در این همایش احسان محمدیان، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی ملل با اشاره به تاثیر عوامل کلان بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه گفت: افزایش نااطمینانی‌‌‌ها، محدودیت بیشتر در تبادلات بانکی و کاهش درآمد دولت باعث شده است در سال‌های اخیر رشد اقتصادی چندان مناسبی را تجربه نکنیم. وی ادامه داد: کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال‌های اخیر از یکسو و ناترازی بانک‌ها، استقراض بی‌‌‌قاعده دولت از سیستم بانکی و همچنین چاپ بی‌‌‌رویه پول از سوی دیگر تاثیر زیادی برخلق نقدینگی داشته و سبب شده است ضریب فزاینده پول و نقدینگی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کند.

محمدیان با بیان اینکه در حال حاضر با پدیده تورم انتظاری در جامعه روبه‌‌‌رو هستیم، گفت: تورم حاکم بر اقتصاد باعث شده است بانک مرکزی سیاست کاملا انقباضی را در پیش بگیرد و با تحمیل رکود، از رشد تورم جلوگیری کند.

وی یادآورشد: در این میان سررسید اوراق، در آینده که بیش از ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان است، طبیعتا بر بودجه سنوات آتی دولت تاثیرگذار است که این عوامل بر انتظارات تورمی ‌‌‌نیز اثر می‌‌‌گذارد که باید برای آن فکری کرد.

تاثیر روند حرکتی دلار بر بازار سرمایه

عبداله رستمی‌‌‌ یکی از کارشناسان بازار سرمایه نیز با بیان اینکه نرخ ارز یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه است و روند حرکتی این بازار می‌تواند چشم‌‌‌انداز بورس را نیز مشخص کند، یادآور شد: یکی از روش‌های محاسبه نرخ ارزحقیقی، تعدیل نرخ ارز بر اساس مابه‌‌‌التفاوت تورم داخلی و خارجی است که مطابق با این روش و درنظرگرفتن تورم داخلی و خارجی، میانگین قیمت ذاتی دلار با آنچه در بازار وجود دارد متفاوت است و با نرخ حقیقی خود فاصله دارد.

وی افزود: اما نکته مهم این است که آیا قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت ذاتی خواهد رسید یا خیر که این موضوع در نهایت وابسته به تراز ارزی کشور یا تراز پرداخت‌‌‌هاست.

رستمی‌‌‌ با بیان اینکه باید به این موضوع توجه داشت که بخش نفت و پتروشیمی ‌‌‌صنایع ارزآور کشور هستند و تحریم‌‌‌ها و کاهش قیمت نفت روی این بخش اثرگذار خواهد بود، یادآور شد: با در نظر گرفتن این شرایط و از آنجا که بیشتر‌‌‌شدن شکاف میان صادرات و واردات باعث خروج ارز از کشور می‌شود، انتظار می‌رود، امیدواری‌‌‌ها برای کاهش نرخ دلار کاهش یابد و این موضوعی است که در نهایت بر بازار سرمایه نیز تاثیرش را خواهد گذاشت. از این جهت روند حرکتی دلار یکی از فاکتورهای مهم در بحث چشم‌‌‌انداز بورس به شمار می‌‌‌آید که باید مورد توجه قرار گیرد.

سمت و سوی بازارهای کامودیتی

مهدی تفرشی، از دیگر کارشناسان بازار سرمایه به افق‌‌‌های پیش‌روی بازارهای کامودیتی پرداخت و با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت به محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در کوتاه‌مدت برسد، گفت: به نظر می‌رسد کشورهای اوپک و به‌خصوص عربستان اجازه کاهش قیمت نفت به کمتر از ۸۰ دلار را نپذیرند. ظرفیت مازاد اوپک در حال حاضر بیش از ۶ میلیون بشکه است و این موضوع نشانگر عزم جدی اوپک برای حمایت از قیمت‌هاست.

