1 copy

تنها نماد پسته این بازار (PSAZ00) نیز روز گذشته با رشد 91/ 4درصد نرخ تسویه خود با بهای 209هزار و 400 تومانی معامله شد و دیگر محصول کشاورزی بود که با صف خریداران مواجه شد.

در کنار محصولات کشاورزی که روزهای خوشی را در بازار آتی سپری می‌کنند، دو دارایی سرمایه‌‌‌ای این بازار، یعنی نقره و واحدهای صندوق‌‌‌ طلا نیز با رشد محسوس نرخ تسویه خود معامله شدند؛ چرا که هر دو فلز گرانبهای نقره و طلا در معاملات جهانی خود افزایش  قیمت یافت و رشد بهای دلار نیز مزید بر علت شد و زمینه سبزپوشی نمادهای آتی در تمامی سررسیدهای فعال نقره و طلا را رقم زد.

بهای دلار به‌عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین متغیرهای اثرگذار بر انتظارات اهالی بازار آتی، هفته گذشته را تحت‌تاثیر اخبار متناقضی پشت‌سر گذاشت که در روز چهارشنبه تا مرز 28هزار تومان صعود کرد، اما در نهایت با اعلام رسمی خبر آغاز مذاکرات هسته‌‌‌ای از هشتم آذر ماه، تا محدوده 27هزار و 600تومان نیز کاهش یافت. نکته قابل‌توجه این است که در معاملات روز گذشته در بازار ارز، افت قیمت چندانی در این بازار دیده نشد و حتی در ساعاتی از روز اسکناس آمریکایی نرخ 27هزار و 860تومانی را نیز به خود دید. اینکه کدام یک از ذهنیت‌‌‌های غالب بتوانند مدیریت بازار ارز را به دست بگیرند، وابسته به نتایج این نشست است؛ چرا که تغذیه‌‌‌کننده اصلی ذهنیت معامله‌‌‌گران بازار، اخبار مربوط به نتیجه این مذاکرات به شمار می‌رود.