خروج سیمان از بورس فقط دلالان را خوشحال می‌کند

حالا و در چنین شرایطی که شرکت‌های صنعت خاکستری عملا بدون سود‌سازی واقعی روزگار می‌گذرانند و البته دولت به مدد عرضه سیمان در بورس‌کالا می‌تواند مالیات مورد نظر را از معاملات دریافت کند، ابتدا در اظهارنظری عجیب، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نهضت ملی مسکن را گروگان صنعت سیمان و فولاد دانسته و خواستار ورود دولت به ماجرا شده است و از طرفی موضوع خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا با هدف ارزان شدن این ملزومات ساخت‌وساز مطرح شده که با واکنش تولیدکنندگان مواجه شده است. جدا از دغدغه شرکت‌های فولادی که در گزارش‌های جداگانه به آن پرداخته می‌شود، تولیدکنندگان سیمان معتقدند با توجه به بهای بسیار ارزان و نقش کمتر از یک درصدی این خمیر‌مایه توسعه در قیمت مسکن، عملا حتی چنانچه تمام سیمان را به صورت رایگان هم در اختیار دولت قرار دهند، باز هم تاثیری بیش از یک درصدی در کاهش هزینه‌های مسکن ندارد و طرح موضوع خروج سیمان از بورس‌کالا تنها خرسندی دلالانی را به همراه دارد که شفافیت معاملات را همگام با منافع خودشان برای فرار مالیاتی نمی‌بینند.

احمد‌رضا عمرانی‌فرد، مدیرعامل شرکت سیمان اردستان با اشاره به اینکه برای هر مترمربع ساخت‌وساز ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم سیمان مصرف می‌شود که با احتساب کرایه حمل، قیمت آن به حدود ۳۰۰‌هزار تومان می‌رسد؛ گفت: این در حالی است که این میزان کمتر از نیم‌درصد بهای هر مترمربع مسکن در کلان‌شهرهاست. به تعبیر دیگر یک ساختمان دو طبقه با ۳۰۰ متر زیر بنا، ۶۰ تن سیمان نیاز دارد که هزینه آن حدود ۹۰ میلیون تومان است در حالی که از زمان شروع ساخت تا اتمام آن باید چند صد میلیون به نگهبان ساختمان پرداخت شود؛ بنابراین با وجود مصرف بالای سیمان در تمام ساختمان‌ها، ارزش ریالی آن به هیچ عنوان تاثیر‌گذار نیست.

وی با اشاره به ظرفیت ۹۰ میلیون تنی سیمان کشور تصریح کرد: امروز در حالی صحبت‌هایی مانند خروج سیمان از بورس‌کالا برای تامین مصالح طرح مسکن ملی مطرح می‌شود که صنعت سیمان ۲۰ میلیون تن ظرفیت مازاد بر نیاز کشور دارد و کارخانه‌ها به راحتی قادر به تامین این پروژه ملی هستند.

عمرانی‌فرد با اشاره به اینکه با ورود سیمان به بورس‌کالا دست دلالان از بازار سیمان تا حدود زیادی کوتاه شد، گفت: امروزه معاملات به صورت شفاف انجام می‌شود و این اتفاق کمک می‌کند تا دولت هم از محل معاملات سیمان مالیات مورد نظر را طبق قانون دریافت کند؛ در حالی که قبل از ورود به بورس‌کالا عده‌ای محدود که توانایی مالی بالایی داشتند، صنعت سیمان را به سمت مورد نظرشان هدایت می‌کردند و حتی با همکاری و همراهی یکدیگر، باعث رقابت منفی قیمتی کارخانه‌های تولیدکننده سیمان می‌شدند و با اقداماتی ضمن ایجاد التهاب قیمتی در بازار، هیچ‌گونه مالیاتی هم به دولت پرداخت نمی‌کردند؛ بنابراین خروج سیمان از بورس‌کالا تنها دلالانی را منتفع می‌کند که سال‌ها بخش زیادی از سیمان کشور را خریداری می‌کردند و بدون پرداخت مالیات، سودهای کلان به جیب می‌زدند.

وی تصریح کرد: نباید دستاورد بزرگ ورود سیمان به بورس‌کالا را نادیده گرفت و اجرا نشدن طرح ملی مسکن را به این موضوع ربط داد چرا که بهای سیمان از زمانی که وارد بورس شده، با نظارت مستقیم دولت به مراتب کمتر از تورم عمومی و حتی تورم بخش صنعت بوده است؛ این در حالی است که هزینه‌های سوخت و حمل‌ونقل صنعت سیمان رشد چند برابری را تجربه کرده است.

مدیرعامل سیمان اردستان ادامه داد: حتی چنانچه ما سیمان را به صورت کاملا رایگان برای نهضت ملی مسکن در اختیار دولت قرار دهیم، طبق برآوردهای کارشناسی قیمت تمام‌شده پروژه‌ها بیش از یک‌درصد کاهش نمی‌یابد؛ بنابراین اصولا قیمت‌های کنونی سیمان نقش مهمی در کاهش یا افزایش بهای پروژه ندارد. کمااینکه بهای سیمان در کشور ما کمتر از ۱۸ دلار است در حالی که حداقل قیمت این محصول در دنیا ۷۰ دلار است و این ارزانی هیچ‌گاه منجر به ارزانی مسکن نشده بلکه قیمت‌ها همواره و در دولت‌های مختلف رشد چشمگیری داشته و از قدرت خرید مردم فاصله گرفته است.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و وزارت راه و شهرسازی با کارشناسی و به دور از هیاهوی برخی افراد برای اجرای این طرح برنامه‌ریزی کنند و قطعا صنعت سیمان هم با تمام پتانسیل‌ها سیمان موردنیاز پروژه را تامین می‌کند.

وی در پایان با اشاره به تبعات اظهارات اخیر در مورد صنعت سیمان اظهار کرد: اتفاقات اخیر با افت ارزش سهام سیمانی در بورس، ضربه بزرگی به سهامداران کوچک زده و امیدواریم در سریع‌ترین زمان مسوولان دولت این اعتماد را مجددا ایجاد کنند.