7 copy

  افزایش تقاضا به رشد قیمت شمش فولاد منجر نشد

کاهش قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا در شرایطی که انتظارات تورمی رو به افزایش گذاشته است، باعث شد تا رونق به معاملات شمش فولاد بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز سه‌‌‌شنبه، شانزدهم آذرماه بازگردد. البته این رونق تنها به افزایش حجم معاملات منجر شد و متقاضیان بر سر خرید شمش فولاد رقابت قیمتی نداشتند. به این ترتیب برای 183‌هزار تن شمش فولاد قطعی عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس‌کالا تقاضایی بالغ بر 228‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش حدود 142‌هزار تن شمش از این بازار منجر شد. این رقم از سویی 5/ 77‌درصد کل عرضه در این روز و از طرف دیگر بیشترین میزان حجم معامله شمش فولاد در این بازار پس از آذر سال گذشته بود.

در حالی رینگ صنعتی شمش فولاد، هفته جاری با افزایش تقاضای خریداران روبه‌رو شد که همچنان فصل سرد سال که زمان سنتی رکود مصرفی تلقی می‌شود، ادامه دارد و همین موضوع سدی در مقابل رقابت قیمتی میان نوردکاران برای خرید شمش فولاد است. شمش فولاد، روز سه‌‌‌شنبه هفدم آذرماه، در بازه قیمتی 12‌هزار و 700تومان تا 12‌هزار و 880تومان به‌‌‌ازای هر کیلوگرم در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد که سقف قیمتی تعیین‌شده برای عرضه شمش در این بازار کمترین نرخ پس از خردادماه امسال بود. در نهایت نیز میانگین بهای معامله شمش فولاد از رینگ هفته جاری بورس‌کالا به 12‌هزار و 860تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این قیمت نیز بیشترین میانگین بهای معامله شمش فولاد از این بازار پس از نیمه مهرماه امسال بود.

به این ترتیب باید اذعان کرد، صعود ارز به کانال 30‌هزار تومانی ظرف روزهای گذشته  نیز نتوانسته است قیمت شمش و محصولات فولادی را در بازار داخل تغییر دهد. رکود سنگین مصرفی در بازار داخل که بخشی از آن به قرار گرفتن در فصل سرد سال و بخشی دیگر به افت روند ساخت مسکن در کشور ظرف سال‌های اخیر بازمی‌گردد، باعث شده است تا بازار آهن و فولاد کشور روند نوسان قیمتی خود را از نوسان نرخ ارز جدا کند.

روند رو به رشد نرخ ارز نیمایی و آزاد در بازار داخل از رشد قیمت پایه و معامله شمش و محصولات فولادی حمایت می‌کند، اما سیگنال‌‌‌های جهانی حامی تضعیف قیمتی این محصولات هستند. حرکت بهای شمش صادراتی ایران در مسیر افت نرخ سیگنالی بنیادی در جهت افت قیمت این محصولات در بازار داخل نیز هست. به گزارش فست‌مارکت، هر تن بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در روز اول دسامبر با نرخ 565دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم نسبت به نرخ قبلی اعلامی برای بیلت صادراتی ایران مربوط به هفته پایانی ماه نوامبر کاهش 83/ 3درصدی داشت. در عین حال در گزارش موسسه فست‌‌‌مارکت آمده است که بیلت صادراتی ایران در ماه نوامبر با میانگین نرخی در کانال 591دلار و 25سنت تا 608دلار و 75سنت مورد معامله قرار گرفته که حداقل نرخ معامله بیلت ایران در این ماه نسبت به قیمت‌های فعلی 26دلار بیشتر بوده است. در عین حال، به گفته فعالان بازار، حتی در قیمت‌های فعلی نیز خریدار قابل‌توجهی برای شمش فولادی ایران وجود ندارد و همین موضوع باعث می‌شود صادرکنندگان شمش فولاد ایران چاره‌‌‌ای جز ارائه تخفیف به خریداران نداشته باشند. به گزارش فست‌مارکت، در هفته ابتدایی ماه دسامبر هر تن بیلت صادراتی ایران تحویل بنادر امارات متحده عربی، قیمتی برابر با 620 تا 625دلار به ازای هر تن داشت؛ این در حالی بود که در همین زمان هر تن بیلت صادراتی عمان تحویل بنادر امارات متحده عربی با نرخی در محدوده 640 تا 660دلار به‌‌‌ازای هر تن به فروش می‌‌‌رفت.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده معامله شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا در روز گذشته به 14‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. با توجه به هزینه تبدیل، انتظار می‌رود محصول تولیدی با این شمش نرخی در کانال 15‌هزار تومانی داشته باشد.

