برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی 4 هزار معدن

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطرنشان کرد: برای تامین نیازهای واحدهای تولیدی کشور باید معادن کوچک و متوسط فعال شود تا فعالیت کارخانه‌های بزرگ بدون مشکل ادامه یابد. وی با اشاره به معدن طلای موته در «مورچه خورت» اصفهان گفت: تا چند سال پیش تولید طلای این کارخانه، سالانه حداکثر ۲۳۰ کیلوگرم بود اما با استفاده از خاک و مواد معدنی معادن کوچک استان‌های اطراف، پارسال تولید آن به ۶۰۰ کیلوگرم افزایش یافت. کرباسیان افزود: مشابه این حرکت در شرکت مس، شرکت گل‌گهر و میدکو که مصرف‌کننده سنگ آهن به شمار می‌روند آغاز شده و در حال وسعت بخشیدن به این کار هستیم. وی با بیان اینکه بهمن ماه پارسال، تفاهم‌نامه این طرح امضا و از روز دوشنبه عملیاتی شد، تصریح کرد: این طرح با پشتیبانی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و دریافت ۱۲ هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین بودجه ایمیدرو اجرا می‌شود. رئیس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره اقدام‌های انجام شده برای جلوگیری از خام‌فروشی گفت: پارسال ۵ میلیون تن صادرات کنسانتره و آهن اسفنجی به ثبت رسید.

به گفته وی، تا پیش از دولت یازدهم، یکی از تهدیدهای بخش معدن و صنایع معدنی کشور، کاهش ذخایر کشف شده بود. بنابراین، برنامه اکتشاف از دولت یازدهم و با هماهنگی و تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صنعت معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران آغاز شد که اجرای آن را ایمیدرو بر عهده دارد.

کرباسیان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای اکتشاف 270 هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های کشور در اولویت قرار گرفته و به‌طور جدی از بهار 1393 آغاز شده، گفت: با این برنامه، تاکنون 200 میلیون تن به مجموع ذخایر قطعی کشور اضافه شده و تا 300 میلیون تن ذخایر جدید نیز پیش‌بینی می‌شود. وی با اشاره به اینکه بر پایه اکتشاف‌های جدید، 40 تن به ذخیره طلای کشور اضافه شده، خاطرنشان کرد: معادن طلا در 16 استان کشور وجود دارد و در سیستان‌و‌بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی معادن جدیدی کشف شده است. رئیس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: تولید طلای کشور تا پایان امسال از حدود ۵ تن به ۸ تن افزایش می‌یابد. وی تاکید کرد: محیط زیست مساله‌ای بین نسلی است و سیاست ایمیدرو نیز پرهیز از تعطیلی معادن در هماهنگی با محیط زیست است؛ برای نمونه معدن روی مهدی‌آباد یزد جایزه برتر از نظر محیط زیست را دریافت کرده است. وجیه الله جعفری، مدیرعامل ایمپاسکو نیز در همایش اطلاع رسانی و رونمایی از طرح احیای معادن کوچک مقیاس گفت: خانه معدن ایران به نمایندگی بخش خصوصی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس را مطرح کرده و تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه منعقد شده است. به گفته وی، وزارت صمت، خانه معدن ایران، ایمیدرو، میدکو و گل گهر، ارکان اجرایی اصلی تفاهم‌نامه طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس هستند. مدیرعامل ایمپاسکو تصریح کرد: مجری طرح، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است و طرفین دیگر تفاهم‌نامه طرح را دنبال می‌کنند. وی تصریح کرد: از دل این معادن، مواد اولیه بسیاری برای صنایع کشور استخراج می‌شود و همین امر دلیل سرمایه‌گذاری و توسعه معادن کوچک مقیاس است. جعفری خاطرنشان کرد: اولویت ما در اجرای این طرح، تامین نیاز صنایع و واحدهایی است که به این ذخایر در تولیدشان نیاز دارند؛ ضمن اینکه با فعال‌سازی این معادن، نقاط محروم کشور رونق خواهند گرفت. وی اظهار کرد: افزایش سطح اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته و تقویت زیرساخت‌ها در راستای کاهش قیمت حمل‌ونقل‌ در نهایت قیمت تمام شده از دیگر اولویت‌های این طرح است. مدیرعامل ایمپاسکو افزود: لازمه پیشبرد هدف این طرح بسترسازی برای تقویت اعتماد میان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و دولت است. محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در این همایش گفت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس نشانه اعتماد دولت به بخش خصوصی است.

