ایسنا - مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اهداف و برنامه‌های آینده شرکت را تشریح کرد.

علیرضا حاجی نوروزی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، از اتمام فاز A نرم افزار جدید سپرده‌گذاری خبر داد و گفت: نرم افزار جدید سپرده‌گذاری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار خریداری شده است که اگر سازمان بورس تصمیم خود را تغییر ندهد و انجام عملیات به خوبی پیش رود، اواسط سال آینده فاز B نرم افزار تکمیل می‌شود.

وی توضیح داد: بخش A و B نرم افزار جدید سپرده‌گذاری تمام فعالیت‌هایی را که در بورس انجام می‌شود به طور کامل پوشش می‌دهد.

وی افزود: شرکت چهار وظیفه اصلی و حرکت بدون حاشیه را در برنامه‌ دارد که این وظایف شامل اصلاحات، سپرده‌گذاری، انتقال مالکیت و شفافیت بدون حاشیه است.

ارائه خدمات اینترنتی

حاجی نوروزی راه‌اندازی بخش خدمات امور سهامداری شرکت‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر راه‌اندازی بخش یادشده به طور متمرکز صورت گیرد به بازار سرمایه کمک مطلوبی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: این بخش در مرحله‌ انجام است تا کلیه خدمات شرکت اینترنتی شده و به افراد از راه دور خدمت رسانی کند.

وی به راه اندازی سامانه IPS و IGS در تالار سعدی اشاره کرد و عنوان کرد: سامانه IPS این امکان را به وجود می‌آورد که فردی در شهرستان دور با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خدمات سهامداری را دریافت کند به طوری که پس از احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی و ارائه ایمیل و رمز عبور و کد کاربری به پست الکترونیکی مشخص ارسال می‌شود و از این طریق می‌تواند خدمات را دریافت کند.

لزوم تصویب قوانین برای پرداخت سود

حاجی نوروزی توزیع سود شرکت‌ها از طریق سامانه IGS را مورد تاکید قرار داد و گفت: سود شرکت‌های بورس قرار است از طریق سامانه IGS توزیع شود، ولی پرداخت این سود از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به تقاضای مسوولان نظام و سازمان بورس نیازمند است که با ایجاد قوانین لازم این امکان فراهم شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر بستر پرداخت سود به سهامداران از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فراهم شده است، ولی ضوابط آن باید از سوی سازمان بورس و مراجع بالاتر ایجاد شود.

مزایای تقسیم سود از سوی شرکت سپرده‌گذاری

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: با تقسیم سود از سوی شرکت سپرده‌گذاری این اختیار به سهامداران داده می‌شود که اطلاعات حساب خود را از طریق اینترنت ارائه کرده و از طریق هر بانکی که مایل هستند، سود خود را دریافت کنند.

حاجی نوروزی در ادامه روش تسویه وجوه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه سیستم تسویه وجوه در ایران از سوی استاندارد DVP و نقل و انتقال مالکیت در سطح سهامداران انجام می‌شود، گفت:‌ در نقل و انتقال وجوه در سطح کارگزاری‌ها شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قصد دارد پایاپای وجوه را تضمین کند، به این معنی که اگر کارگزاری‌ها وجوه بدهی را نتوانند به موقع پرداخت کنند، شرکت سپرده‌گذاری پرداخت کرده تا برای کارگزار بدهکار مشکلی ایجاد نشود.

وی در ادامه عنوان کرد: ‌بخشی از اجرایی شدن این فرآیند در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده است، ولی این فرآیند زمان بر بوده و اجرای کامل آ‌ن دو سال به طول می‌انجامد.

ایجاد صندوق تضمین کارگزاران

وی یاد آور شد: با ایجاد صندوق تضمین برای کارگزاران سقف معاملاتی تعیین می‌شود که این امر نیازمند راه اندازی نرم افزار جدید است، ولی تمهیداتی در حال اجرا است تا با روش دیگر و از طریق سیستم فعلی این امکان فراهم شود.

حاجی نوروزی اعلام کرد:‌ فاز مطالعاتی این طرح انجام شده و نیازمند اخذ اطلاعات بین‌المللی با سایر شرکت‌های سپرده‌گذاری هستیم، ولی مذاکراتی در هیات مدیره سازمان بورس در حال انجام است که روی نرم افزار فعلی معاملات راه‌اندازی ‌شود.