وی تصریح کرد: با خروج آمریکا از برجام در ماه ‌۲۰۱۸ خیلی‌ها گمان می‌کردند که بازار بورس ایران با مشکلات عدیده روبه‌رو شود و سهام شرکت‌های صادرات محور با بازدهی منفی و کاهش قیمت روبه‌رو شود ولی نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ما شاهد این هستیم که سهام «فملی» در پایان بهار ۹۷ بازدهی کم‌نظیری در حدود مثبت ۳۰ درصد را برای سهامداران شرکت ایجاد کرده است. رحمتی افزود:این مهم در حالی رخ داد که باوجود بازدهی ۱۳ درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۷، سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در همین مدت بازدهی بیش از دوبرابری، معادل بیش از ۱۲۰ درصد در مقایسه با شاخص کل بورس را داشته است. علاوه‌براین در پایان خردادماه سال ۱۳۹۷ ارزش بازار سهام شرکت به رقم ۸/ ۲۰۵ هزار میلیارد ریال رسید که بالاترین رقم تاریخی ارزش بازار شرکت است.

مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس اظهار کرد: آمار و ارقام منتشر شده از بورس نشان می‌دهد که رتبه شرکت مس در پایان سال ۱۳۹۶ در بین ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس با جهش خیره‌کننده‌ای از ۳۰ به ۴ ارتقا یافته است و در پایان خردادماه سال جاری با ارتقای یک رتبه‌ای نسبت به سه‌ماهه چهارم سال قبل به رتبه سوم ازلحاظ ارزش بازار دست‌یافته است. همچنین این شرکت ازلحاظ ارزش اسمی سهام (مبلغ سرمایه ثبت‌شده) دارای رتبه چهارم بورس است که بالاترین رتبه تاریخی این شرکت از بدو پذیرش سهام شرکت در بورس اوراق بهادار از بهمن ۱۳۸۵ به بعد بوده است.

وی درخصوص رتبه اطلاع‌رسانی شرکت مس در بازار بورس گفت: این امتیاز و رتبه که هر سه‌ماه یک‌بار ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که سهام‌داران به‌ویژه سهام‌داران خرد با بررسی آن می‌توانند به شفاف و قابل‌اتکا بودن اطلاعات منتشرشده برسند و بر این اساس برای معاملات خود در بورس برنامه‌ریزی کنند و از آن بهره ببرند. بر پایه آخرین رتبه انتشار یافته از بورس، رتبه اطلاع‌رسانی شرکت از رتبه ۱۸۱ به ۱۳۲ در سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است و هنوز آخرین رتبه‌های مذکور برای سه‌ماهه اول سال جاری توسط سازمان بورس منتشر نشده است که پیش‌بینی می‌شود رتبه مذکور در ادامه روند بهبود خود، باز هم ارتقا شایسته‌تری پیدا کند.

 وی افزود: «امتیاز اطلاع‌رسانی» با توجه به «امتیاز به‌موقع بودن» و «امتیاز قابلیت اتکای» اطلاعات منتشرشده ازسوی شرکت محاسبه می‌شود. در دوره‌های اخیر امتیاز به‌موقع بودن انتشار اطلاعات برای شرکت مس در حد عالی بوده و در برخی دوره‌ها مثل دو دوره اخیر، حداکثر امتیاز ممکن را دریافت کرده‌ایم. لذا کاهش رتبه شرکت عمدتا به کسب امتیاز پایین در مورد قابلیت اتکای اطلاعات منتشره مربوط می‌شود. در این زمینه می‌توان به اختلافات فاحش بین اولین EPS منتشره با EPS واقعی برای سال‌های مالی شرکت اشاره کرد که می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین عامل پایین بودن امتیاز قابلیت اتکای اطلاعات و نهایتا پایین بودن رتبه اطلاع‌رسانی شرکت (رتبه شفافیت) تلقی شود. اختلاف مذکور برای سال مالی ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب به میزان مثبت ۱۵۲ و ۱۸۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به وضعیت سهام شرکت مس طی سالیان گذشته گفت: سهام شرکت مس درمجموع طی ۱۲ سال گذشته بازدهی مثبت ۱۱۳۰ درصدی را داشته است و میانگین سالیانه بازدهی سهامدارانی که از بدو پذیرش سهام شرکت در بورس، سهامدار شرکت بوده‌اند، در حدود ۹۴ درصد در سال بوده است. توجه به این ارقام، خود دلیل گویایی است بر اینکه سهام شرکت مس همواره جزو سهام پویا و قدرتمند بورس بوده و طی این مدت همواره به‌طور میانگین بازدهی مثبت قابل‌توجهی را برای سهام‌داران به ارمغان آورده است. از بعد استراتژیک، فلز و صنعت مس در مقایسه با سایر فلزات پایه مانند آلومینیم، سرب، روی، نیکل، قلع و حتی فلزات گران‌بها مانند طلا، نقره، پلاتین و همچنین فولاد، از بیشترین مزیت برای سرمایه‌گذاری و توسعه در کشور برخوردار است و می‌تواند بهشت سرمایه‌گذاران معدنی در دنیا و ایران قلمداد شود.

