این تقاضای سرمایه‌ای در عین افزایش مستمر بهای پایه شمش فولاد می‌تواند نرخ مقاطع طویل فولادی را در کانال ۱۴ هزار تومان تثبیت کرده و حتی زمینه ورود قیمت‌ها به کانال ۱۵ هزار تومانی را نیز فراهم آورد. استمرار این وضعیت رو به رشد قیمتی یا ورود نرخ‌ها به سراشیبی سقوط کاملا وابسته به دولت بعدی و سیاست‌های اقتصادی آن است.

  چراغ سبز بورس به بازار آزاد

رکوردشکنی قیمتی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور در هفته جاری نیز استمرار یافت، به گونه‌ای که برای اولین مرتبه در تاریخ این بازار؛ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. افزایش مستمر بهای پایه عرضه شمش فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا مهم‌ترین دلیل این رشد قیمتی آن هم در شرایطی است که بازار در رکود مصرفی به سر می‌برد.

 استمرار شرایط رکودی در بازار آزاد مقاطع فولادی در این فصل سال که زمان سنتی اوج تقاضا در کشور است موضوعی ناخوشایند به‌شمار می‌رود که از بلاتکلیفی اقتصادی و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌و ساز حکایت دارد. استمرار رکود در بازار مقاطع طویل فولادی به شکل طبیعی شرایط را برای صنایع تکمیلی فعال در بخش فولاد کشور دشوار می‌کند. اما در شرایط کنونی که بازارهای جهانی فولاد روزهای خوش رونق را سپری می‌کند و فضا برای صادرات مقاطع طویل فولادی کشور مهیا است نوردکاران این فرصت را به دست آورده‌اند که با بهره‌گیری از صادرات، روزهای خوش رکود در بازار داخل را پشت سر بگذارند. اما استمرار این وضعیت به‌خصوص اگر بازارهای جهانی با اندکی افت روبه‌رو شوند، صنایع تکمیلی زنجیره آهن و فولاد کشور را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

  ابلاغیه جدید بورس مانعی در مسیر رکوردشکنی نرخ پایه شمش

روند مستمر رو به رشد نرخ پایه شمش فولاد در معاملات بورس کالای کشور ظرف هفته‌های اخیر مهم‌ترین سیگنال افزایشی کردن قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد ظرف این مدت بود. در معاملات هفته گذشته (منتهی به ۷ خرداد) شمش فولاد با قیمت متوسطی در حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفته بود، به این ترتیب فولادسازان اجازه عرضه محصول خود را در بازه قیمتی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار و ۹۷۰ تومان را برای عرضه هفته جاری داشتند. با توجه به وضعیت مطلوب صادراتی اغلب عرضه‌کنندگان شمش، محصول خود را در روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد‌ماه در سقف قیمتی تعیین شده به رینگ معاملاتی بورس کالا آوردند. میانگین قیمت عرضه شمش فولاد در روز سه‌شنبه ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این نرخ رکورد تاریخی جدیدی برای عرضه این محصول در بازار فیزیکی بورس کالا بود. با وجود رکوردزنی قیمت پایه اما خریداران استقبال نسبتا خوبی از عرضه‌های این روز داشتند به‌گونه‌ای که برای ۱۴۲ هزار تن محصول عرضه شده تقاضایی در حدود ۱۳۲ هزار تن در این بازار به ثبت رسید که البته در نهایت تنها به فروش ۶۲ هزار تن شمش از این بازار انجامید. معامله ۵/۴۳ درصد از شمش فولاد عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا در شرایطی که نرخ پایه در رکورد تاریخی خود به سر می‌برد، رقم قابل قبولی محسوب می‌شود.

در شرایطی که بازار داخل در رکود سنگین مصرفی قرار دارد و تولید و عرضه میلگرد با شمش معامله شده در بورس کالا ظرف هفته جاری در کف قیمتی ۱۵ هزار تومان برای تولیدکننده میسر است، خرید شمش از رینگ معاملاتی بورس کالا تنها با هدف تولید و صادرات محصول قابل توجیه است.

  رونق از رینگ معاملاتی مقاطع رخت بربست

رینگ مقاطع طویل فولادی در روز چهارشنبه ۱۲ خرداد رنگ رونق را به خود ندید. این در حالی بود که انتظار می‌رفت افزایش بهای پایه شمش فولاد در معاملات روز سه‌شنبه به رونق نسبی در دادوستد مقاطع طویل فولادی در روز چهارشنبه منجر شود. اما بورس کالا در صبح روز چهارشنبه طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که سقف قیمت پایه شمش و مقاطع طویل فولادی حداکثر می‌تواند برابر میانگین هفتگی قیمت جهانی در هفته قبل با احتساب نرخ ارز هفتگی نیما در روز قبل خود باشد.

انتشار این خبر در صبح روز چهارشنبه سیگنالی کاهشی برای بازار فولاد بود و اثر خود را در معاملات مقاطع طویل فولادی در این روز نیز گذاشت به‌گونه‌ای که از ۱۴۸ هزار تن میلگرد فولادی عرضه شده در این بازار تنها ۲۴ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت. در حالی که رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی با استقبال چندان خوبی از سوی خریداران روبه‌رو نشد، اما گفته‌های فعالان این بازار از به وجود آمدن تقاضای سرمایه‌ای محدود در این بازار حکایت دارد.

این فعالان بر این باورند که روند مستمر رو به رشد بهای پایه شمش و مقاطع طویل فولادی و نبود هر گونه نظارت قیمتی باعث شده تا تقاضاهای سرمایه‌ای راهی این بازار شود. البته این موضوع روالی متداول در روزهای پایانی دولت‌ها بوده و عموما در این مواقع با توجه به نبود کنترل فرصت مناسبی برای رشد قابل‌توجه قیمتی فراهم می‌شود.

بهای پایه عرضه میلگرد در معاملات دیروز بورس کالا برابر ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته شده بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد بورس نرخ این میلگرد برای خریداران از رینگ دیروز برابر ۱۴ هزار و ۸۶۰ تومان خواهد بود. با توجه به هزینه حمل و سود تاجر این میلگرد در بازار آزاد نرخی در کانال قیمتی ۱۵ هزار تومان پیدا خواهد کرد، به این ترتیب عرضه مقاطع طویل فولادی در نرخ‌های پایه دیروز چراغ سبز بورس به میلگرد ۱۵ هزار تومانی بود.