گندم در کف قیمت ۳۳ماهه جا خوش کرد

به گزارش «اکوایران» هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف روزهای ابتدایی ماه سپتامبر تا ۶۷/ ۵دلار عقب‌نشینی داشت. این محصول ظرف ساعات ابتدایی روز جمعه هشتم سپتامبر با نرخ ۷/ ۵دلار به‌ازای هر بوشل به فروش رفت و بخشی از زیان هفتگی خود را در دو روز پایانی هفته جبران کرد؛ اما همچنان گندم در کف نرخ ۳۳ماهه خود یعنی پس از روزهای پایانی نوامبر ۲۰۲۰ دادوستد می‌شود.

رشد عرضه، گندم را ارزان کرد

افزایش عرضه، رفع هرگونه کمبود در بازار غلات و چشم‌انداز مثبت استمرار رشد عرضه این محصول، مهم‌ترین دلایل عقبگرد نرخ قابل ملاحظه در بازار گندم در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بود. به این ترتیب در شرایط کنونی گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو بازده ماهانه منفی ۱۲درصدی را به ثبت رسانده و نرخ فروش این محصول در بازه سالانه افت ۳۰درصدی داشته است. این عقبگرد قیمتی تنها شامل حال گندم نبوده است و ذرت، برنج، سویا، قهوه، چای و برخی دیگر از مواد غذایی نیز در بازه ماهانه و سالانه با کاهش نرخ مواجه شده‌اند. اما افت قیمتی در بازار گندم به‌مراتب بیشتر بوده است.

البته در حالی از نرخ محصولات غذایی ذکرشده در بازه سالانه کاسته شده که محصولاتی نظیر تخم‌مرغ، شکر، انواع روغن و گوشت با رشد قیمتی در بازه سالانه مواجه هستند و این موضوع مانع فروکش کردن قابل ملاحظه تورم قیمتی در بخش مواد غذایی است. کشورهای غربی با محوریت فدرال‌رزرو ظرف یک‌سال و نیم اخیر به اجرای سیاست انقباضی به‌منظور مهار تورم روی آورده‌اند. اجرای این سیاست تاثیر قابل قبولی بر کنترل تورم کالایی‌ها داشته است. البته اثرگذاری این سیاست‌ها بر افت نرخ مواد غذایی نسبتا محدودتر از سایر بازارهای کالایی نظیر فلزات و نفت بوده است. با این حال فروکش‌کردن تب تورم در بازارهای جهانی روند رشد قیمت مواد غذایی را که ظرف سال گذشته ایجاد شد معکوس کرده است.

افزایش برداشت غلات و به‌خصوص گندم در روسیه و رشد عرضه جهانی این محصول، مهم‌ترین افت بهای آن در بازارهای جهانی ظرف سال‌جاری میلادی است. حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و واهمه از کسری عرضه غلات با توجه سهم حدود ۳۰درصدی این دو کشور از تامین نیاز بازار جهانی گندم مهم‌ترین دلیل صعود یکباره بهای این محصول و البته سایر غلات در سال ۲۰۲۲ بود. در عین حال این جنگ دسترسی به غلات انبارشده در اوکراین را دشوار و این موضوع از رشد بهای این محصولات حمایت کرد. در نهایت پس از چند ماه از بروز درگیری میان دو کشور، ایجاد کریدور امن تجاری برای ارسال غلات اوکراین زمینه افت نرخ در بازار غلات جهانی را فراهم کرد.

در این شرایط WAOB (هیات‌جهانی برآورد کشاورزی) از افزایش قابل ملاحظه در تولید گندم روسیه خبر داده است. مطابق گزارش‌های اعلامی امسال حدود ۸۵میلیون تن گندم در روسیه تولید می‌شود. همچنین میزان صادرات گندم این کشور به ۴۸میلیون تن که بیشترین رکورد تاریخی است خواهد رسید. در حالی که نگرانی از بروز خشکسالی در سیبری احتمال افت تولید گندم در روسیه را می‌داد، آب‌وهوای مطلوب در سایر نقاط این کشور زمینه رشد تولید را در این کشور مهیا کرد. صادرات ۴۸میلیون تن گندم در سال بیشترین میزان صادرات جهانی این محصول در سطح جهانی است.در عین حال انجمن جهانی کشاورزی پیش‌بینی می‌کند که ظرف سال ۲۰۲۳ برابر ۴/ ۳میلیون تن از مصرف گندم در دنیا کاسته شود. این کاهش مصرف از سوی کشورهای اروپایی و چین و به دلیل جایگزینی گندم با سایر غلات و افزایش مصرف غذاهای صنعتی خواهد بود.

عرضه گندم اوکراین با محدودیت مواجه شد

بهای گندم به کف نرخ حدود ۳۳ماه اخیر خود بازگشته است، اما همچنان این محصول با قیمتی بیش از میانگین نرخ بلندمدت ۱۰ساله به فروش می‌رسد و این موضوع کشورهای فقیر و مردم آن را با چالش امنیت غذایی مواجه کرده است. در این شرایط عدم‌تمدید قرارداد کریدور امن تجاری میان روسیه و اوکراین مانع از آن شده است که جریان فعلی عقبگرد قیمتی در بازار غلات ادامه‌دار شود. نیروهای روسی پس از تعلیق قرارداد تضمین امنیت محموله‌های غلات و ارسال آن از دریای سیاه، به برخی سیلوهای غلات اوکراین حمله کردند و زیرساخت‌های بندری در اودسیا را مورد هدف قرار دادند. با توجه به سهم اوکراین در تامین غلات جهانی، این تصمیم باعث شد تا بازار با کمبود غلات و افت نرخ مواجه شود.