عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس‌کالا با توجه به شفافیتی که دارد می‌‌‌تواند دلال‌‌‌بازی را در بازار خودرو حذف کند. این ظرفیت در بورس‌کالا برای عرضه همه تولیدات شرکت‌های خودروساز وجود دارد و باید خودروسازان هم از عرضه کامل استقبال کنند. غلامرضا مرحبا، در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا اظهار کرد: عرضه خودرو به‌صورت قرعه‌‌‌کشی باید به صورت کامل حذف و امکان عرضه کلی خودرو در بورس‌کالا فراهم شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بورس‌کالا باید دارای شفافیت باشد و ضرورت دارد شفافیتی ایجاد شود که خودروسازان در فضایی منطقی و شفاف، محصولاتشان را به بازار عرضه کنند. بستر خوب و شایسته‌‌‌ای در راستای عرضه خودرو در بورس‌کالا فراهم شده است؛ ولی باید با حمایت همه دستگاه‌‌‌ها با سازمان بورس و اوراق بهادار این مهم به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر حمایت مجلس از فعالیت بازار سرمایه گفت: بورس‌کالا از مهم‌ترین بازارها و تامین مالی و بخش‌‌‌های مختلف اقتصاد کشور است. ما نیز در مجلس همواره از بورس‌کالا حمایت ‌‌‌می‌‌‌کنیم و دغدغه‌‌‌های زیادی هم داریم که باید رفع شوند. مرحبا تاکید کرد: بورس‌کالا با توجه به تعریف و شفافیتی که دارد می‌‌‌تواند دلال‌‌‌بازی را در بازار خودرو حذف کند. این ظرفیت در بورس‌کالا برای عرضه همه تولیدات شرکت‌های خودروسازی ما ‌‌‌وجود دارد و باید خودروسازان هم استقبال کنند که این اتفاق رخ دهد. این نماینده مجلس اظهار کرد: در موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا، یک سمت‌‌‌ قضیه وزارت صمت و سمت دیگر وزارت اقتصاد است و تعامل بین این دو وزارتخانه می‌تواند در این مهم به ما کمک کند.

به گزارش «شادا»، عضو هیات‌رئیسه مجلس هم در مورد عرضه خودرو در بورس‌کالا گفت: با عرضه همه خودروها در بورس، دست دلالان و واسطه‌گران از این حوزه قطع و کمک بزرگی در راستای شفافیت به این حوزه می‌شود، چون حاشیه سود ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیونی در فروش بعضی خودروها نصیب برخی افراد می‌شود که توجیهی برای این امر وجود ندارد. علیرضا سلیمی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس مساله صنعت خودرو را سامان می‌دهد و اگر قرار است از منابع عمومی پولی نصیب کسانی شود مشخص و معلوم است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی، دلالان حاشیه این سود را به جیب می‌زنند و مردم از این موضوع منتفع نمی‌‌‌شوند که با اقدام بورس کمک بزرگی به ساماندهی صنعت خودرو شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: مدل عرضه خودرو در بورس موفق بوده و این اقدام اعضای شورای عالی بورس قابل تقدیر است.

 گام مثبت عرضه خودرو در بورس‌کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با مثبت تلقی‌کردن اقدام سازمان بورس در عرضه خودرو در بورس‌کالا گفت که این اقدام گامی در راستای کشف قیمت خودروست.  علی رضایی با اشاره به عرضه خودرو در بورس‌کالا بیان کرد: با این اقدام می‌توان انتظار کشف قیمت خودرو را داشت؛ منتها همه‌چیز منوط به استقبال مردم است. وی توضیح داد: ممکن است به‌رغم پایین‌بودن قیمت خودرو بعد از عرضه در بورس‌کالا، مردم از آن استقبال نکنند که باید در این باره تمهیدات لازم اندیشیده شود تا با سرخوردگی مواجه نشویم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم وجود رقابت در بازار خودرو گفت: اقدام سازمان بورس به عرضه خودرو در بورس‌کالا مثبت است که نتایج آن را می‌توان در کاهش قیمت و کوتاه‌شدن دست دلالی مشاهده کرد. البته باید در ادامه فکری برای افزایش کیفیت خودرو شود و اینکه چطور مردم از عرضه خودرو در بورس‌کالا استقبال کنند.

 حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی خودروسازان

در این مورد، نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اقدامات اخیر سازمان بورس در عرضه خودرو در بورس‌کالا قابل تحسین است؛ اما همکاری همه ارکان دولت به‌ویژه وزارت صمت را می‌‌‌طلبد. احد آزادیخواه تصریح کرد: بنده موافق عرضه خودرو در بورس بودم، به این دلیل که رانت را از بین می‌برد. وی افزود: این اقدام باعث خواهد شد تا قدرت رقابت میان خودروسازان افزایش پیدا کند و حداقل دیگر شاهد تولید خودروهای بی‌کیفیت و با ایمنی نامطلوب نخواهیم بود. نماینده مردم ملایر در مجلس بیان کرد: در مجموع عرضه کالا در بورس مناسب و قابل تقدیر است؛ چرا که می‌توان با این کار دست رانتخواران را قطع کرد. آزادیخواه تاکید کرد: همه دولتمردان، به‌ویژه وزارت صمت باید به دنبال ارتقای کیفیت خودرو و همچنین واقعی‌کردن نرخ خودروها باشند تا تمام مردم بتوانند صاحب خودرو شوند.

 عرضه خودرو در بورس‌کالا باعث حذف دلالان شد

در همین حال، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد عرضه خودرو در بورس گفت: این اقدام شورای عالی بورس باعث حذف دلالان از چرخه معامله خودرو در کشور شد و به شفافیت این حوزه کمک کرد. اصغر سلیمی گفت: این اقدام شورای عالی بورس باعث حذف دلالان از چرخه معامله خودرو در کشور شد و به شفافیت این حوزه کمک کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: سال‌ها صحبت از رانت و فساد در حوزه خودرو مطرح بود و با عرضه خودرو در بورس این کالا با نرخ مشخص به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس اظهار کرد: فروشندگان خودرو در بازار قیمت‌های کاذب و بالایی را اعلام می‌‌‌کردند و این هم جو روانی بازار را به هم می‌زد و موجب افزایش بی‌رویه این کالای موردنیاز جامعه شده بود؛ اما با عرضه در بورس‌کالا به‌واسطه کشف قیمت خودرو با تعادل به فروش می‌‌‌رسد. سلیمی تصریح کرد: امیدواریم همه خودروها در بازار بورس عرضه شوند تا مردم بتوانند با تنوع خودروهای مورد علاقه خود را خریداری کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نوسان‌‌‌های بورس‌کالا گفت: این اقدام شورای عالی بورس برای عرضه خودرو هم به اعتمادبخشی این نهاد در جامعه کمک کرد و با رونق و رشد این حوزه مسلما بر رشد اقتصاد کشور هم تاثیر‌گذار است.