محمدرضا بهرامن با بیان اینکه مدل همکاری با برخی شرکت‌های اروپایی تعریف شده است، اظهار کرد: ایمیدرو مذاکراتی را با برخی شرکت‌ها آغاز کرده و خانه معدن نیز به‌عنوان تشکل بخش معدن این مذاکرات را ادامه می‌دهد و جدای از تامین ماشین‌آلات مورد نیاز باید این مذاکرات در شرایطی تعریف شود که هم برای بازار ایران و هم برای شرکت خارجی سود داشته باشد. به گفته بهرامن، پس از مذاکره شرکت خارجی با ایمیدرو تصمیم بر آن شد که این شرکت ارتباط خود را به‌طور مستقیم با تشکل برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن ادامه دهد و تاکنون نیز توافقاتی در این زمینه به دست آمده است که اگر تحریم‌ها فشرده تر نشود، این مسیر ادامه خواهد یافت. همچنین در این گردهمایی رئیس خانه معدن ایران از مذاکرات با برخی کشورها خبر داد که برای استفاده از فاینانس‌های مطلوب یک کنسرسیوم تشکیل شود که بخش فولادی ایران نیز در این مذاکرات حضور دارند. بهرامن اعلام کرد مرحله نهایی مذاکرات در این مورد هفته آینده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز بخش معدن در جریان ارزی نیازمند به نگاهی خاص است، گفت: باید بتوانیم تجهیزات و مواد اولیه را به راحتی وارد کشور کنیم و از سوی دیگر موفقیت بخش معدن در گرو قوانین باز، شفاف و تاثیرگذار برای توسعه است. رئیس خانه معدن ایران با اشاره به تاثیرگذار بودن هرگونه دستورالعمل و بخشنامه در بخش معدن ادامه داد: ایران جزو کشورهایی است که می‌تواند تا صد درصد سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معدن را پشتیبانی کند و قانون اساسی این اجازه را می‌دهد. اما دلیل اینکه چرا شرکت‌های خارجی به ایران نیامده‌اند، محیط غیرشفاف برای سرمایه‌گذاری در این بخش بوده است. بهرامن با بیان اینکه سرمایه هیچ وقت به جایی نمی‌رود که احساس ناامنی کند، گفت: باید شرایطی داشته باشیم که به جای اینکه نقدینگی به بخش‌های دیگر برود، وارد بخش تولید شود.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی در دست مردم است اما به بخش تولید نمی‌آید. وی همچنین درباره آثار منفی خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی بخش معدن اظهار کرد: آمریکا از برجام خارج شده اما به این مفهوم نیست که درهای دنیا روی ما بسته شده است، از طرفی باید توجه داشته باشیم که مذاکرات همیشه توسط دولت نیست و توسط بخش خصوصی نیز انجام می‌شود. حضور بخش خصوصی به‌صورت کاملا تعریف شده در کنار دولت در مذاکرات سیاسی باید تعریف شود. رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: بخش عمده‌ای از اشتغال در گرو واحدهای کوچک و متوسط است که امروز می‌توانند ارتباط نزدیکی با واحدهای کوچک و متوسط کشورهای اروپایی داشته باشند؛ چرا که واحدهای کوچک و متوسط خارجی زیاد تحت تاثیر آمریکا نیستند و آسیب پذیری آنها از تحریم‌های آمریکا نزدیک به صفر است.