Untitled-5 copy

نرخ‌های پایه صعودی شد

دفتر توسعه صنایع تکمیلی، نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را عمدتا با افزایش نرخ اعلام کرد. در حالی که نرخ ارز معیار در تعیین بهای پایه محصولات پتروشیمی همچنان برابر 28‌هزار و 500تومان تثبیت شده است، افزایش بهای جهانی محصولات پتروشیمی، زمینه رشد قیمت‌های پایه در بازار فیزیکی بورس‌کالا را مهیا کرد.

به این ترتیب قیمت‌های پایه محصولات پلیمری برای عرضه در هفته پیش‌‌‌رو از روز دوشنبه 16مرداد تا روز یکشنبه 22مرداد در حالی اعلام شد که بهای 22محصول افزایشی، نرخ دو مورد بدون تغییر و بهای پنج‌محصول کاهشی اعلام شد. کاهش نرخ پایه مربوط به انواع گریدهای پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری بود. در فصل بهار و پیش از آغاز گرما در نیمکره‌شمالی، تقاضا برای پلی‌‌‌ترفتالات افزایش یافت و نرخ این محصول برخلاف جریان کاهشی سایر محصولات پتروشیمی افزایشی بود، اما در شرایط کنونی و در میانه تابستان تمایل برای خرید پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری از سوی تولیدکنندگان بطری پلاستیکی کاهش یافته است. خرید در این زمان به تولید محصول در پاییز می‌‌‌انجامد؛ اما تولیدکنندگان این حوزه با پیش‌بینی کاهش تقاضای مصرفی با اتمام فصل گرما از خرید مواد اولیه خطوط تولید خود در شرایط کنونی کاسته‌‌‌‌اند و این موضوع خود را در کاهش نرخ این محصول پلیمری نشان داده است.

بیشترین نرخ رشد قیمت پایه در رینگ پلیمری‌‌‌ها مربوط به پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی بود که بهای آن 5‌درصد رشد داشت. این درحالی بود که از نرخ پلی‌‌‌ترفتالات بطری به میزان 6‌درصد برای عرضه در هفته پیش‌‌‌رو کاسته شد. غلبه جریان افزایشی در رینگ شیمیایی به مراتب بیشتر بود؛ از 20محصول شیمیایی نرخ 18مورد افزایشی و تنها بهای دومحصول کاهشی اعلام شد. دفتر توسعه صنایع تکمیلی در حالی قیمت پایه محصولات شیمیایی برای عرضه در بازار فیزیکی را اعلام کرد که 22‌درصد بر نرخ بوتان و 5/ 17‌درصد بر بهای پروپان افزوده شد. این رشد قیمت به شکل مستقیم متاثر از صعود بهای این محصولات در بازار جهانی بود. گرمای کم‌‌‌سابقه هوا در نیمکره‌شمالی ظرف هفته‌‌‌های اخیر، زمینه صعود نرخ گاز پروپان را که در تولید برق نیروگاهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد افزایش داد.

صعود نفتا؛ حامی رینگ داخلی

ظرف هفته ابتدایی ماه اوت مطابق با دومین هفته مردادماه، عمده محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی در مسیر رشد نرخ قدم برداشتند. در این میان نفتا به‌‌‌عنوان خوراک بسیاری از واحدهای تولیدکننده محصولات پلیمری که نرخ بسیاری از محصولات پتروشیمی با آن همگراست، در این بازه زمانی یک‌هفته‌‌‌ای رشد 11درصدی را به ثبت رساند و در نهایت در روز جمعه چهارم ماه اوت با نرخ 639دلار و 13سنت به فروش رفت که این رقم بیشترین نرخ فروش آن در بازه سه‌ماهه و پس از ابتدای ماه مه امسال بود. جهش یکباره بهای نفتا در بازارهای جهانی اگر در دومین هفته از ماه اوت نیز ادامه یابد، باید منتظر رشد بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و به تبع آن در بازار داخلی طی میان‌مدت بود. همچنین نفتا در بازه ماهانه رشد نرخ 21درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش فعالیت پالایشگاه‌‌‌ها در آمریکا ظرف هفته‌‌‌های اخیر از مهم‌ترین محرک‌‌‌های قیمتی نفتا بوده است. با این حال، داده‌‌‌های اقتصادی چین برای ماه ژوئیه چندان رضایت‌‌‌بخش نبود. شاخص مدیران خرید بخش تولید این کشور برای ژوئیه کمتر از پیش‌بینی و در فاز انقباضی اعلام شد و این موضوع سیگنال کاهشی برای تمامی بازارهای کالایی به همراه داشت. البته همچنان بخش قابل‌توجهی از فعالان بازارهای کالایی به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد با افزایش حمایت‌‌‌های دولتی امیدوارند. در شرایطی که قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران از نرخ جهانی فوب خلیج‌فارس اخذ می‌شود، تداوم جریان افزایشی در بازار نفتا می‌‌‌تواند از رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در میان‌مدت حمایت کند.

تعطیلی، رینگ پتروشیمی را کساد کرد

بررسی روند معاملات محصولات پتروشیمی در رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران از آن حکایت دارد که از حجم معاملات در هفته منتهی به‌ روز جمعه 13مرداد کاسته شده است. البته افت حجم معاملات هفتگی مربوط به تعطیلی یکباره روز چهارشنبه در کشور و تعویق عرضه‌‌‌های مربوط به آن بود و خبری از رکود یا کاهش تمایل به خرید در این بازار نیست. ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه 13مردادماه، بالغ بر 112‌هزار تن محصول پلیمری در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی بالغ بر 157‌هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت به فروش 95‌هزار تن محصول پلیمری از این بازار انجامید؛ به این ترتیب در این بازه زمانی 85‌درصد عرضه‌‌‌ها معامله شد.

همچنین در هفته گذشته بالغ بر 114‌هزار تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر 13‌هزار و 700تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 11‌هزار تن محصول شیمیایی در این بازار انجامید. میزان عرضه هفتگی محصولات شیمیایی در رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالا به دلیل تعطیلی روز پایانی معاملات در این هفته افت محسوسی داشت.

ظرف هفته گذشته همچنان انواع گریدهای پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی، پلی‌‌‌پروپیلن نساجی، پلی‌‌‌پروپیلن فیلم و پلی‌ونیل کلراید با رقابت قابل‌توجهی از سوی متقاضیان مواجه شدند. با توجه به کسری عرضه نسبت به تقاضا در رینگ پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها، همواره تقاضا برای این محصول بالا بوده است. برتری تقاضا نسبت به عرضه، متقاضیان انواع گرید پلی‌‌‌پروپیلن را به رقابت قیمتی برای کسب سهم از این بازار سوق داده است. در چنین شرایطی تعیین قیمت پایه پلی‌‌‌پروپیلن بر مبنای نرخ ارز 28‌هزار و 500تومانی، فضا را برای رقابت قیمتی میان متقاضیان باز می‌‌‌گذارد. البته بررسی معاملات پلی‌‌‌پروپیلن حاکی از آن است که رقابت میان متقاضیان بیش از فاصله میان نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه و نرخ ارز در بازار آزاد است. در حالی که فاصله میان نرخ ارز معیار در تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی و نرخ ارز در بازار آزاد برابر 73‌درصد است، رقابت برای کسب سهم از عرضه پلی‌‌‌پروپیلن‌‌‌ها در هفته گذشته عمدتا در محدوده 40 تا 90درصد بود. البته رقابت 105درصدی نیز در این بازه زمانی برای محصول یک پتروشیمی خاص انجام شد.