شروین شهریاری
در پاسخ به سوال آقای «صراف» از یزد: سهام شرکت‌های سیمانی اخیرا پس از چند سال رکود و نزول قیمتی، در معرض جدی‌ترین تحول بنیادی خود قرار گرفته‌ که عبارت از طرح آزادسازی مرحله‌ای قیمت سیمان است.

همان طور که احتمالا اطلاع دارید، سیمان از حدود سه سال پیش مشمول نظام نرخ‌گذاری دولتی و فروش با قیمت ثابت شد؛ به طوری که اکنون قیمت مصوب سیمان اختلاف چند صددرصدی با بازار آزاد دارد. ایجاد این رانت بزرگ و بازار سیاه سیمان انتقادهای بسیاری را علیه نظام قیمت‌گذاری فعلی ایجاد کرد و کارشناسان صنعت سیمان تقریبا به صورت متفق‌القول بر ضرورت خروج سیمان از سبد حمایتی تاکید دارند. گفتنی است، تولید سیمان در کشور بر اساس آمارها و شواهد موجود در سال جاری به 64‌میلیون تن خواهد رسید، بنابراین امسال را می‌توان زمان به تعادل رسیدن عرضه‌وتقاضای سیمان در بازار کشور دانست و همین مساله توانسته زمینه لازم را برای خروج سیمان از سبد حمایتی فراهم کند.
بدیهی است هرگونه افزایش نرخ فروش محصولات با توجه به ثبات نسبی بهای تمام شده، مستقیما به سرفصل سود عملیاتی شرکت‌های سیمانی منتقل خواهد شد که این امر می‌تواند باعث افزایش جریان ورود نقدینگی و زمینه‌ساز اجرای طرح‌های توسعه معوق و جدید شود. در ادامه بنا به درخواست خواننده محترم، تخمینی اولیه از سودآوری احتمالی هشت شرکت سیمانی بورسی ارائه شده است. در این محاسبه مفروضات زیر در نظر گرفته شده است:۱- بر اساس اطلاعیه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و هماهنگی با وزارت بازرگانی، قیمت جدید سیمان تیپ یک فله تحویل در کارخانه مبلغ ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان در هر تن تعیین و ابلاغ شده است. بیشترین حجم تولید شرکت‌های سیمانی به سیمان تیپ ۲ و پوزولانی اختصاص دارد که قیمت فله و پاکتی این محصولات به ترتیب ۵۰ هزار تومان و ۵۶۵۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت سیمان تیپ۵ فله نیز ۵۱۵۰۰ تومان در هر تن ابلاغ شده است. این مفروضات قیمتی در محاسبه سودآوری جدید شرکت‌های سیمانی مبنا قرار گرفته‌اند. ۲- شرکت‌های سیمانی در سه ماه نخست سال جاری، محصولات خود را با قیمت مصوب قدیمی به فروش رسانده‌اند. با لحاظ کردن این مطلب و با فرض فروش یک چهارم از تناژ بودجه فروش در سه ماه نخست، افزایش قیمت فروش تنها برای ۹ ماه باقیمانده از سال جاری در نظر گرفته شده است. همچنین آثار افزایش احتمالی مجدد قیمت نسبت به ارقام مورد اشاره در این محاسبه لحاظ نشده است. ۳- با فرض ثبات اقلام هزینه‌ای، رشد درآمد حاصل از فروش ناشی از افزایش قیمت سیمان مستقیما به سرفصل سود ناخالص منتقل شده و پس از کسر مالیات آثار آن بر EPS نهایی مورد محاسبه قرار گرفته است. بنابراین آثار احتمالی حذف سوبسید انرژی بر افزایش بهای تمام شده در این برآورد لحاظ نشده است.۴- درخصوص شرکت‌هایی که سرفصل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در بودجه دارند، درآمد این سرفصل با رعایت جانب احتیاط با ۵۰درصد رشد نسبت به آخرین پیش بینی برآورد شده است. با در نظر گرفتن مفروضات فوق اقدام به تخمین سودآوری
8 شرکت سیمانی می‌نماییم.1- سیمان شاهرود: ‌بودجه فروش شرکت را در جدول 1 مشاهده می‌کنید.‌
همان‌طور که از ارقام جدول پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، ۸۸/۱۵ میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان ۵۲۹ ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از ۳۵۲ ریال کنونی به ۷۹۹ ریال می‌رسد.۲- سیمان ارومیه: بودجه فروش شرکت را در جدول شماره ۲ ملاحظه می‌کنید.
همان طور که از ارقام جدول پیدا است، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، 65/16 میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان 713 ریال به ازای هر سهم شده که با لحاظ کردن اثر مالیات، EPS هر سهم از 637 ریال کنونی به 1275 ریال می‌رسد.
۳ -سیمان داراب: بودجه فروش شرکت را در جدول شماره ۳ مشاهده می‌کنید.
همان‌طور که از ارقام جدول پیداست، با لحاظ کردن نرخ جدید فروش، 93/15 میلیارد تومان بر کل در آمد حاصل از فروش افزوده می‌شود که باعث افزایش سود ناخالص به میزان 638 ریال به ازای هر سهم شده که با توجه به معافیت مالیاتی، کل این اثر به سرفصل سود خالص منتقل شده و EPS هر سهم از 435 ریال کنونی به 1073 ریال می‌رسد.