به گفته بهرامن، ایجاد ۲۵ هزار شغل در معادن کوچک‌مقیاس یکی از اهداف اصلی این طرح است و این طرح ظرف سه ماه پیشرفت خوبی داشت. ما سربازان اقتصادی هستیم که برای حفظ و ارتقای تولید کشور تلاش می‌کنیم. وی افزود: امروز تصمیم‌سازان ما در استان‌ها در کنار خانه معدن استان‌ها هستند و از نگاه معدنکاران بخش خصوصی معدن استفاده می‌کنند. رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: امروز اقتصاد کشور شرایط ویژه و حساسی دارد اما امیدوار هستیم با رفع مشکلات بر سر تولید وضعیت کسب و کارمان بهبود یابد. با همدلی و مشارکت همگانی مطمئنا اجرای این طرح دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: با فعال‌سازی معادن کوچک، اشتغال‌زایی خوبی جریان می‌گیرد. در تحقق این اهداف تمامی اعضای کارگروه، در ایمپاسکو ایمیدرو نقش پررنگی داشتند و امیدواریم در ادامه با همکاری و هماهنگی در راستای احیای معادن کوچک حرکت کنیم. بهرام شکوری، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز در همایش رونمایی از طرح احیا و فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: معادن کوچک کشور در اقتصاد بخش معدن نقش بزرگی ایفا خواهند کرد. وی افزود: اعتماد به بخش خصوصی علاوه بر احیای معادن و رونق مناطق محروم، اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد. شکوری تصریح کرد: معدن مهدی‌آباد و تجربه سرمایه‌گذاری از طریق کنسرسیوم را می‌توان در تمامی معادن کشور پیاده‌سازی کرد. با راه‌اندازی واحدهای کوچک با تجربه بخش خصوصی و نظرات کارشناسی آنها، اقتصاد بخش معدن به حرکت در‌می‌آید. عضو هیات مدیره خانه معدن ایران افزود: راه‌اندازی معادن کوچک و متوسط ما را به توسعه بخش معدن نزدیک خواهد کرد. نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در این همایش گفت: توسعه بخش معدن کشور نیازمند نگاه مهندسی است. راضیه لک رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم گفت: مزیت‌های معادن کوچک مقیاس بی‌شمارند و با احیای معادن کوچک‌مقیاس در بخش‌های پایین‌دستی اشتغال بسیاری ایجاد می‌شود. به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی در معرفی و ارائه مناطق پتانسیل‌دار کشور، تضمین خرید محصولات معدنی و بازنگری مقررات بخش معدن می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: در مسیر توسعه بخش معدن، اطلس ملی نقشه‌های‌ موضوعی زمین‌شناسی که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آن را تهیه کرده است می‌تواند کمک بسیاری به فعالان معدنی کند. قاسمی مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صمت نیز در همایش رونمایی از طرح احیا و فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس افزود: وزارت صمت با توجه به پراکندگی بخش معدن در کشور برنامه‌ریزی می‌کند و اشتغال‌زایی معادن کوچک اتفاق مهمی در بخش معدن کشور است. فعال‌سازی معادن کوچک و توسعه اشتغال و بهره‌وری، تجمیع دپوهای موجود و برندسازی محصولات، ارتقای سطح دانش معدنکاری کشور با افزایش آموزش و همچنین توسعه میزان تولید در معادن نیمه فعال از جمله اهداف کلان طرح احیای معادن کوچک و متوسط اعلام شده است.