در طرف دیگر نگاهی به وضعیت قیمتی نفتا هم حاکی از رشد ناچیز این محصول استراتژیک است که بهای این محصول هم به‌عنوان ماده اولیه تعیین قیمت‌های پایه محصولات پلیمری نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر روند قیمت‌ها بگذارد. شاهد این مدعا ارقام منتشر شده برای رشد قیمت‌های نفتا است که نشان از افزایشی ۲۵/ ۰ درصدی طی هفته گذشته دارد. بهای نفتا در لحظه تنظیم این گزارش ۵۷۶ دلار و ۵۵ سنت گزارش شده است.

  برگی از بازارآزاد

 رصد بازار آزاد محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که این محصولات از ابتدای هفته روندی کاهشی را استارت زده و در ادامه از همین روند پیروی می‌کنند. از جمله مهم‌ترین دلایل این امر انتظار افت قیمت‌های پایه در روز گذشته است؛ به این معنا که عرضه‌کنندگان در بازارهای داخلی به امید کاهش قیمت‌های پایه، بهای بیشتر گریدهای عرضه‌شده را کاهش دادند. بالا بودن قیمت‌های فعلی از جمله دیگر عوامل کاهش قیمت در بازار آزاد است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان این حوزه، بالا رفتن مقطعی بهای جهانی محصولات پلیمری قیمت این محصولات را درخصوص برخی از گریدها به سقف رسانده و امکان افزایش بیش از این مقدار برای این محصولات وجود ندارد. طبق این تحلیل قیمت محصولات عرضه شده در بازار داخلی روندی کاهشی را در پیش گرفته و دنبال می‌کند. البته با توجه به روند باثباتی که درخصوص قیمت محصولات پایه مشاهده می‌شود، این سناریو و تحلیل دور از ذهن نیست و طی هفته‌های گذشته و روز گذشته شاهد افزایش قیمت‌های آنچنانی در بازار جهانی و بازارهای داخلی در این بازار‌ها نبودیم.  البته در مقابل این تحلیل، سناریوی دیگری وجود دارد که از احتمال رشد قیمت‌ها در آینده خبر می‌دهد و بر این اصل استوار است که فنر این افزایش مقطعی و با ثبات در آینده رها می‌شود و با افزایش قیمت محصولات مواجه خواهیم شد. آنها بر این باورند که افزایش بهای نفت که استارت آن ماه‌ها است زده شده، در آینده تاثیر چشمگیری بر بازار محصولات پلیمری خواهد گذاشت. ورود به فصل زمستان و شروع سال جدید میلادی هم از دیگر عواملی است که باعث کاهش تقاضا در بازارهای آزاد و به دنبال آن پایین آمدن قیمت‌ها در این بازارها شده است.

کاهش نقدینگی در بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی یا تعویق خرید از جمله دیگر عواملی است که می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد تاثیر بگذارد. با توجه به شرایطی که در بخش پایین‌دست پتروشیمی حاکم است و با توجه به بهای مواد اولیه و نحوه عرضه این مواد به بنگاه‌های پایین‌دستی نمی‌توان انتظار داشت که نقدینگی در این بخش از صنعت زیاد باشد و رقم قابل‌توجهی را به خود اختصاص دهد و این عامل موجب آن می‌شود که توان خرید برای مدیران این واحدها وجود نداشته باشد. در طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که اگر هم این نقدینگی برای برخی از بنگاه‌ها وجود داشته باشد، این فرضیه وجود دارد تا خرید خود را به تعویق بیندازند به امید اینکه بتوانند در آینده مواد اولیه واحدهای خود را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری کنند.

بورس کالا

بورس کالا