به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس‌کالا، تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد، گفت: عرضه خودرو در بورس‌کالا گامی بسیار مهم است که اگر شامل تمام محصول‌‌‌های خودروسازها شود، می‌‌‌تواند حرکتی مهم در راستای حذف قرعه‌‌‌کشی باشد.

مهدی بیات‌منش افزود: خودروهای تولیدی در داخل کشور به دو بخش تقسیم می‌شوند: بخش اول، خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است و بخش دوم که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند. به‌عنوان مثال، خودروهای تولیدی گروه خودروسازی بهمن یا بخشی از خودروهای ایران‌خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری نمی‌‌‌شوند. در شرایط فعلی امکان عرضه این‌گونه خودروها در بورس‌کالا وجود دارد. خودروهایی مثل تارار و هایما از جمله خودروهای قابل عرضه در بورس‌کالا هستند.

به گفته این کارشناس، با سیستم حراج در بورس‌کالا، به نظر می‌رسد تولیدکننده خودرو از این سازوکار منافع مناسب و بیشتری خواهد برد. اما باید توجه کرد که سیستم فعلی حراج و عرضه، عامل و ابزاری برای بالا بردن و افزایش قیمت به صورت کاذب نشود و مسوولان بورس‌کالا با نظارت دقیق می‌‌‌توانند مانع این مشکل شوند. بیات‌منش ادامه داد: نکته منفی که می‌‌‌تواند رخ دهد عدم‌حمایت از مصرف‌کننده است که باید در این مورد بورس‌کالا هوشیار باشد؛ چرا که مردم، مصرف‌کننده نهایی خودروی داخلی هستند و ممکن است عرضه خودروهای لوکس در بورس‌کالا باعث افزایش قیمت دلخواه برای تولیدکننده شود که وظیفه بورس‌کالا را سخت‌تر می‌کند.

او گفت: ممکن است اولویت صنعت خودرو به جای کاهش بهای تمام‌شده به افزایش سودآوری از طریق افزایش قیمت فروش معطوف باشد. در حالی که می‌شود با کاهش بهای تمام‌شده قیمت خودرو به طور مثال در سهمیه فولاد، انرژی و کنترل مناسب عرضه در بورس‌کالا موضوع را مدیریت کرد. در کل موضوع عرضه خودرو در بورس‌کالا گامی بسیار مهم است که اگر این عرضه شامل تمام محصول‌‌‌های خودور شود، می‌‌‌تواند حرکتی بزرگ برای حذف قرعه‌‌‌کشی قلمداد شود.

پیش‌تر هم نماینده‌‌‌های مجلس همچون مهدی طغیانی، مهدی عسگری و محمدرضا‌پور ابراهیمی از پیشنهاد عرضه خودرو در بورس‌کالا به جای قرعه‌کشی به‌عنوان ایده مناسب یاد کرده بودند. البته مسوولان سابق، عرضه خودرو در بورس‌کالا را آزمایش جسارت و جرات دولت در شرایط فعلی عنوان کرده‌اند.

به گفته احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس‌کالای ایران برای نخستین‌بار پذیرش خودروی شاهین در بورس‌کالا انجام شده و در حال تکمیل مراحل برای عرضه در بورس‌کالاست.