براساس این آمارها، معامله‌گران درحالی از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا ۱۳ دی ماه بیش از سه میلیون و ۱۹۱ هزار قرارداد آتی را منعقد کردند و ارزشی نزدیک به ۴۴ هزار میلیارد ریال را به ثبت رساندند که قرارداد آتی زعفران نگین با دارا بودن سه سررسید دی و اسفند ماه ۱۳۹۸ و اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ترتیب سهم ۹۳ و ۶۹ درصدی را از حجم و ارزش کل معاملات این بازار کسب کرد تا به این ترتیب در کانون توجه سرمایه‌گذاران و بازیگران بازار آتی قرار گیرد.دلیل دیگری که نشان  می‌دهد عمده بازیگران این بازار به سمت سرمایه‌گذاری روی قراردادهای آتی زعفران نگین تمایل نشان داده‌اند، این است که بیش از ۸۴ هزار و ۳۰۰ مشتری از کل ۱۱۱ هزار و ۶۱۲ مشتری فعال در بازار آتی یعنی حدود ۷۵ درصد کل این مشتریان، موقعیت خرید یا فروش خود را در قراردادهای زعفران نگین اتخاذ کرده‌اند.

همچنین معامله‌گران تعداد ۱۰۸ هزار و ۱۶۵ قرارداد آتی زعفران رشته‌ای را در دو سررسید دی و اسفند ماه امسال منعقد کرده و تا ۱۳ دی ماه امسال ارزشی حدود ۱۴۱ میلیارد ریال را رقم زدند.در این خصوص برخی کارشناسان درباره دلایل استقبال سرمایه‌گذاران و فعالان بازار زعفران در بازار آتی بورس‌کالا بر این باورند که حضور زعفران در بورس موجب می‌شود فرآیند کشف قیمت به سمت واقعی‌تر شدن حرکت کرده تا بهای این محصول ارزشمند به واقعیت نزدیک‌تر شود. نگاهی به روند معاملات طلای سرخ در بورس‌کالا از زمان راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نیز بیانگر این مطلب است که قیمت زعفران به کمک معاملات آتی در بورس‌کالا به نرخ‌های واقعی خود نزدیک‌تر شده است.

از سوی دیگر با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، سرمایه‌گذاران، استراتژی خرید کالاهایی همچون زعفران را که از بازارهای صادراتی مطلوبی برخوردار هستند، به نگهداری سرمایه ترجیح می‌دهند و به همین دلیل نیز این دسته از سرمایه‌گذاران با تحلیل شرایط افزایش قیمت‌ها، اقدام به خرید قرارداد آتی زعفران برای ماه‌های پیش رو می‌کنند.آمارها بیانگر این است که قراردادهای آتی پسته بعد از زعفران نگین طرفداران خود را در این بازار پیدا کرده است و در مدت کوتاهی که از زمان راه‌اندازی این معاملات در بورس‌کالا  می‌گذرد، معاملات قراردادهای آتی بر پایه دُردانه صادرات غیرنفتی ایران توانسته نگاه ویژه بازیگران بازار را به سمت خود جذب کند. به‌طوری‌که حتی برخی کارشناسان پیش‌بینی  می‌کنند که به تدریج این محصول و قراردادهای مبتنی بر آن در آینده جایگاه نخست بازار آتی را از نظر ارزش معاملاتی به‌دست آورد.

طبق بررسی‌ها، دو سررسید معاملاتی بهمن ۹۸ و فروردین ۹۹ قرارداد آتی پسته از ۲۱ مهر سال‌جاری تا ۱۳ دی ماه، با ثبت حدود ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ قرارداد منعقده و ارزش نزدیک به ۱۳ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریالی بعد از زعفران نگین بیشترین توجه فعالان این بازار را به خود جلب کرده است. به‌طوری که حجم و ارزش این قراردادها به ترتیب ۴ و ۳۰ درصد از حجم و ارزش کل معاملات را در بر گرفت. در این قراردادها تعداد مشتریان فعال حدود ۲۰ هزار کد معاملاتی بوده است. در این بازه زمانی ۴۱۲۸ قرارداد آتی زیره سبز نیز با دوره تحویل بهمن امسال و فروردین سال آینده منعقد شد و ارزش این تعداد قرارداد منعقده به حدود ۵/ ۱۵۴ میلیارد ریال رسید. ۲۷۰۳ کد معاملات آتی نیز قراردادهای آتی زیره سبز را برای حضور در این بازار انتخاب کرده و در بازه زمانی مورد بررسی، معادل نزدیک به ۴۱۳ تن محصول استاندارد شده بورسی را در قالب این ابزار مالی مورد معامله قرار داده‌اند.در پایان این گزارش  می‌افزاید، براساس آمارها، در این بازه زمانی تعداد مشتریانی که در بازار قراردادهای آتی موقعیت خرید داشته‌اند، به حدود ۶۳ هزار و ۶۰۰ کد معاملاتی رسیده و در مقابل ۶۲ هزار مشتری موقعیت فروش اتخاذ کرده‌اند.