3 copy

بازگشت رونق بهاری به بازار مالی

بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران روز چهارشنبه 16فروردین‌ماه یکپارچه سبزپوش شد؛ این افزایش نرخ در حالی در این بازار رقم خورد که ظرف دوروز ابتدایی بازگشایی بازارها پس از پایان تعطیلات نوروزی در روز 14فروردین‌ماه، از ارزش دارایی‌‌‌های مالی در معاملات بورس‌کالای ایران کاسته شده بود. در حالی که افزایش عرضه ارز در بازارهای رسمی ظرف روزهای ابتدایی بازگشایی بازارها در سال جدید باعث شد تا اندکی از تب و تاب صعود قیمتی در بازار مالی و مشتقه بورس کالای ایران کاسته شود، مقاومت نرخ ارز در مقابل افت نرخ مانع از آن شد که جریان کاهش قیمت در بازارهای مالی کشور ادامه‌‌‌دار شود و در نهایت از روز چهارشنبه 16فروردین‌ماه مجددا رینگ بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا در اغلب نمادها سبزپوش شد.

این رشد نرخ شامل حال تمامی گواهی‌‌‌های سکه، اغلب نمادهای گواهی زعفران، اغلب صندوق‌های کالایی و معاملات بازار آتی بود.

آغاز رالی صعود نرخ سکه بورسی در 1402

سکه بورسی و سکه بازارهای رسمی و غیررسمی مجددا افزایشی شدند؛ به نحوی که در اواسط روز چهارشنبه 16فروردین‌ماه بر ارزش تمامی نمادهای فعال گواهی سپرده سکه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران به میزان حداقل 4‌درصد افزوده شد و سکه بورسی، تنها پس از یک‌روز عقب‌‌‌نشینی به کانال قیمتی 30میلیون تومانی، مجددا در روز پایانی معاملات سکه در بازار مالی بورس‌کالا ظرف هفته جاری، 32میلیون تومانی شد.

مقاومت دلار در بازار آزاد در مقابل از دست دادن کانال قیمتی 50‌هزار تومان و صعود طلا در بازار جهانی به کانال قیمتی 2هزار دلاری به ازای هر اونس، عامل اصلی رشد بهای گواهی سکه و سایر دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالای ایران ظرف روز چهارشنبه 16فروردین‌ماه بود. این رشد قیمتی در حالی در این بازار رقم خورد که از ارزش این دارایی‌‌‌ها ظرف روزهای 14 و 15فروردین‌ماه کاسته شده بود.

در حالی که افزایش عرضه دلار در بازار آزاد پس از بازگشایی بازارهای رسمی در روز دوشنبه 14فروردین‌ماه و انتشار اخباری مبنی بر بهبود روابط سیاسی ایران با کشورهای همسابه باعث شد با پایان یافتن تعطیلات سال نو در کشور، اندکی از تب و تاب قیمتی در بازار آزاد ارز در کشور کاسته شود، از ارزش سکه در معاملات بورسی و بازار فیزیکی نیز کاسته شد.

 با این حال نبود چشم‌‌‌انداز روشن نسبت به استمرار این روند کاهش نرخ در بازار ارز، مقاومت دارندگان ارز در مقابل تثبیت نرخ ارز در کانال قیمتی 49‌هزار تومان و ایجاد جریان قوی افزایشی در بازار طلای جهانی مانع از آن شد که این روند کاهش نرخ چندان ادامه‌‌‌دار شود.

در عین حال عقبگرد هرچند محدود بهای دارایی‌‌‌های طلایی در این روز باعث شد بر حجم معاملات این دارایی در این روز افزوده شود.  در حالی میانگین نرخ فروش سکه بورسی در اواسط روز چهارشنبه به 32میلیون و 100‌هزار تومان رسید که در همین زمان سکه در بازار فیزیکی با نرخ 32میلیون و 200‌هزار تومان معامله شد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی است. البته عقب‌ماندن سکه بورسی از سکه بازار فیزیکی به محدودیت دامنه نوسان در معاملات گواهی سکه مربوط بود، در این روز اغلب نمادهای سکه بورسی رشد نرخی مطابق با حداکثر سقف مجاز روزانه یعنی 5‌درصد را به ثبت رساندند.

نوسان جهانی؛ حامی رشد نرخ در بازار داخل

در حالی که ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال 1401، مثبت شدن انتظارات تورمی و جهش ارزی حامی اصلی صعود دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس کالای ایران بود، بازگشت طلای جهانی به مسیر رشد ظرف هفته‌‌‌های اخیر و صعود موفق طلا به کانال قیمتی 2هزار دلاری که بیشترین نرخ فروش این دارایی ظرف 13ماه اخیر بود، نیز از صعود بهای دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل حمایت کرد.

ظرف اواسط روز چهارشنبه پنجم آوریل هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 2‌هزار و 22دلار به ازای هر اونس به فروش رفت.

به این ترتیب در بازه هفتگی برابر 9/ 2درصد، در بازه ماهانه برابر 5/ 9‌درصد و در بازه سالانه برابر 5‌درصد بر ارزش طلا افزوده شد.

داده‌‌‌های اقتصادی ایالات‌متحده، احتمال بروز رکود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی را تشدید می‌کند که این موضوع می‌‌‌تواند به پایان پیش از موعد افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو بینجامد. در عین حال چالش بروز بحران مالی در بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا جدی است و به این ترتیب بر ارزش طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران افزوده می‌شود.

آخرین داده‌‌‌های اشتغال و بیکاری آمریکا نشان داد که فرصت‌‌‌های شغلی ایالات‌متحده، در ماه مارس به کمتر از 10میلیون رسید که این رقم کمترین میزان آن پس از فوریه 2021 بود. کاهش میزان موقعیت‌‌‌های جدید شغلی، فدرال‌رزرو را برای رشد بیشتر نرخ بهره، تحت فشار قرار می‌دهد.

در عین حال شاخص مدیران خرید بخش تولید در آمریکا برای ماه مارس برابر 2/ 49واحد اعلام شد، این رقم کمتر از سطح 50واحد به عنوان مرز رکود بود و به این ترتیب می‌‌‌توان ا ذعان کرد که صنایع در آمریکا با چالش رکود مواجه شده‌‌‌اند. بروز رکود در بخش تولید آمریکا، مانع بزرگ دیگر در مقابل افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو است. اتمام دوره افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، فرصت رشد ارزش را در اختیار بازارهای مالی و کالایی دنیا قرار می‌دهد. در شرایط کنونی بخش قابل‌توجهی از فعالان بازار به عدم‌افزایش مجدد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در ماه مه امیدوار شده‌‌‌اند.