چالش‌های پیش روی صنعت آلومینیوم کشور

هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در این کمیته گفت: در همایش مذکور باید مشخص شود که چه اهدافی مورد توجه دست اندرکاران این صنعت است و چگونه باید به آن دست یافت.  به گفته وی برای دستیابی به اهداف صنعت آلومینیوم باید جایگاه بلند مدت و کوتاه مدت مورد توجه فعالان و دست اندرکاران این صنعت قرار گیرد. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به نگاه بلند مدت صنعت آلومینیوم در کشور تاکید کرد: هم اکنون جایگاه وسیع برای ارتقای این صنعت و ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد، زیرا در حاشیه خلیج فارس کشورهای کوچک فقط با در دست داشتن مزیت انرژی، معادل ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌کنند این درحالی است که ما با داشتن مزیت‌های بیشتر، تنها ۳۴۰ هزار تن تولید داریم.وی تصریح کرد: صنعت فولاد و مس به‌عنوان دو فلز اساسی دیگر در کشور مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین می‌کنند؛ این درحالی است که مواد اولیه آلومینیوم وارداتی است و این مورد از مشکلات و دغدغه‌های این صنعت است. علاوه بر آن خود آلومینیوم هم اکنون از جمله فلزات مورد تحریم است، زیرا جزو اقلام استراتژیک محسوب می‌شود که مصارف نظامی هم دارد.

به گفته گودرزی، عدم توجه به پتانسیل‌های کشور در این زمینه موجب مغفول ماندن صنعت آلومینیوم شده است و این نگاه باید تغییر یابد. وی با اشاره به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله برای تولید ۵/ ۱ میلیون تن آلومینیوم در کشور خاطرنشان کرد: هر چند که این میزان تولید در سال ۱۴۰۴ هدف کوچکی است اما با توجه به مسائل پیش رو در کشور باید با تردید به تحقق این امر نگاه گرد. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: تاکنون گام‌های کمی برای ارتقای صنعت آلومینیوم برداشته شده است. وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم نیز تحت تاثیر تصمیم‌گیری‌های نادرست بالادستی فرسوده و قدیمی هستند، گفت: واحدهایی که بازسازی و نوسازی شده‌اند تا حدودی تامین‌کننده نیاز بازار داخل هستند زیرا مواد اولیه خود را به راحتی تهیه نمی‌کنند و از نظر ظرفیت تولید نیز بسیار کوچک بوده و همین مساله موجب افزایش قیمت تمام شده آنها نیز می‌شود. گودرزی با بیان اینکه صنایع بالا دستی آلومینیوم به علت برخورداری از واحدهای فروش کوچک و با استفاده از تعرفه‌ها و ارز مبادله‌ای ارزان به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، افزود: چنانچه بستر مناسب سیاسی و اقتصادی فراهم شود حتی برتر از سایر کشورها می‌توان هاب منطقه شد. وی تاکید کرد: برگزاری همایش فلزات غیرآهنی «دنیای اقتصاد» می‌تواند راهکاری مناسب برای به حداقل رساندن معضلات صنعت آلومینیوم ارائه دهد.  فرداد دلیری مدیر بازرگانی شرکت آلومینیوم جنوب در این نشست اظهار کرد: با توجه به مشکلات عدیده‌ای که از ابتدای سال برای فعالان صنعت آلومینیوم درخصوص شرایط اقتصادی حاصل شده پیشنهاد می‌شود که مشکلات این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گیرد یا در پنل تخصصی مطرح شود.

