در پی افزایش ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک در شرق اروپا، بهای مس نیز کاهشی شد. هفته گذشته، لهستان، کشور عضو ناتو اعلام کرد که یک موشک دونفر را در شرق لهستان در نزدیکی اوکراین کشته است. ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو نیز روز چهارشنبه گفت که این انفجار احتمالا ناشی از سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین بوده است. واهمه سرمایه‌گذاران از تشدید تنش‌‌‌ها موجب افت تقاضا در این بازار و در نهایت ریزش بهای فلز سرخ شد. روز گذشته هر تن مس در بورس‌کالای لندن برای تحویل نقدی با قیمت ۸‌هزار و ۹۰دلار معامله شد. این افت قیمتی از روز دوشنبه که مس در قله قیمتی پنج‌ماهه خود قرار گرفته بود، آغاز شد.

یکی از عوامل رشد قیمتی در هفته‌‌‌های گذشته افزایش امید نسبت به بهبود تقاضای چین بود. دولت چین در یک اقدام مالی وام‌‌‌های دریافتی از موسسات مالی را برای حمایت از بخش صنعت ساخت‌وساز تمدید کرد تا به این وسیله نقدینگی موجود در بازار را افزایش دهد و موجب رونق تقاضا در این کشور شود. تقاضای چین برای مس حدود ۷۰‌درصد تولید جهانی را شامل می‌شود. بخش بزرگی از این تقاضا نیز مربوط به بخش املاک و مستغلات است.  جان کاروزو، مشاور ارشد آرجی‌‌‌او فیوچر می‌‌‌گوید، احتمال نوسانات قیمتی بیشتر در آینده و در مضیقه قرار گرفتن اقتصاد وجود دارد، به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران حاضر به خرید و فروش در این بازار نیستند.

از طرفی کاهش محدودیت‌های کرونایی نیز امید تازه‌‌‌ای به صنعت این ناحیه بخشیده و تولید‌‌‌کنندگان را به آینده صنعت و تجارت امیدوار کرده است. به عقیده تحلیلگران، ظهور هر نشانه‌‌‌ای مبنی بر عدم‌وقوع رکود یا افزایش احتمال اینکه با وجود رخداد رکود بازارها به کار خود ادامه خواهند داد، می‌‌‌تواند موجب جهش محسوس بهای مس شود. همچنین داده‌‌‌های منتشرشده از چین نشان می‌دهد، طی ماه اکتبر تولید صنعتی در این منطقه بیش از حد انتظار کاهش یافته است؛ در حالی که قیمت املاک نیز برای ششمین ماه متوالی در این کشور کاهشی بود و گواهی بر این ادعاست که فعالان بازار املاک به‌‌‌دلیل بدهی‌‌‌های زیاد از تقاضای خود کاستند.

البته بهای مس همچنان حدود ۹‌درصد بیشتر از سطح قیمتی در ابتدای نوامبر است؛ چراکه نگرانی از کاهش عرضه وجود دارد. برخی کارشناسان هشدار داده‌‌‌اند که ذخایر جهانی مس به پایین‌‌‌ترین حد تاریخی خود رسیده است و ذخایر انبار برای مدت کوتاهی جوابگوی تقاضای جهانی هستند. در واقع به عقیده تحلیلگران سطح قیمتی پایین، مشکلات سمت عرضه را نشان نمی‌‌‌دهند.

نگرانی از کمبود عرضه

به عقیده برخی تحلیلگران مشکلات عرضه مس نیز تنها مربوط به دوره کوتاه‌مدت نیست. در تازه‌‌‌ترین گزارش موسسه تحقیقاتی بی‌‌‌سی‌‌‌ای پیش‌بینی شده است که کسری جهانی مس برای سال ۲۰۲۲ حدود ۵۹۵‌هزار تن است. به عقیده این نشریه، تراز عرضه و تقاضا طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نیز نامتوازن خواهد بود؛ چراکه احتمال تحریم مس صادراتی روسیه نیز وجود دارد که موجب کاهش عرضه در بازار جهانی و افزایش قیمت‌ها می‌شود. همچنین مس در صنایع تجدید‌پذیر همچون انرژی‌‌‌های خورشیدی، بادی و سوخت‌‌‌های حرارتی نیز استفاده می‌شود. با توجه به استقبال از این صنایع و استفاده کشورها از انرژی پاک تقاضا برای این فلز در سال‌های پیش‌رو نیز بیشتر از قبل خواهد شد.