14 میلیارد تومان هزینه سالانه نگهداری از محیط زیست

 یزدی‌زاده در نشستی خبری که در نمایشگاه محیط زیست برگزار شد، تصریح کرد: خوشبختانه ذوب آهن تصفیه خانه‌ای برای استفاده از پساب داشته و قصد توسعه این بخش را دارد تا در چهار سال آینده، از آب زاینده رود دریافتی نداشته باشد و کل آب صنعتی مورد مصرف در این واحد صنعتی از پساب شهر‌های اطراف تامین شود. یزدی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر در ذوب آهن برای تولید هر کیلوگرم فولاد ۵/ ۵ لیتر آب نیازمند است و اگر به ظرفیت اصلی این شرکت برسیم مصرف آب کاهش خواهد داشت.  ذوب آهن ۲۲۰ مگاوات تولید برق دارد که برای تولید آن نیازمند آب بدون املاح است بنابراین مصرف آب آن بیشتر از برخی کارخانه‌هاست. وی با اشاره به تولید فولاد در ذوب آهن به روش کوره بلند گفت: ۸۰ درصد فولاد‌سازی دنیا به این روش انجام می‌شود و حتی در کشورهایی که ذخایر گازی دارند از این روش برای تولید فولاد بهره می‌برند و میزان آلایندگی در این روش نیز به دلیل اینکه فرآیند کوره بلند یک فرآیند بسته است و تمامی گاز ناشی از تبدیل زغال به کک مجددا استفاده می‌شود، آلایندگی کمتری دارد.

یزدی‌زاده افزود: از دیگر پروژه‌های ذوب‌آهن درخصوص حفظ محیط زیست، پروژه هات شارژینگ است که در بهمن سال گذشته راه‌اندازی شد به شدت مصرف انرژی و آب را کاهش داده است. وی اظهار کرد: همچنین پروژه PCI یا تزریق پودر زغال نیز از دیگر اقدامات این شرکت در راستای کاهش مصرف انرژی است.  وی یکی از مشکلات این واحد صنعتی را کمبود سنگ‌آهن با عیار ۶۰ درصد به بالا دانست و گفت: با توجه به تولید اغلب واحد‌های فولادی با روشی غیر از کوره بلند و افزایش تقاضای کنسانتره و گندله و همچنین سیاست‌های تشویقی وزارت صنعت مبنی بر تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده، در حال حاضر اغلب معادن به سمت ایجاد ارزش افزوده رفته‌اند و با ایجاد واحد‌های کنسانتره و گندله این محصول را با قیمت‌های بیشتری می‌فروشند. وی افزود: بنابراین تمایلی به فروش سنگ‌آهن به‌صورت دانه بندی ندارند از این رو برای تامین مواد اولیه ۶ میلیون تنی ذوب آهن به مشکل برخوردیم این در حالی است که کنسانتره به منظور عیار‌سازی انجام می‌شود اما هم اکنون عیار‌های ۵۶ درصد به بالا را نیز صرف تولید کنسانتره می‌کنند.   وی تصریح کرد: در حال حاضر مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می‌کنیم اما این کار توجیه اقتصادی ما را زیر سوال می‌برد البته وزارت صنعت و ایمیدرو وعده‌هایی برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز ذوب آهن داده‌اند. یزدی زاده با اشاره به میزان صادرات این شرکت در سال گذشته گفت: صادرات ذوب‌آهن سال گذشته از لحاظ درآمد افزایشی بود اما به لحاظ تناژ کاهشی بود که دلیل عمده آن اعتصاب کامیون‌داران بود و ذوب‌آهن سه ماه صادرات خود را از دست داد اما هزینه صادرات امسال افزایشی است. وی همچنین از پتانسیل این شرکت برای تولید انواع ریل مترو و راه آهن خبر داد و گفت در حال حاضر در هر شهری یک مدل ریل نصب شده که اگر همه ریل‌ها یک مدل بودند شاید در قیمت تمام شده تاثیر مثبتی داشت، اما به هر حال امکان تولید سه مدل ریل از سوی ذوب آهن وجود دارد. مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت در تامین زغال مورد نیاز مشکلی ندارد گفت: از سال قبل با زغالی‌ها مذاکرات داشتیم و به توافق رسیدیم که باید کیفیت زغال تولیدی کشور افزایش یابد.

در نهایت قیمت زغال ضریبی از قیمت شمش معادل ۵/ ۲۶ درصد بهای شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شد. وی با اشاره به اینکه باتری شماره سه این شرکت به مشکل برخورده و به دلیل تحریم‌ها شرکت اوکراینی از ادامه فعالیت انصراف داده، گفت: ذوب آهن پیش از این با ۳ باتری فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر دو باتری آن فعال است که باتری شماره یک کاملا اصلاح شده است و آلایندگی ندارد. این در حالی است که با توجه به از سرگیری تحریم ها، شرکت اوکراینی ادامه همکاری را درخصوص باتری شماره ۳ لغو کرد و به ناچار با چینی‌ها ادامه فعالیت دادیم که این تغییرات کار را با کمی مشکل همراه کرده است. وی همچنین از افتتاح واحد ریخته‌گری شرکت با هدف افزایش ظرفیت خبر داد و گفت: واحد ریخته‌گری ذوب‌آهن با هدف افزایش ظرفیت تولید تا نیمه شعبان راه‌اندازی می‌شود.  همچنین در هلدینگ شستا اقداماتی انجام شده و در حوزه زغال و سهامدار شدن در معادن زغال، ذوب آهن ورود پیدا کرده است. وی همچنین از فراخوان این شرکت برای خرید سنگ‌آهن با عیار ۵۸ درصد به بالا و به‌صورت خرید نقدی از معادن کوچک مقیاس برای حمایت از این معادن خبرداد.