مدیر بازرگانی شرکت آلومینیوم جنوب گفت: در طول این سال‌ها همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید شده، اما متاسفانه اکنون که باید شاهد مقاوم بودن اقتصاد باشیم؛  بیشتر متلاطم بودن آن را می‌بینیم.وی افزود: در چنین رویدادی باید موضوعات مهم صنعت در کلان، سپس بخش عمده تمرکز بر مشکلات صنعت آلومینیوم مانند تامین مواد اولیه و مشکلات فروش و قیمت این محصول باشد.وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) به زودی به مرحله تولید می‌رسد و در این سال‌ها شرکت‌های خارجی زیادی ما را همراهی کردند تا به این مرحله برسیم و ارتباطات خوبی نیز در این زمینه شکل گرفته از شرکت‌های بین‌المللی نیز دعوت می‌کنیم تا در این همایش حضور یابند. در این نشست حسن علی رضایی مقدم مدیر عامل کارخانجات تولیدی نورد آلومینیوم در تشریح وضعیت صنعت آلومینیوم گفت: وضعیت امروز ما با تمام وضعیت‌هایی که در ۴۰ سال پس از انقلاب در آنها قرار داشتیم، متفاوت است. وی تصریح کرد: از ابتدای سال تا‌کنون قیمت دلار از ۴ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان رسیده است، در کدام کشور جهان چنین نوسانی در عرض ۵ ماه رخ می‌دهد؟ رضایی افزود: مسائل و مشکلات مربوط به صنعت بحث دیگری است؛ در حال حاضر ما به دلیل نوسانات شدید قیمت، توانایی صدور پیش فاکتور برای مشتریان خود را هم نداریم. در وضعیت کنونی، اینکه صنعت چه باید بکند معنایی ندارد؛ زیرا صنعت رو به تعطیلی است. وی ادامه داد: یک ماه است که شمش آلومینیوم عرضه نمی‌شود؛ زیرا وضعیت بازار مشخص نیست. به‌عنوان یک تولیدکننده به دنبال امنیت اقتصادی برای خود و کشور هستیم. اگر یک تولیدکننده اطمینان کاملی از روندهای اقتصادی جامعه نداشته باشد، چگونه می‌تواند با طرف‌های خارجی برای همکاری مذاکره کند؟ این تولید‌کننده تصریح کرد: سال گذشته، تولید مجموعه ما حدود ۱۵ هزار تن بود. اما از ابتدای سال ۹۷ تا کنون (پنج ماه نخست) تولید ما ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این موضوع حکایت از وجود یک دوران بحرانی دارد. وی اظهار کرد: هم‌اکنون در وضعیتی قرار داریم که برخی کشورها حاضر نیستند حتی با ما مراودات نفتی داشته باشند یا به ما کالا بفروشند. حساب‌های ارزی ما را در چین بسته‌اند و معتقدم هر چه جلوتر برویم وضع بدتر می‌شود. بنابراین بهتر است همایش به جای بحث «چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته»، درباره «دورنمای ایران با دنیا» بحث کند. در این نشست سروش فولاد‌چی دبیر همایش‌های روزنامه «دنیای اقتصاد» در تشریح اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت: پس از ۸ سال تجربه موفق در برگزاری همایش فولاد برآن شدیم با توجه به خلأ و ضرورتی که در این حوزه وجود داشت در حوزه فلزات غیر‌آهنی‌ نیز که شامل فلزاتی نظیر مس، سرب و روی و آلومینیوم و طلا است همایشی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: برگزاری همایش فولاد باعث به‌وجود آمدن اتفاق‌های خوب در این صنعت شد، از جمله اینکه طرح جامع فولاد مورد بازنگری قرار گرفت و مجددا طرحی منطبق با شرایط روز ترسیم شد که این موضوع حاصل برگزاری همایش فولاد و معدن بود.  فولادچی درخصوص همایش فلزات غیر‌آهنی گفت: پیشنهادهای زیادی برای برگزاری همایش‌ها به‌صورت مستقل داشتیم اما از آنجا‌که مباحث زیادی در مورد فلزات غیر‌آهنی به‌صورت مشترک وجود دارد این همایش به‌صورت متمرکز برگزار خواهد شد و موضوعات مستقل نیز با برگزاری کمیته‌های تخصصی و تعیین محتوای آنها در پنل‌های تخصصی این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های برگزاری همایش از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» نسبت به سایر همایش‌هایی که برگزار می‌شود این است که به دلیل اینکه مجموعه برگزار‌کننده رسانه در اختیار دارد، مباحثی که در همایش‌ها مطرح می‌شود قابل پیگیری در طول زمان است تا نتیجه حاصل شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با دبیر‌خانه دائمی همایش‌های روزنامه «دنیای اقتصاد» با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۳۵۰ تماس بگیرند یا به آدرس http:/ / events.den.ir مراجعه کنند.