به گزارش «کالاخبر»، محسن رشیدفرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه یکی از راهکارها برای بهبود روند معاملات خرما و حمایت از کشاورزان، عرضه خرما در بورس‌کالاست به «ایرنا» گفت: از عرضه خرما در بورس‌کالا استقبال می‌کنیم؛ کما اینکه شاهد عرضه محصولاتی چون زعفران و پسته در بورس‌کالا هم بوده‌ایم، البته باید در نظر داشت که شرایط فروش و نگهداری هر محصولی با دیگری متفاوت است و از این‌رو باید مقدمات برای عرضه خرما در بورس‌کالا فراهم شود.

رشید فرخی افزود: خرما انواع بسیار گوناگونی دارد که بعضی از آنها همچون خرمای پیارم، خشک بوده و شرایط نگهداری راحت‌تری دارد؛ ولی برخی دیگر از انواع خرما مانند خرمای مضافتی که اتفاقا هم در بازار داخل و هم در بازارهای صادراتی بسیار محبوب است، شرایط نگهداری خاص‌تری دارد که این موضوع برای عرضه خرما در بورس باید مدنظر قرار گیرد. وی اضافه کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما، فقدان مرجعی برای قیمت‌گذاری است و قبل از عرضه خرما در رینگ بورس‌کالا، باید با همکاری بورس‌کالا و انجمن ملی خرمای ایران اطلاع‌رسانی مناسبی برای فعالان بازار این محصول درخصوص روند کار و اهمیت مرجعیت قیمتی برای خرما انجام شود.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در ادامه ضمن اشاره به حضور پررنگ واسطه‌ها در بازار خرما گفت: در شروع عرضه محصول در بورس قطعا نمی‌توان واسطه‌ها را حذف کرد؛ اما با ورود خرما به رینگ بورس و آشنایی کشاورزان با قیمت‌های واقعی بازار به‌تدریج نقش واسطه‌ها در بازار کمرنگ‌تر خواهد شد. به گفته رشید‌فرخی، ورود و اعتماد به بازارهای رسمی و قانونی اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و کاهش واسطه‌گری‌های مخرب سوق می‌دهد و از طرفی با ایجاد بازارهای مالی روی کالاهای مختلف امکان ورود سرمایه‌گذاران به معاملات اوراق کالاها فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین چالش بازار خرما، عدم ثبات در مقررات مربوط به صادرات است. سال گذشته، به سبب افزایش نرخ ارز صادرات خرما جذاب شد و ناگهان دولت تصمیم به توقف صادرات خرما گرفت. توقف صادرات در آن مقطع موجب شد بخشی از مشتریان صادراتی را از دست بدهیم؛ از این رو توصیه می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی برای عرضه خرما در بورس‌کالا که در واقع انتخاب شفافیت برای فعالان این بازار است، قانون‌گذار از اتخاذ سیاست‌های ناگهانی خودداری کند تا ورود به بورس زمینه‌ای برای رونق تولید و صادرات خرمای کشور باشد.