تحرکات اژدهای زرد تعیین‌کننده مسیر

 در حال حاضر تعیین مسیر حرکتی اژدهای زرد می‌تواند یکی از موضوعات مهم روند حرکتی بازار سرخ در آینده باشد. این کارشناس فلزات پایه می‌گوید در حال حاضر مس پشت یک تقاطع و چراغ چشمک زن قرار گرفته و با احتیاط قدم‌ برمی‌دارد اما ظرف ۴ تا ۶ هفته آینده این فلز با تغییرات جدی روبه‌رو‌ خواهد شد چراکه فعالیت‌های صنعتی در چین از سر گرفته شده و خریدهای انباری به زودی به بازار وارد می‌شوند تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ را تامین کنند، بنابراین با طیف قابل توجهی از تقاضا روبه‌رو‌ خواهیم بود که فرمان بازار مس را در دست خواهد گرفت که این اتفاق در اواسط ماه آوریل قابل پیش بینی است. در این بین البته وضعیت عرضه در بازارهای دنیا نیز به‌طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود به‌طوری که طبق بررسی که بارکلیز انجام داده در شیلی و پرو پیش بینی‌ها از عرضه بیشتر فلزات پایه از جمله مس وجود دارد که این مساله البته با رشد تولید در معادن این کشورها و به دلیل توسعه معادن ارزیابی می‌شود.

بنابراین باید گفت اگرچه تقاضا به زودی می‌تواند به تحرک صعودی در قیمت‌ها منتهی شود، اما عرضه‌های مناسب تر در میان مدت از جهش در این بازار جلوگیری خواهد کرد و حتی می‌تواند به افت بیشتر قیمت‌ها نیز دامن بزند به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی بارکلیز اگرچه قیمت در ژوئن در حدود ۶ هزار و ۷۵۰ دلار به ازای هر تن کاهش خواهد یافت، اما پیش‌بینی می‌شود این رقم در نیمه دوم سال حتی به ۶ هزار و ۴۰۰ دلار نیز برسد. البته اکنون قیمت مس برای دوره ۳ ماهه در رقم ۶ هزار و ۹۰۰ دلار قرار دارد، اما پایدار نخواهد بود. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهند میزان اعتصابات در معادن شیلی و پرو نیز در مقایسه با گذشته به شدت کاهش یافته‌اند که این نشان می‌دهد شرکت‌ها به‌صورت سخاوتمندانه تری عمل می‌کنند و همین موضوع می‌تواند تاثیرات مهمی بر جای بگذارد.  به هر حال تولید کم حاشیه در بخش معدنی در سال جاری می‌تواند به زودی خود را نشان دهد به‌عنوان مثال کودلکو، آنتافوگاستا و KGHM شرکت‌هایی هستند که پیش‌بینی‌های مثبتی از روند آنها برای سال جاری وجود دارد، البته هنوز برخی معادن همچون اسکاندیدا در شرف مذاکره هستند. در طرف تقاضا نیز گزارش بلومبرگ بر این نکته حکایت دارد که سال ۲۰۱۸ سال افزایش میزان ساخت و سازها در چین است که سرعت خواهد گرفت و به همین دلیل سرعت تولید در معادن مس با رشد بیشتری روبه‌رو‌ خواهد شد. به اضافه اینکه افزایش ساخت لوازم برقی در این کشور و اتومبیل‌های برقی نیز می‌تواند مزید بر علت شده و به تقویت نیاز به نوسان در بازار فلز سرخ منجر شود. با این حال بلومبرگ نسبت به بارکلیز برآورد و پیش‌بینی محتاط تری دارد و معتقد است در سال جاری قیمت مس به ۶ هزار و ۸۳۲ دلار در هر تن خواهد رسید.

  سیگنال‌های انتقالی برای بازار مس

در این بین اما نگاهی به سیگنال‌های انتقالی از سایر بازارها برای فلز سرخ از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌عنوان مثال شاخص قیمت دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر جهانی نشان می‌دهد این شاخص در مدت یک سال ۱۱ درصد افت را برای خود ثبت کرده که این می‌توانست به رشد بیشتر قیمت مس منتهی شود اما این‌طور نشده است. به‌خصوص بیشترین میزان افت شاخص دلار در چند ماه گذشته اتفاق افتاده که قیمت مس در همین دوره نه تنها افزایش نیافته، بلکه به‌صورت دوره‌ای کاهشی نیز بوده است. در حال حاضر این شاخص در نزدیکی عدد ۹۰ (۹۰.۰۸) قرار دارد.  عامل دیگر اما بازار نفت است. بررسی این بازار نشان می‌دهد در مدت یک هفته گذشته قیمت نفت آمریکا ۲۲/ ۱ درصد افت را در پرونده خود ثبت کرده است. این میزان افت برای نفت برنت ۸۲/ ۰ درصد بوده است. دیروز هم در لحظه نگارش این گزارش باز هم قیمت نفت روندی کاهشی از خود نشان داد.  به این ترتیب باید گفت هرچند رابطه معکوس بین دلار و مس متوقف شده ولی هنوز نفت به‌عنوان یک عامل اثرگذار این بازار را تحت کنترل خود دارد.


مس داخلی روی شانس

بهترین خبری که در حوزه مواد معدنی در سال رو به پایان به گوش رسید، شکست رکود سال‌های گذشته محصولات معدنی در بازارهای جهانی بود که منجر به افزایش قیمت این دسته از محصولات شد و در این میان از خوش‌شانس‌ترین محصولات، فلز مس بود که تقریبا از ابتدای سال تا امروز حدود ۱۰۰۰ دلار افزایش قیمت در هر تن را تجربه کرده است. به گزارش «ایسنا» صنعت مس ایران در سالی که گذشت، قدم‌های خوبی را در زمینه افزایش ظرفیت و تولید برداشت و در حوزه‌های مختلف توانست برخی واحدهای موثر در تولید این محصول را به مرحله بهره‌‌برداری برساند. کارشناسان اعتقاد دارند که از دهه آینده به بعد وارد دوران افول استفاده از آهن و دوره شکوفایی فلز مس وارد خواهیم شد و این امر بیش از پیش اهمیت و ارزش مس را در حوزه‌های جهانی خواهد افزود. در این رابطه کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی گفت: خوشبختانه با توجه به ظرف زمانی که در آن قرار داریم، حال و روز مس مناسب است و قیمت‌های جهانی نیز به گونه‌ای قرار گرفته که تولیدکنندگان توانسته‌اند از آن منتفع شوند.  وی درخصوص وضعیت تولید مس در ایران نیز اظهار کرد: معادن کوچک و متوسط خوبی در حوزه مس مشغول به فعالیت هستند و کارخانه‌هایی نیز در این زمینه فعال شده‌اند و می‌توان گفت حتی شرکت‌های بزرگی که به شکل خصولتی اداره می‌شوند مانند شرکت ملی مس نیز با وجود آنکه کاستی‌هایی دارند، اما به خاطر شرایط موجود مس از وضعیت خوبی برخوردارند و به نظر می‌رسد ایران بتواند جایگاه مطلوبی در بازار این محصول دست و پا کند.

بورس کالا