احداث طرح‌های گل‌گهر با حضور رئیس‌جمهوری

وی ادامه داد: در حوزه‌های نفت، سرمایه‌گذاری، اکتشافات و... در سطح کشور موفقیت‌های خوبی را می‌بینیم که همه اینها امید است. روحانی همچنین در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن سیرجان-کرمان گفت: پروژه راه‌آهن سیرجان-کرمان به همت شرکت گل‌گهر اولین پروژه ریلی دولت با مشارکت بخش خصوصی است. وی در این مراسم از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یاد کرد و افزود: هر پروژه‌ای که در ایران افتتاح می‌شود از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یاد می‌کنم. در این مراسم خط ۷ تولید کنسانتره شرکت گل‌گهر، کارخانه مگامدول اول تولید آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر و واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی گل‌گهر به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه احداث راه‌آهن سیرجان-کرمان نیز آغاز شد.

در ادامه این مراسم محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه گل‌گهر مصداق توجه به مسوولیت‌های اجتماعی صنایع در کشور است، افزود: توجه مدیرعامل شرکت گل‌گهر و سایر مدیران این مجموعه به مسوولیت‌های اجتماعی، مطابق دستور رئیس‌جمهور در ابتدای دولت یازدهم مبنی بر توجه شرکت‌های معدنی به اوضاع مناطقی که در آن واقع شده‌اند، است. وی در ادامه ایجاد توازن در زنجیره فولاد را امری مهم دانست و گفت: این توازن در قبل از آغاز به کار دولت یازدهم از بین رفت، خوشبختانه در دولت یازدهم این توازن تا حدود زیادی دوباره ایجاد شد.  شریعتمداری ادامه داد: زنجیره فولاد موضوع مهمی برای ایجاد توازن است. ۶۲ درصد فولاد خاورمیانه در ایران تولید می‌شود که بخش زیادی از ظرفیت تولید آن در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است.

همچنین وزیر نیرو در مراسم افتتاح دو نیروگاه سیرجان گفت: با افتتاح دو نیروگاه بزرگ سیکل ترکیبی سمنگان سیرجان و نیروگاه شهیدکاظمی گل‌گهر می‌توانم امروز را روز برق و انرژی استان بنامم. در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ضمن قدردانی از حضور رئیس‌جمهور و حمایت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت، در گزارشی وضعیت پروژه‌های گل‌گهر را برای حاضران تشریح کرد و گفت: منطقه گل‌گهر با دارا بودن شش آنومالی معدنی، ۲۶ درصد ذخایر سنگ‌آهن‌ ایران را دارد.  ناصر تقی‌زاده افزود: این مجموعه تنها مجتمع کشور است که از استخراج سنگ‌آهن تا تولید فولاد را در یک منطقه و به‌صورت یکجا دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار نفر در شرکت‌ها و تمامی پروژه‌های منطقه گل‌گهر مشغول به کار هستند. از این میزان بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ شغل در ۲ سال اخیر ایجاد شده است. تقی‌زاده گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس به منطقه با مشارکت شرکت گل‌گهر در حال اجراست و در صورت رفع مشکلات نقدینگی، این پروژه ملی ظرف دوسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.وی افزود: مجموع تولیدات منطقه گل‌گهر از سال ۹۲ به ۹۶ افزایش ۱۲۶ درصدی پیدا کرده است که در این میان میزان تولید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در این مدت بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.