایران تا پایان سال‌جاری جذب ۱۰۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازارهای اوراق‌بهادار کالایی است که این مهم با توسعه و گسترش بازارهای موجود و نیز ایجاد ابزارها و امکانات جدید محقق می‌شود. با این اتفاق، از ورود این حجم از نقدینگی به بازارهای غیررسمی ارز و طلا و تشدید تورم در کشور جلوگیری می‌شود.

صندوق مس و فولاد راه‌اندازی خواهد شد

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالای ایران درخصوص برنامه‌های این بورس جهت هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازارهای اوراق‌بهادار کالایی و با هدف تامین مالی گفت: اهم اقدامات در دستور کار بورس‌کالای ایران راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، صندوق‌های کالایی مس و فولاد، انتشار اوراق سلف ارزی و توسعه بازارهای موجود و تسهیل امر سرمایه‌گذاری برای عموم است.

وی درخصوص دیگر برنامه‌های توسعه‌ای بورس‌کالا در حوزه صندوق‌های کالایی اظهار کرد: گسترش صندوق‌ها از طریق تاسیس صندوق‌های کالایی مس و فولاد و همچنین ایجاد زنجیره‌ای از ابزارهای مشتقه درخصوص کالاهای مس و فولاد که دو محصول صنعتی منحصر در بازار کالایی کشور است و مورد اقبال سرمایه‌گذاران نیز خواهد بود، از برنامه‌های مهم و در دست اقدام است.