این موضوع به این معناست که همچنان مردم دنیا با تورم جهانی موادغذایی روبه‌رو هستند. شاخص ماهانه قیمتی غلات در ماه اوت کاهش ۴/ ۱درصدی، شاخص قیمتی روغن‌نباتی افت ۳/ ۳درصدی و شاخص قیمتی شکر در این بازه زمانی افت ۱/ ۲درصدی داشت. در عین حال، شاخص قیمتی ماهانه لبنیات در این زمان کاهش ۲درصدی و شاخص گوشت فائو افت ۵/ ۱درصدی را به ثبت رساند. با وجود این، اغلب این شاخص‌‌‌ها در نرخی بالاتر از ارزش آن در ماه اوت سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند؛ اما شاخص قیمتی روغن‌نباتی در نرخی کمتر از میزان آن در سال قبل قرار گرفت. کاهش نرخ روغن‌‌‌های نباتی شامل روغن‌‌‌های نخل، آفتابگردان و کلزا به افت قیمت این شاخص منجر شد؛ اما در همین زمان ‌بر بهای روغن سویا افزوده شد.

شرایط نامساعد آب‌‌‌وهوایی و خشکسالی باعث شده است تا از میزان برداشت محصول سویا کاسته شود و قیمت این محصول برخلاف سایر دانه‌‌‌های روغنی افزایش یابد. اما شروع صادرات تدریجی محموله‌‌‌های روغن آفتابگردان از بنادر اوکراین، افزایش موجودی روغن پالم در اندونزی و همچنین کاهش عوارض صادراتی روغن پالم در اندونزی باعث شده است تا سایر روغن‌‌‌ها به‌جز روغن سویا ارزان شوند. افت ۱/ ۵درصدی بهای گندم در بازارهای بین‌المللی از مهم‌ترین دلایل کاهش شاخص غلات فائو ظرف یک‌ماه اخیر بود. توافق روسیه و اوکراین بر سر ازسرگیری صادرات غلات اوکراین و بهبود چشم‌‌‌انداز تولید غلات در آمریکای شمالی باعث شد تا محصول گندم در بازارهای جهانی ارزان شود. در حالی که گندم ظرف یک‌ماه اخیر در بازارهای جهانی ارزان شد، برنج در بازه‌‌‌ای محدود نوسان نرخ داشت و تغییر قیمت محسوسی برای آن به ثبت نرسید.

اما فائو در این زمان برای غلات دانه‌درشت مانند ذرت، رشد ۲/ ۰درصدی را برای ماه اوت ثبت کرد. گرمای بی‌‌‌سابقه و خشکسالی در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی باعث شده است تا از میزان برداشت ذرت کاسته و بر بهای این محصول افزوده شود. البته در این زمان، محصول جو وضعیت نسبتا مطلوب‌تری داشت و بخشی از تاثیر رشد نرخ ذرت در بازار غلات ‌‌ درشت‌دانه با افت قیمت جو خنثی شد.نرخ شاخص غلات فائو ظرف پنج‌ماه اخیر در مسیر کاهشی نوسان داشت؛ اما این نهاد بین‌المللی در تازه‌‌‌ترین پیش‌بینی خود از کاهش تولید غلات در سال‌جاری میلادی نسبت به پیش‌بینی‌‌‌های قبلی داد. براساس گزارش جدید فائو پیش‌بینی می‌شود، تولید جهانی غلات در سال‌جاری میلادی ۳۸میلیون و ۹۰۰‌هزار تن نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد که این رقم ۴/ ۱‌درصد کمتر از میزان تولید در سال گذشته میلادی است. بخش عمده‌ای از بازنگری کاهشی در تولید غلات مربوط به غلات درشت‌دانه شده و خشکسالی کم‌‌‌سابقه هوا در اروپا مهم‌ترین عامل این بازنگری منفی است.

برآورد می‌شود که میزان تولید ذرت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای سال‌جاری حدود ۱۶‌درصد کمتر از میانگین تولید پنج‌سال اخیر این محصول قرار گیرد.فائو پیش‌بینی خود برای تولید گندم در سال‌جاری میلادی را برابر ۷۷۷میلیون تن اعلام کرد که این میزان نسبت به میزان تولید در سال قبل افت اندکی دارد. افت تولید نیز با توجه به شرایط نامساعد آب‌‌‌وهوایی در آمریکای شمالی و جنگ در اروپای شرقی رقم خواهد خورد. اما فائو در گزارش خود از احتمال رشد ۱/ ۲درصدی تولید برنج در سال‌جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ خبر داد. این در حالی است که میزان تولید جهانی برنج در سال گذشته نیز رکورد تاریخی زده بود.