وی اظهار داشت: نگاهی به میزان تولید جهانی مس در سال ۲۰۱۷ (حدود ۲۳ میلیون تن)، نشان می‌دهد که این فلز بعد از فولاد (تولید حدود ۱۶۹۱ میلیون تن) و آلومینیم (۴/ ۶۳میلیون تن) سومین فلز استراتژیک و پرمصرف دنیا به شمار می‌رود. وجود این عوامل باعث شده است که خوشبختانه سهامداران شرکت مس و همچنین فعالان بازار سرمایه دید مثبتی به این سهم داشته باشند و طی سال‌های گذشته به این سهم به‌عنوان یک سهم بنیادی و تاثیرگذار نگاه کنند.

رحمتی تصریح کرد: علاوه بر این، شرکت مس طی سال‌های گذشته به‌رغم وجود برخی مشکلات مقطعی همیشه روند توسعه پایدار را به‌عنوان یک عامل حیاتی برای اعتماد فعالان بازار سرمایه به یک بنگاه اقتصادی حفظ کرده است که این نیز خود عامل مهمی برای اعتماد سهامداران به سهام شرکت مس بوده است.وی اظهار کرد: هر شرکتی برای اینکه بتواند در فضای بین‌المللی زنده بماند هیچ راهی به‌جز توسعه ندارد که شرکت مس نیز نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه با توجه به شرایط خاص و ویژه این صنعت، این مهم در حوزه مس از اهمیت بیشتری برخوردار است و البته این توسعه هم حتما باید با مطالعه دقیق و توسعه با نگرش بلندمدت و پایدار باشد. در حوزه توسعه مس هرگونه توسعه‌ای که بر اساس Feasibility Study International Bankable انجام شود یعنی روی آن مطالعه فنی و اقتصادی بر اساس استانداردهای بین‌المللی رایج در دنیا شده باشد، ۱۰۰ درصد اقتصادی است و هزینه انجام شده آن به سرمایه‌گذار برخواهد گشت.

وی افزود: می‌توان گفت که در حوزه‌های دیگر فلزات، این تضمین را نمی‌توان به این راحتی به سهامداران شرکت‌ها داد ولی در صنعت مس سرمایه‌گذاران می‌توانند مطمئن باشند که سرمایه‌گذاری و انجام طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد داشت.وی تصریح کرد: رویکرد توسعه در شرکت مس همیشه وجود داشته ولی درخصوص چشم‌انداز توسعه و تولید اختلاف‌نظر وجود داشته است. در این زمینه شرکت ملی صنایع مس به‌عنوان متولی صنعت بالادست مس، برنامه‌هایی را برای افزایش تولید و ارتقای جایگاه خود طی بیش از یک‌دهه گذشته در نظر گرفته است.رحمتی ادامه داد: در یک دهه اخیر سند چشم‌انداز در حوزه مس براى ظرفیتی که قرار بود ایجاد شود، چندین بار دچار تغییر و تحول شد.

