9 copy

در کنار افزایش نرخ ارز، سیگنال‌‌‌های بنیادی اثرگذار بر بازار گواهی‌‌‌های فعال در بازار مالی بورس‌کالا نیز از مثبت‌شدن این بازار حمایت کرد. در حالی که کسری برداشت زعفران در بازار داخل از رشد نرخ گواهی این محصول در بازار داخل حمایت می‌کند، جریان رو به رشد نرخ طلا در بازار جهانی نیز از صعود بهای گواهی‌‌‌های کالایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران حمایت کرد. موضوع مورد اهمیت دیگر در بازار گواهی کالایی، تغییر ذهنیت معامله‌‌‌گران گواهی سکه و مثبت شدن آن است که این امر به مفهوم انتظار فعالان این بازار برای استمرار روند رو به رشد قیمتی است.

بلاتکلیفی معامله‌‌‌گران

بازار گواهی‌‌‌های کالایی در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار از جریان ثابتی پیروی نکرد؛ در حالی که اغلب نمادهای گواهی زعفران در این روز در مسیر رشد قیمتی قدم برداشته و صعودی بودند، گواهی‌‌‌های سکه با ترکیبی از رشد و کاهش قیمت روبه‌رو شدند. افت نرخ ارز در سه‌روز پایانی هفته گذشته و بازگشت مجدد نرخ دلار آزاد به کانال 27‌هزار تومانی سیگنالی منفی برای بازارهای مالی کشور از جمله معاملات گواهی سپرده کالایی به همراه داشت که این سیگنال به کاهش ارزش گواهی‌‌‌های سپرده کالایی در روز پایانی هفته گذشته منجر شد و تاثیر آن بر معاملات گواهی سکه در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز شنبه 27فروردین نیز منعکس شد. البته اثرگذاری سقوط نرخ دلار به کانال 27‌هزار تومانی در بازار گواهی سپرده، تنها منوط به ساعات ابتدایی بازگشایی بازار بود و پس از آن جریان افزایشی بر معاملات گواهی‌‌‌های کالایی از جمله گواهی‌‌‌های سکه غالب شد. بی‌‌‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام باعث شد تا در هفته گذشته مجددا دلار به کانال 28‌هزار تومانی صعود کند؛ اما انتشار اخباری مبنی بر آزاد‌‌‌سازی منابع دلاری بلوکه‌شده ایران در کشور‌‌‌های خارجی باعث شد تا نرخ دلار در بازار آزاد ظرف سه‌روز پایانی هفته کاهشی شده و تا 27‌هزار و 500تومان عقب‌‌‌نشینی قیمتی داشته باشد. البته برخی فعالان بازار، این کاهش قیمت را به‌‌‌نوعی اصلاح نرخ پس از صعود قیمتی در این بازار می‌‌‌دانند. به هر جهت، خبر آزادسازی منابع ارزی ایران غروب روز جمعه از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا تکذیب شد. وی گفت: گزارش‌‌‌ها در خصوص آزادسازی پول‌‌‌های ایران در حساب‌های مسدود دیگر کشورها نادرست است. وی افزود: شرکای ما این پول‌ها را به ایران نداده‌‌‌اند و آمریکا نیز انتقال پول‌های بلوکه‌شده را مجاز یا تایید نکرده است. تکذیب آزادسازی منابع ارزی ایران سیگنالی افزایشی برای بازارهای مالی کشور به ارمغان آورد. البته هنوز مقامات ایرانی اظهارنظری در این خصوص نکرده‌‌‌اند و همین موضوع باعث شده است تا معامله‌‌‌گران در بازار ارز و سایر بازارهای مالی کشور بلاتکلیف باشند.

در زمان تنظیم این گزارش از 10نماد گواهی زعفران فعال در بازار مالی بورس کالا، هشت‌نماد با رشد نرخ روبه‌رو شدند و تنها دو نماد کاهشی بودند. میانگین ساده تغییر نرخ 10گواهی‌‌‌ فعال زعفران 37/ 1‌درصد بود. مثبت‌شدن نرخ ارز در بازار داخل، مثبت‌شدن معاملات بازار آتی و افزایشی ماندن انتظارات تورمی در بازار داخل از جمله دلایل رشد نرخ گواهی زعفران در بازار داخل است. البته میانگین نرخ 10نماد گواهی زعفران در بورس‌کالا در زمان تنظیم این گزارش برابر 36‌هزار و 800تومان بود که این رقم با اوج قیمتی این گواهی در دی‌ماه سال گذشته فاصله حدود 5‌هزار تومانی به ازای هر گواهی دارد. در عین حال کمبود برداشت زعفران در کشور با توجه به خشکسالی باعث شده است تا بهای این محصول در بازار فیزیکی نیز افزایشی شود و این موضوع از رشد قیمتی این محصول در بازار مالی بورس‌کالا حمایت کند.