  بی‌‌‌اثر شدن سیگنال‌‌‌های ارزی بر بازار مقاطع فولادی

همچنان در معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا و بازار آزاد آرامش حکمفرماست. در شرایطی که صعود نرخ ارز بسیاری از بازارهای مالی و کالایی کشور را با رشد قیمتی روبه‌رو کرده، معامله‌‌‌گران مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد و بورس‌کالا توجهی به سیگنال‌‌‌های ارزی ندارند. بی‌‌‌توجهی معامله‌‌‌گران مقاطع طویل فولادی به سیگنال‌‌‌های ارزی عمدتا ناشی از رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار و از دست رفتن جایگاه سرمایه‌‌‌ای این محصول است.

گفته می‌شود، میزان صدور پروانه ساختمانی در کشور ظرف هشت‌ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 30درصدی داشته و این در حالی است که ظرف سال قبل هم بازار ساخت مسکن در کشور رونق چندانی نداشت. طبیعتا قرارگرفتن در فصل سرد سال نیز بر این رکود دامن زده و به این ترتیب خبری از تقاضا در بازار آهن و فولاد نیست.

در این شرایط، موجودی بالای مقاطع طویل فولادی در انبار تجار و تلاش دولت برای جدا کردن این بازار از جایگاه سرمایه‌‌‌ای نیز باعث شده است تا به‌شدت از تقاضای سرمایه‌‌‌ای برای مقاطع طویل فولادی کاسته شود و همین موضوع بر رکود در این بازار دامن بزند. در این شرایط باید منتظر گذشت زمان و اتمام فصل سرد سال و ایجاد تقاضای مصرفی در بازار برای ایجاد رونق مجدد در بازار آهن و فولاد کشور بود. روز گذشته نوردکاران بالغ بر 110‌هزار تن انواع میلگرد را در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند که از این میزان 80‌هزار تن مورد معامله قرار گرفت. نکته مورد توجه در معاملات این محصول نیز افزایش حجم معاملات در عین عدم‌رقابت قیمتی میان خریداران بود. روز گذشته انواع میلگرد با نرخی در بازه 13‌هزار و 500تومان تا 14‌هزار و 700تومان در بازار عرضه شد و در نهایت میانگین نرخ معامله میلگرد در این بازار به 14‌هزار و 200تومان رسید. بازه قیمت پایه عرضه میلگرد در رینگ روز گذشته نسبته به قیمت پایه عرضه در هفته قبل کاهش داشت و این موضوع یکی از دلایل استقبال متقاضیان از میلگرد در این بازار بود؛ هرچند همچنان متقاضیان تمایل به خرید محصول با حداقل نرخ دارند و خبری از رقابت قابل‌توجه میان خریداران نیست.

رکود فعلی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی به میزانی جدی است که حتی خبر احتمال قطع برق و گاز نیز نمی‌تواند به رونق در معاملات مقاطع طویل فولادی منجر شود. در این شرایط حتی اگر این اخبار برای ساعاتی به رونق معاملات منجر شود، مجددا بازار به روند رو به رشد قیمتی خود بازمی‌گردد.