در این برنامه‌ریزی‌ها، ظرفیت اولیه‌ای که در اواسط دهه ۸۰ مدنظر قرار داشت، افزایش ظرفیت تولید از ۲۰۰ هزار تن به حدود ۴۰۰ هزار تن مس کاتدی بود. سپس در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ این برنامه تغییر کرد و ارتقای سطح تولید به ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن مس کاتدی به‌درستی هدف‌گذاری شد. مجددا در سال‌های ۹۲ و ۹۳، به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی مس طرح‌های توسعه شرکت مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و ظرفیت ۷۰۰ هزار تن قبلی مجددا به ۴۰۰ هزار تن تغییر پیدا کرد.وی ادامه داد: یکی از دلایل این تغییرات در حوزه توسعه صنعت مس، دیدگاه مختلفی در کشور است که برخی بر این اعتقاد هستند که فقط تا مرحله تولید کنسانتره و برخی اعتقاد دارند تا پایان زنجیره تولید (کاتد) و حتی صنایع پایین‌دستی پیش برویم. وی تاکید کرد: نظر من این است که یک حد واسط بین این دو گزینه را باید انتخاب کرد که هم بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین فضای سیاسی حاکم بر جامعه باشد تا بتوانیم تا حدودی زنجیره تولید را تکمیل کنیم یعنی حداکثر ارزش‌افزوده را ایجاد کنیم.

 درست است که حدود ۸۰ درصد حاشیه سود تا مرحله تغلیظ به دست می‌آید ولی هیچ منافاتی وجود ندارد که ما زنجیره تولید را تکمیل و ذوب و پالایش را هم ایجاد کنیم و ۲۰ درصد بعدی سود را نیز نصیب سهامداران شرکت مس کنیم. علاوه بر این در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی و فشارهای اقتصادی بین‌المللی روبه‌رو است و یکی از مشکلات اصلی بحث اشتغال است، توسعه صنعت مس می‌تواند قسمتی از مشکلات مربوط به بیکاری را حل کند؛ بنابراین من موافق این هستم که اولویت با حوزه معدن و تغلیظ باشد ولی نگاهی اساسی به حوزه ذوب و پالایش و صنایع پایین‌دستی هم داشته باشیم.

 وی گفت: هم‌اکنون با تغییراتی که در حوزه مدیریتی شرکت ملی مس رخ داده و همچنین با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی مس به حدود ۷ هزار دلار برای هر تن، باز هم بازنگری اساسی در اجرای طرح‌های توسعه شرکت با هدف ارتقای ظرفیت تولید و فعال کردن تعدادی از پروژه‌هایی که به دلایل مختلف ازجمله کاهش قیمت‌های جهانی مس طی چند سال گذشته متوقف شده بودند، مجددا احیا و توسعه بلندمدت و پایدار شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت مس گفت: امید بسیار زیادی می‌رود تا روند افزایشی در میزان ظرفیت‌های تولیدی صنعت مس با سرعت بیشتری صورت گیرد؛ بنابراین با این تغییرات امیدواریم شاهد بازگشت جایگاه اصلی این شرکت در دنیا به‌صورت شایسته باشیم و سهم کشور ما از تولید مس محتوی معدنی یا مس کاتدی دنیا افزایش یابد و به حتی حدود ۳ تا ۴ برابر میزان کنونی افزایش یابد.

رحمتی تاکید کرد: دستیابی به اعداد مذکور با توجه به پتانسیل‌های غیرقابل‌انکار معدنی مس کشور، حاشیه سود بالای صنعت مس در دنیا، رشد مداوم مصرف مس دنیا و بازار پایدار آن، بسیار در دسترس خواهد بود و در این راستا شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان صنعت مادر و بالادست مس کشور که متولی توسعه و استخراج ماده معدنی و تولید مس کاتدی کشور است، عزم خود را جزم کرده تا تولید و توسعه پایدار صنعت مس را با تمام توان به نتیجه برساند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت برای تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی کشور به تامین مالی با نرخ سود پایین در فضای بین‌المللی دسترسی نداریم، معتقد هستم که افزایش سرمایه یکی از بهترین و سهل‌الوصول‌ترین و شاید ارزان‌ترین مدل‌های تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها در ایران است. در همین راستا پیرو مصوبه هیات‌‌مدیره شرکت مس در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ قرارداد مشاوره عرضه با یکی از شرکت‌های تامین منعقد شده است و با برگزاری جلسات هماهنگی و تبادل اطلاعات فی‌مابین این امور، مدیریت‌های مختلف شرکت و نمایندگان شرکت مذکور هم‌اکنون طرح توجیهی افزایش سرمایه در حال تهیه است که در صورت موافقت سهامداران محترم و سازمان بورس، افزایش سرمایه حدود ۵۰ درصدی در دستور کار شرکت قرار خواهد گرفت.