به گزارش «ایرنا» مجید عشقی در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اعلام کرد: بخش زیادی از مباحث مربوط به حوزه بازار سرمایه جزو بحث‌هایی است که نیاز به‌ کارشناسی دارد و باید چکش‌‌‌‌‌‌‌‌کاری‌هایی از طریق ٤ رکن بورس صورت پذیرد و بعد از آن به سمت سازمان بورس ورود کند. وی اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت سازمان بورس، یکی از مسائل مطرح‌شده این بود که مباحث اجرایی به بورس‌ها تفویض شود و سازمان بورس دیگر در مقام اجرایی نباشد. عشقی افزود: سازمان بورس اکنون به‌جای نظارت و مقررات‌گذاری در مقوله اجرا ظاهر شده است که این امر با آسیب‌هایی همراه شده است. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار ادامه داد: همین موضوع که بحث‌های بورس‌کالا از طرف اعضای اتاق بازرگانی و فعالان بازار سرمایه با جزئیات مطرح می‌شود، نشان‌دهنده آن است که بورس‌کالا اکنون جایگاه خوبی پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با مدت هفت سالی که در حال انجام فعالیت‌های مربوط به بورس‌کالا بودم، اکنون شاهد رشد و توسعه محسوس این بازار هستم. عشقی با تاکید بر اینکه اکنون بیش از ٩٠‌درصد از محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا در حال معامله است، اظهار کرد: در این بازار کمتر به بحث فلزات اساسی پرداخته شده اما اکنون این محصول نیز روند توسعه را در پیش گرفته است. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار افزود: معاملات سیمان از سال‌گذشته در بورس‌کالا انجام شد و تاکنون بازخوردهای خوبی را به‌همراه داشته است. وی ادامه داد: درخصوص کالاهای مربوط به پتروشیمی مسائل متعددی را با انجمن‌ها و عرضه‌کنندگان داشتیم اما بورس‌کالا روند خوبی را داشته و این روند هم با جدیت ادامه خواهد داشت. رئیس سازمان بورس گفت: یکی از منافع اصلی معاملات کالاها در بورس، ایجاد شفافیت در بازار کالاها است که در کنار آن بازار سهام هم می‌تواند از این شفافیت بهره ببرد.

عشقی ادامه داد: در حوزه عرضه خودرو در بورس با موانعی مواجه بودیم که مشکلات برطرف شد و موفق به عرضه برخی از خودروها در این بازار شدیم و دو مدل از محصولات ایران‌خودرو هم به‌زودی وارد تالار بورس‌کالا می‌شود. رئیس سازمان بورس تاکید کرد: یکی از بحث‌های اصلی که جای خالی آن در بازار به‌خوبی حس می‌شود، موضوع استفاده از قبض انبارها و سایر ابزارهایی است که می‌توان در این حوزه از آنها استفاده کرد.