وی در خصوص تاثیر جنگ بر این حوزه افزود: در جنگ اسرائیل و حماس، در صورتی که کشوری به طور مستقیم وارد جنگ نشود و پیامد‌‌‌های این جنگ گسترش پیدا نکند، نمی‌توان انتظار محرک جدی بر این بازارها داشت، زیرا هیچ یک از طرفین بازیگران کلیدی بازار نفت به شمار نمی‌‌‌آیند، اما برخلاف نفت، گاز واکنش بیشتری به جنگ اخیر نشان داده و رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی را در ‌‌‌هاب‌‌‌‌‌‌های اروپایی شاهد هستیم. ضمن اینکه با قیمت فعلی گاز، بهای تمام شده اوره در اروپا به بیش از ۳۷۰دلار رسیده که می‌تواند کف حمایتی از قیمت اوره را فراهم آورد.

وی با تاکید بر اینکه رشد قیمت گاز شاید چندان برای متانول‌سازان خبرخوبی نباشد، در ادامه تصریح کرد: رشد قیمت نفت باعث افزایش نرخ فرآورده‌‌‌های نفتی خواهد شد، اما باید این موضوع را مدنظر داشت که این افزایش قیمت به واسطه کاهش عرضه است؛ در حالی که تقاضا نسبتا بدون تغییر بوده است. تفرشی در خصوص وضعیت فلزات اساسی نیز خاطرنشان کرد: در عمده فلزات اساسی نیز کاهش عرضه که درسال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شاهد بودیم، تبدیل به مازاد عرضه در سال‌جاری و سال آینده خواهد شد و این موضوعی است که بر قیمت‌ها فشار وارد خواهد کرد.

دنبال کردن حرکت جریان نقدینگی

همچنین علی منتظری، مدیر آتی کارگزاری پویان با تاکید بر اینکه دوعامل قیمت اونس جهانی طلا و دلار بر نرخ طلای داخلی اثرگذار است، در این راستا به عامل ذخایر طلا و هزینه بالای استخراج آن، بحران انرژی در اروپا وآمریکا اشاره کرد و گفت: قطعا این عوامل بر قیمت طلا در سطح جهانی اثرگذار خواهد بود و نرخ طلا را افزایش خواهد داد که این موضوع تاثیرش را بر بازار داخلی ما خواهد گذاشت.

وی، با بیان اینکه ازآنجا که نرخ دلار از ارزش حقیقی خود فاصله دارد و در بلندمدت هم نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها کاهشی باشد، یادآور شد: در چنین شرایطی با افزایش نرخ بهره بین بانکی و به دنبال آن انباشت نقدینگی در بانک‌ها و اوراق بدهی، احتمال رشد تورم وجود خواهد داشت که این مهم در نهایت می‌تواند با کوچک‌ترین تحرک از سمت قیمت ارز، جریان نقدینگی را وارد بازارهای موازی کند که باید برای این مهم فکری کرد و جریان نقدینگی را مدیریت کرد. به گفته منتظری، مطلوب این است که باید از این فرصت برای هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش‌‌‌های مولد و بازارهایی همچون بازار سرمایه بهره برد.

پنج صنعت سودآور بورسی تا پایان سال

محمدرضا قاسمی، ‌‌‌مدیر تحلیل کارگزاری پویان با پیش‌بینی اینکه وضعیت رکودی بورس احتمالا تا اواسط بهمن ماه ادامه‌‌‌دار باشد و تنها تک سهم‌‌‌ها و بعضی صنایع خاص بازدهی داشته باشند، گفت: اما در نهایت انتظار می‌رود در پایان سال رشد ناشی از تورم در بازار سرمایه اتفاق بیفتد و در ادامه شاهد رشد این بازار از جهت افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌ها باشیم که موثر بر بیش از ۶۰درصد ارزش بازار سرمایه کشور است.

وی با توجه به این شرایط و با تاکید براینکه با استناد به گزارش‌‌‌های فصلی، سرمایه‌گذاری در برخی صنایع همچون پالایشی‌‌‌ها و بانکی‌‌‌ها، بازدهی مناسبی خواهند داشت، در خصوص شرکت‌های پیشرو و صنایع لیدر بورسی در پایان سال نیز گفت: بخشی از لیدرهای بازار عمدتا سهم‌‌‌های نیروگاهی، بانک‌ها، دارویی‌‌‌ها و قندی‌‌‌ها خواهند بود که سودآوری این شرکت‌ها متاثر از قیمت‌های جهانی، وضعیت نرخ ارز و همچنین سیاستگذاری‌‌‌های دولت است.