بازار در انتظار نقدینگی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز چهره‌ای ضعیف از خود به نمایش گذاشت به گونه‌ای که شاخص بورس با ۷/۹۴واحد افت فاصله خود را تا مرز روانی ۱۰هزار واحد به کمتر از صد واحد رساند امری که چهار رقمی شدن شاخص را اجتناب‌ناپذیر

نموده است.

در معاملات دیروز معامله‌گران در مسائل سیاسی به شرایط رخ داده متعاقب صحنه انتخابات ایالات‌متحده آمریکا توجه داشتند. در این بخش تبعات نامه رییس‌جمهوری به باراک اوباما و همچنین مواضع اتخاذ شده توسط برخی از نمایندگان و رییس مجلس را مورد توجه قرار دادند. تغییر مواضع در این بخش، امیدواری‌ها به کاهش تنش‌های سیاسی در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری را افزایش داده است. در کنار مسائل سیاسی در سطح داخلی نیز بازار با مساله طرح تحول اقتصادی همچنان روبرو است. امری که با توجه به نامه ۶۰ اقتصاددان به رییس‌جمهوری و ابراز تردیدها نسبت به امکان‌پذیری اجرای این طرح جالب توجه است.

در همین حال معامله‌گران با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی در انتظار گشایش بازارها در روز جاری (دوشنبه) هستند، امری که احتمالا در خود کاهش قیمت‌ها را به همراه خواهد آورد. اگر چه در خلال دو ماه اخیر بازار سهام با مساله افت قیمت مواد و محصولات خام مواجه است اما فرآیند سخت و زمان‌بر اصلاح قیمت‌ها در بورس تهران موجب شده است که روند افت بازارهای جهانی فشار مداوم و مزمنی را به بورس تهران وارد کند. در این شرایط دورنمای وضعیت دشوار شرکت‌هایی که فروش آنها به بازار جهانی وابسته است، موجب شده است تا بازار به صورت مشخص به دو دسته نمادهای متاثر از بازارهای جهانی شامل نمادهای فلزی، معدنی و پتروشیمی و نمادهای بدور از تاثیر بازار جهانی شامل بانک‌ها و لیزینگی، دارویی، ساختمانی و خدماتی تقسیم شده است. در این وضعیت عدم تزریق نقدینگی و خروج نقدینگی از بازار موجب شده است تا رکود در بازار حرف نخست را بزند. انتظار معامله‌گران در این شرایط تزریق نقدینگی از سوی فعالان عمده به ویژه در بخشی از بازار است که از بحران‌های مالی متاثر نمی‌شوند. معامله‌گران همچنین در حال حاضر نیم نگاهی به بازارهای موازی بورس دارند که در این بخش رکود بخش مسکن و انباشت عرضه در این بخش مورد توجه است. با توجه به فرارسیدن زمان تکمیل پروژه‌های ساختمانی پرتعداد سال ۸۶ ، بازار مسکن با احتمال عرضه‌های سنگین مواجه است و این در شرایطی است که کاهش بهای نهاده‌های ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد موجب کاهش هزینه ساخت و به‌تبع آن کاهش بهای تمام شده پروژه‌های جدید شده است.

در بازار دیروز درنماد مخابرات ایران بزرگ‌ترین شرکت بورس انتشار گزارش تلفیقی ۶ماه شرکت مخابرات که کمتر از حد انتظار معامله‌گران بود به تشکیل صف فروش در این نماد منجر شد. مخابرات ایران در گزارش تلفیقی خود ۱۲۷ریال تحقق سود را اعلام کرده است که حکایت از کمتر ۲۰‌ریال سود تمامی شرکت‌های مخابرات استانی (پس از کسر سهم ارتباطات سیار) دارد این مساله و همچنین اصلاح صورت‌های مالی سال ۸۶ موجب شده است معامله‌گران در ابهام شدید قرار گرفته و شاهد افزایش عرضه‌ها باشند. به نظر می‌رسد شرکت مخابرات در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند روشن‌سازی ابهاماتی است که برای معامله‌گران مشکل‌ساز شده است.

در گروه خودرویی گزارش‌های ۶ ماهه دو شر کت عمده سایپا و ایران‌خودرو نیز روز گذشته در اختیار بازار قرار گرفت.

در گروه فلزی فولاد مبارکه دیروز با صف فروش مواجه شد تا نوسان چند روزه این شرکت تحت‌تاثیر احتمال کاهش شدید درآمدهای این واحد قرار بگیرد. دیروز نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی به از میان رفتن صف خرید کشتیرانی منجر شد.

در گروه دارویی نمادهای کوچک و البته با سهام شناور اندک این گروه در چند روز اخیر فعالیت بیشتری را از خود به نمایش گذاشته‌اند که به حضور برخی از نمادها در میان سهام پرتقاضای بازار منجر شده است.

در مجموع بازار سهام دیروز روزی ضعیف را به نمایش گذاشت که در آن شاخص ۷۲/۹۴واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۶/۱۴میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۶۴ نماد معامله شده نیز ۶۲نماد با رشد قیمت و ۷۲ نماد با افت ارزش معامله شدند.