به گزارش «کالاخبر»، سیدجواد جهرمی در جلسه فوق‌‌‌العاده کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی که با محوریت برنامه‌‌‌ریزی و هم‌‌‌افزایی انبارهای بورس زعفران برگزار شد، اظهار کرد: رسالت ما در مجموعه بورس‌کالا خدمات‌‌‌رسانی به صنایع مختلف است تا در چارچوب قوانین موجود، برای عرضه نظام‌‌‌مند اقدام کنند. با استناد به همین امر نیز پیش از آنکه به دنبال انتفاع خود باشیم، در اندیشه سودآوری آن صنعت هستیم؛ چرا که در صورت توفیق هریک از بخش‌‌‌های اقتصادی فعال در بورس‌کالا، اثرات مثبت آن متوجه ما و کلیت اقتصاد خواهد بود.

وی عرضه موفق یک محصول در بورس‌کالا را متاثر از سطح همکاری فعالان آن حوزه دانست و متذکر شد: در حال حاضر ۶۰۰گروه کالایی در بورس‌کالا عرضه می‌‌‌شوند که زعفران یکی از این موارد به شمار می‌آید. به مثابه روند تولید در بخش کشاورزی که سیر کاشت، داشت و برداشت را باید طی کند، هر محصولی که ابتدا وارد بورس‌کالا می‌شود، به نوعی در فاز کاشت قرار دارد و پس از آن باید حفظ و نگهداری شود (و مرحله داشت را طی کند) تا نهایتا به سوددهی و فاز «برداشت» برسد. کالایی همچون زعفران با توجه به تجربه کوتاهی که از حضور در بورس‌کالا داشته، از مرحله کاشت عبور کرده و در فاز حفظ و تقویت قرار دارد و باید با حمایت و همگرایی فعالان این حوزه، حرکت سریع‌‌‌تری به سمت «برداشت» و بهره‌‌‌وری انجام دهد.

جهرمی با تاکید بر اینکه اقدامات و تلاش‌‌‌های بسیاری برای بورسی شدن محصول زعفران انجام شده است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم با هدف تبیین اقدامات و پیگیری‌‌‌های انجام‌شده، مستندی با موضوع سیر ورود زعفران به بورس و حتی وضعیت آن پیش از این اقدام تهیه شود. این اقدام، تصویر شفاف‌‌‌تری نسبت به تلاش‌‌‌های انجام‌شده و اثرات آن، ایجاد می‌‌‌کند. وی به دغدغه‌‌‌هایی اشاره کرد که پیرامون رعایت استانداردهای بورس‌کالا از سوی زنجیره تامین زعفران مطرح می‌شود و افزود: در بازدیدهایی که از انبارهای زعفران داشتیم و همچنین براساس مذاکرات و گفت‌وگوهایی که با فعالان این حوزه انجام شد، به این اطمینان رسیدیم که استانداردها در این بخش رعایت می‌شود و این محصول که حدود هفت‌سال است وارد بورس‌کالا شده، باید مورد حمایت جدی قرار بگیرد تا بتواند از ظرفیت بورس‌کالا برای ساماندهی بازار خود، بهره‌‌‌مند شود.

به گفته جهرمی، یکی از مزیت‌‌‌های صنعت زعفران، حضور پرقدرت بخش خصوصی توانمند در این حوزه است که این موضوع، هماهنگی و همگرایی میان ارکان فعال در زنجیره ارزش آن را تسهیل می‌کند. وی در ادامه از ضرورت شکل‌‌‌گیری کارگروه مشترکی میان فعالان صنعت زعفران و بورس‌کالای ایران سخن گفت و بیان کرد: در کارگروه مذکور باید جلسات منظمی پیرامون بررسی روند بازار این محصول برگزار و در آن اقدامات و تصمیمات لازم اتخاذ شود تا هدفی که از عرضه زعفران در بورس‌کالا در حوزه داخلی و صادراتی دنبال می‌‌‌شد، به مدد این پیگیری‌‌‌ها و اقدامات محقق شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران نسبت به فراهم کردن مقدمات ایجاد این کارگروه اعلام آمادگی و خاطرنشان کرد: با این حال بسیار مهم است هر تصمیمی که در این کارگروه مشترک اخذ می‌شود، تصمیم جمعی باشد. اگر پذیرفتیم که اقدامی براساس منافع بازار شکل بگیرد، تمامی فعالان حوزه زعفران در این خصوص همراهی لازم را داشته باشند، ما نیز در مجموعه بورس‌کالا از آن حمایت لازم را به عمل خواهیم آورد.

ایجاد گروه تک‌نمادی زعفران در بورس

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران نیز در بخش دیگری از این نشست به ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی ایجاد گروه تک‌‌‌نمادی برای یک‌کالا در بورس پرداخت و گفت: در این روش چند انبار مستقل وجود دارد، اما برای همه این انبارها یک‌نماد واحد به نام زعفران در بورس وجود خواهد داشت. هر انبار برند خود را دارد و ثبت می‌شود، اما همه معاملات روی یک‌نماد انجام می‌شود و بورس نظارت خود را بر معاملات انجام می‌دهد. محمدحسین رحمتی ادامه داد: از مزایای مهم این روش، امکان حضور انبارهای کوچک است. در واقع، تعدد نمادها چالش چگونگی قیمت‌گذاری و تعیین قیمت آتی را به وجود می‌‌‌آورد و با تک‌‌‌نماد شدن، این جنس مسائل حل‌وفصل می‌شود. معاون بورس‌کالای ایران در خصوص چگونگی تحویل محصول به خریدار از میان انبارهای موجود، بیان کرد: بورس‌کالا با سازوکاری که دارد به صورت تصادفی انتخاب انجام می‌دهد و این‌‌‌گونه تعیین می‌کند که محصول خریداری‌شده از کدام انبار تامین شده و به دست خریدار برسد. وی همچنین از امکان ایجاد رینگ صادراتی برای محصول زعفران در بورس‌کالا خبر داد.

تک‌نمادی شدن و افزایش اقبال به زعفران در بورس‌کالا

مشاور کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی نیز در ادامه با اشاره به روند ورود زعفران به بورس‌کالا، اظهار کرد: در گذشته در حوزه زعفران با یک بازار سنتی مواجه بودیم که مدیریت آن به دشواری انجام می‌‌‌شد؛ اما با ظرفیتی که بورس‌کالا ایجاد کرده، تحولات ارزشمندی در موضوع زعفران رقم خواهد خورد. اکبر میرزاپور ادامه داد: در حال حاضر بورس‌کالا یکی از مراجع قیمتی بازار زعفران است و امیدواریم در آینده با توسعه این صنعت، شاهد عرضه این محصول در بورس‌‌‌های بین‌المللی باشیم.

وی استانداردسازی کیفی و توامان استانداردسازی نگهداری کالا را دو اتفاقی برشمرد که با استقرار انبارهای بورسی و توسعه آنها محقق شده و تاکید کرد: عمق بازار زعفران در بورس‌کالا موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. در حال حاضر ۱۷نماد زعفرانی در بورس‌کالا وجود دارد که اقبال عمومی به برخی نمادها کمتر است و یکی از راهکارها به‌منظور افزایش اقبال به زعفران در بورس‌کالا این است که به سمت ایجاد یک نماد معاملاتی (حفظ استقلال انبارها) برویم.