تغییر ذهنیت معامله‌‌‌گران بازار گواهی

روند افزایش ارزش گواهی‌‌‌های سکه طلا هفته گذشته نیز ادامه یافت؛ به نحوی که میانگین نرخ فروش پنج‌گواهی سکه طلا روز سه‌‌‌شنبه 23فروردین به 133‌هزار تومان صعود کرد که این رقم بیشترین نرخ فروش این گواهی پس از نیمه آذر سال گذشته بود. روند افزایش قیمت گواهی و سکه در بازار فیزیکی با انتشار خبر آزاد شدن منابع ارزی کشور در اواسط هفته گذشته متوقف شد؛ با این حال، همچنان گواهی‌‌‌های سکه کانال 130‌هزار تومانی را از دست ندادند و به عبارتی سکه تمام‌بهار آزادی طرح امامی در کانال 13میلیون تومانی پابرجا ماند.  موضوع مورد اهمیت دیگر در بازار گواهی سکه، تغییر ذهنیت معامله‌‌‌گران این بازار و مثبت شدن آن است. به شکل بنیادی ارزش هر واحد گواهی سکه طلا برابر یک‌صدم ارزش نرخ معامله (میانگین قیمت خرید و فروش روز) سکه در بازار فیزیکی است؛ اما بازار گواهی سپرده سکه طلا تابعی از عرضه و تقاضا بوده و از همین‌‌‌رو ذهنیت خریداران و فروشندگان می‌‌‌تواند قیمت‌ها را در این بازار، در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. در حالی که در نیمه دوم سال گذشته در اغلب روزها گواهی‌‌‌های سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی مورد معامله قرار می‌‌‌گرفت، در روزهای سپری‌شده از سال‌جاری، جریان غالب بازار تغییر کرده و عموما گواهی سکه با نرخی بالاتر از ارزش آن در بازار فیزیکی مورد معامله قرار می‌گیرد. این موضوع بیانگر انتظار فعالان بازار مالی بورس‌کالا از استمرار روند رو به رشد قیمتی در این بازار است.

سیگنال جهانی حامی رشد ارزش طلا

طلا هفته اخیر منتهی به ‌روز جمعه پانزدهم آوریل را افزایشی به پایان رساند که این روند افزایش نرخ، سیگنالی مثبت برای گواهی‌‌‌های سکه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران به ارمغان آورد. استمرار تنش میان روسیه و اوکراین باعث شده است تا بر جذابیت طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران افزوده شود و این دارایی با رشد نرخ هفتگی 4/ 1درصدی روبه‌رو شود. در روز پایانی هفته جاری هر اونس طلا با نرخ پایانی 1973دلار مورد معامله قرار گرفت که اگرچه این رقم با رکورد قیمتی طلا در سال‌جاری فاصله حدود 80دلاری به ازای هر اونس دارد؛ اما رقمی قابل‌توجه به شمار می‌رود و از افزایش بهای طلا در بازار داخلی نیز حمایت می‌کند.

جنگ در اروپای شرقی و تصمیم جو بایدن برای کمک 800میلیون دلاری به اوکراین در حال جنگ، به تقویت ارزش طلا در بازارهای جهانی منجر شده؛ اما برخی فعالان بازار سرمایه انتظار جلسه قریب‌‌‌الوقوع فدرال‌رزرو و تشدید سیاست‌‌‌های انقباضی را دارند. آخرین داده‌‌‌های اقتصادی منتشرشده از سوی ایالات‌متحده آمریکا از تورم 5/ 8درصدی این کشور در ماه مارس نسبت به مارس سال گذشته حکایت دارد. به این ترتیب با وجود افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در ماه مارس، نرخ تورم در ایالات‌متحده آمریکا همچنان در مسیر رشد شتابان قرار دارد. تورم ماه مارس در ایالات‌متحده بیشترین نرخ رشد تورم این کشور پس از دسامبر 1981 بود. این رکوردشکنی تورم احتمال شدت‌گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو را تقویت کرده که تحقق این برآورد سیگنال منفی جدی برای طلا به شمار می‌رود.