بهراد منتظری‌ مدیرعامل شرکت اکسین پولاد نقش جهان (آهن آنلاین) با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: طرفدار شفافیت در بحث فروش هستیم و به همین دلیل اولین سایت و مرجع فروش آنلاین محصولات فولادی را در کشور با یک سیستم اتوماسیون بزرگ و نیروی انسانی دوره‌دیده برای فروش ایجاد کردیم. وی افزود: وب‌سایت آهن آنلاین را از سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی کردیم. هدف ما از این ایده این بود که اطلاعات بازار آهن را به‌عنوان آخرین حلقه مدل کسب‌وکار بنگاه-بنگاه (B۲B) به مصرف‌کنندگانی که کسب‌وکار داشتند مانند شرکت‌های سازه‌های فلزی،‌ پل‌سازی و راه‌سازی و سایر پیمانکاران عمرانی ارائه دهیم.

منتظری ادامه داد: فروش آهن دو مدل دارد؛ نخست مدلی است که در تناژهای بسیار بالا و به‌صورت سبد و در نوبت‌های تحویل غیرفوری در بورس عرضه می‌شود و مشتریان عمده وارد این بازار می‌شوند. روش دیگر در بازار سنتی آهن بوده که تعداد زیادی دور هم جمع می‌شوند و مصرف‌کنندگان را پیدا می‌کنند. در این روش محصولات با حجم بالا جابه‌جا می‌شود، در نتیجه دلالی در آن زیاد شده و تعدادی از افراد جنس را خریداری و با کشیدن سود بدون اینکه باری جابه‌جا شود به‌صورت اعتباری به نفر بعدی منتقل می‌کنند.

وی افزود: به این نتیجه رسیدیم که این روش سنتی جواب نمی‌دهد و با نگاه علمی به موضوع متوجه شدیم موضوع اصلی قیمت است و محصولات را با قیمت و با استعلام از بازار روی سایت قرار می‌دهیم. مدیرعامل آهن آنلاین گفت: اصل کار ما خدمات و مشاوره بوده و برای خرید به مشتریان راجع به نحوه خرید و زمان تحویل مشاوره می‌دهیم. همچنین برای فروش محدودیت تناژ نداشته و فقط محدودیت اعتبار و معامله داریم و انواع محصولات فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، ورق، ناودانی و غیرآهنی شامل کابل، آلومینیوم و مس را عرضه می‌کنیم.وی با اشاره به موانع و مشکلات حوزه کسب‌وکارهای آنلاین گفت: فروش محصولات فولادی به‌صورت آنلاین مستلزم کرایه حمل‌ونقل بالا، ارزش محصول بالا و دارای حاشیه سود بسیار پایین است. به علت اینکه مشابه این سیستم را نداشته‌ایم با مشکلات خاصی مواجه هستیم. منتظری تصریح کرد: در بلندمدت در نظر داریم، فروش را کاملا آنلاین کنیم و نیروی انسانی نقش زیادی در فروش نداشته باشد. به این صورت که انبار و سیستم لجستیک مشخص باشد و مشاوره‌ها با هوش مصنوعی به مشتریان ارائه شود و بار به مشتری تحویل شود.