p22 copy

نااطمینانی معامله‌‌‌گران به افت نرخ

بازار گواهی سپرده کالایی در اوج قیمتی قرمزپوش شد. به این ترتیب در حالی که نرخ هر گواهی نزدیک به رکورد ارزش خود نوسان داشت، از ارزش آن در بازار مالی بورس‌کالای ایران کاسته شد. افت بهای ارز ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارهای رسمی و غیر‌رسمی دلیل اصلی قرمزپوشی یکپارچه بازار مالی بورس‌کالا در روز سه‌‌‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه بود. افت محدود بهای ارز در بازار آزاد ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز پنجم اردیبهشت به قرمزپوشی رینگ مالی انجامید؛ اما افت نرخ‌های ثبت‌شده برای اغلب نمادهای گواهی پیوسته کالایی محدود بود. این موضوع بیانگر احتیاط شدید حاکم بر معامله‌‌‌گران این بازار است. درواقع معامله‌‌‌گران بازار گواهی اعتماد چندانی به استمرار روند کاهش نرخ ارز ندارند؛ بنابراین در مسیر افت نرخ با احتیاط حرکت می‌کنند. در شرایطی که دیروز از ارزش گواهی سپرده سکه طلا ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار مالی کاسته می‌‌‌شد، جریان ورود نقدینگی به اغلب سررسیدهای صندوق طلا در بازار آتی مثبت بود. ورود نقدینگی به بازار مشتقه در زمان کاهش ارزش بیانگر پیش‌بینی رشد قیمت در میان‌مدت و بلندمدت از سوی فعالان بازار است.

کاهش فاصله سکه بورسی و فیزیکی

ظرف ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌شنبه پنجم اردیبهشت، سکه بورسی و سکه فیزیکی متاثر از سیگنال کاهش نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی وارد مسیر افت نرخ شدند و برای ساعاتی هردو با نرخی برابر در محدوده 31میلیون و 480 تا 31میلیون و 500‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفتند. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم ارزش آن در بازار فیزیکی است؛ اما میزان عرضه و تقاضا برای آن در بازار مالی بورس‌کالا می‌‌‌تواند باعث شود تا بهای هر گواهی سکه در نرخی بیشتر یا کمتر از ارزش بنیادی قرار گیرد. در روز سه‌‌‌شنبه پنجم اردیبهشت فاصله قیمتی میان نرخ گواهی سکه و سکه بورسی محدود شد، به نحوی که برای ساعاتی گواهی سکه با نرخ بنیادی به فروش رفت. این موضوع بیانگر آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا پیش‌بینی قابل اتکایی در خصوص ارزش این دارایی طلایی ندارند و ترجیح می‌دهند همراستا با بازار فیزیکی نوسان کنند.

در ادامه و ظرف ساعات پایانی روز، روند نوسان نرخ سکه در بازار فیزیکی معکوس و افزایشی شد و این موضوع باعث شد تا سکه‌‌‌ بورسی نیز با رشد نرخ محدود مواجه شود.  در شرایطی که دلار در بازار مبادلاتی در کانال قیمتی 42‌هزار تومان نوسان دارد، دلار در بازار آزاد در کانال قیمتی 51‌هزار تومان در نوسان است. نوسان نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی ظرف روزهای اخیر نسبتا محدود بوده و این موضوع باعث شده است تا فرصت اثرگذاری سیگنال جهانی بر بازار دارایی‌‌‌های طلایی افزایش یابد.

طلا ظرف دوهفته اخیر از سقف قیمتی 13ماه اخیر خود که 12آوریل و در محدوده 2‌هزار و 40دلار به ثبت رسیده بود، فاصله گرفت، به نحوی که در نهایت ظرف ساعات ابتدایی روز سه‌‌‌شنبه 25 آوریل هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ‌ هزار و 982دلار به ازای هر اونس معامله شد. عقبگرد بهای طلا در بازار جهانی ظرف دوهفته اخیر عاملی در جهت کاهش ارزش سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی بود. فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا انتظار دارند که فدرال‌رزرو در نشست آتی خود که ظرف روزهای آتی برگزار می‌شود، نرخ بهره را 25واحد دیگر افزایش دهد. تحقق این پیش‌بینی سیگنال منفی موثری برای طلا و سایر دارایی‌‌‌ها به ارمغان می‌‌‌آورد. با این حال، داده‌‌‌های ناامیدکننده از اقتصاد آمریکا رو به افزایش است. اگر این داده‌‌‌ها بتواند مانع افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو شود، احتمال تقویت طلا در بازار جهانی و به تبع آن رشد ارزش دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالا وجود دارد.

رونق به رینگ طلای سرخ بازمی‌گردد؟

نرخ گواهی‌‌‌های زعفران ظرف فروردین 1402 و روزهای ابتدایی اردیبهشت در بازه محدودی نوسان داشت و نتوانست به کانال قیمتی 40‌هزار تومانی صعود کند. البته گواهی طلای سرخ ظرف سال گذشته نیز از روند صعود ارزش انواع دارایی‌‌‌ها در بازارهای مالی و کالایی کشور با حمایت تورم جا مانده بود. به نظر می‌رسد که روند جا ماندن گواهی زعفران از جریان مثبت بازار به سال‌جاری نیز سرایت کرده است. تمدید گواهی‌‌‌های زعفران با سررسید سال قبل از جمله دلایلی است که با افزایش عرضه، باعث از سکه افتادن گواهی طلای سرخ ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال‌جاری شد.

البته اعتبار این گواهی‌‌‌های زعفران در پایان فروردین به اتمام رسید و در این شرایط انتظار می‌رود که فضای بیشتری برای رشد این دارایی مهیا باشد. با این حال، بازدهی گواهی زعفران ظرف سال گذشته نسبت به سایر دارایی‌‌‌ها کمتر بوده و همین موضوع مانعی جدی در مقابل جذب نقدینگی جدید به این دارایی است.  با توجه به سهم زیاد صادرات از بازار فروش گواهی زعفران، آینده ارزش گواهی طلای سرخ از سویی به تقاضای صادراتی و نرخ ارز و از سوی دیگر به انتظارات تورمی در بازار داخل وابسته است. در شرایطی که امید چندانی به افت محسوس نرخ ارز در بازار داخل وجود ندارد، رونق جهانی بازار مواد غذایی می‌‌‌تواند از رشد ارزش گواهی طلای سرخ حمایت کند.