ثبات در بازار مقاطع دوام نداشت

بهای هرکیلوگرم میلگرد ۱۶ در بازار آزاد در روز دوشنبه، هفدهم شهریور به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید که این رقم بیشترین بهای این محصول ظرف یک ماه اخیر بوده و به‌نظر می‌رسد آرامش نسبی از این بازار رخت بربسته است. از اواسط اردیبهشت ماه امسال همزمان با آغاز نوسانات نرخ ارز در کشور بازار مقاطع طویل فولادی وارد فاز افزایشی شد؛ به‌گونه‌ای که بهای هر کیلوگرم میلگرد که پیش از آن در کانال ۶ هزار تومان قرار داشت وارد مدار صعودی شد و در روزهای ابتدایی خرداد ماه به ۷ هزار تومان رسید. باتوجه به شرایط تورمی کشور و انتظارات ذهنی در زمینه شدت گرفتن بیشتر تورم در ماه‌های بعدی سال بازار مقاطع فولادی همزمان با رشد قیمت با موج تقاضاهایی روبه‌رو شد که عمدتا از بخش مصرف نبود و درواقع فعالان بازار با هدف در امان ماندن نقدینگی خود از اثرات تورمی اقدام به خرید می‌کردند.

این روند رشد قیمت مقاطع طویل فولادی تا روزهای ابتدایی تیر ماه به‌صورت آهسته و پیوسته ادامه داشت؛ به‌گونه‌ای‌که در روز اول تیر نرخ هر کیلوگرم میلگرد ۱۶ به ۷۴۰۰ تومان رسید؛ اما رشد شتابان نرخ ارز در تیر ماه باعث شد که افزایش بهای میلگرد نیز شتاب بیشتری بگیرد. به گونه‌ای‌که ظرف مدتی کمتر از یک ماه (از اول تا ۲۸ تیر) نرخ هر کیلوگرم میلگرد ۱۶ با رشد ۶/ ۴۸ درصدی به ۱۱ هزار تومان رسید.

تجربه میلگرد با نرخی بالای ۱۰ هزار تومان به اندازه‌ای عجیب بود که تعداد زیادی از مسوولان دولتی و حتی نهادهای نظارتی را به واکنش واداشت و شاهد دستوراتی برای کنترل این بازار از سوی رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و... بودیم. در ادامه اقدامات صورت‌گرفته برای کنترل قیمت که با الزام عرضه‌های شمش و میلگرد در بورس کالا همراه بود نتیجه‌بخش شد و بازار شاهد کاهش بهای میلگرد بود، به‌گونه‌ای که در اوایل شهریور ماه بهای هر کیلوگرم میلگرد به ۹ هزار تومان نیز رسید؛ اما این روند ثبات در بازار دیری نپایید و از هفته دوم شهریور ماه بهای مقاطع طویل فولادی مجدد وارد فاز افزایشی آن‌هم با شتابی قدرتمند شد.

درحالی که افزایش نرخ ارز آزاد عامل اصلی رشد شتابان قبلی در بازار مقاطع طویل فولادی بود، این مرتبه افزایش نرخ ارز نیمایی و بالا رفتن قیمت پایه شمش و مقاطع طویل فولادی سیگنال رشد قیمت را به بازار آزاد داد؛ به‌گونه‌ای‌که در هفته‌های قبل شاهد آن بودیم که در مقاطعی (چهارشنبه ۵ شهریورماه) حتی قیمت پایه میلگرد در بورس کالا (با احتساب مالیات) از نرخ این محصول در بازار آزاد بالاتر رفت. همچنین در ادامه رشد نرخ ارز نیمایی باعث شد که قیمت پایه شمش فولاد نیز در رینگ معاملاتی بورس کالا بالا برود؛ به‌گونه‌ای‌که رقابت خریداران برای خرید این محصول موجب شد تا قیمت معامله شمش در بورس از بهای میلگرد فروخته شده در این رینگ بیشتر شود. این موضوع سیگنالی بسیار قوی برای افزایش بهای میلگرد در بازار آزاد بود و در ادامه نیز بازار آزاد به سیگنال اعلامی واکنش نشان داد و بازار مجدد با افزایش بها روبه‌رو شد.همچنین ریزش بازار سرمایه نقدینگی را به بازار دلار و میلگرد وارد کرده است که عامل‌دیگری در جهت رشد قیمت‌ها در این بازار ظرف روزهای گذشته شده است.