آغازکنترل تورم در خدمات بیمه‌های بازرگانی

مجید مشعلچی، قائم‌مقام و سخنگوی بیمه مرکزی ایران دراین‌باره به پرسش «دنیای‌اقتصاد» گفت: باید از هر سیاستگذاری؛ تصویب آیین نامه و ابلاغ دستورالعملی که منجر به تورم و تزریق گرانی به جامعه می‌شود، جلوگیری کرد و صنعت بیمه کشور مهار تورم را از تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال۱۴۰۲ آغاز کرد. مجید مشعلچی یادآور شد: با وجود افزایش۵۰درصدی دیه در سال۱۴۰۲ نسبت به سال۱۴۰۱؛ نرخ حق بیمه شخص ثالث فقط ۳۰درصد افزایش داشت و به عبارتی از تزریق حدود ۱۳همت (هزار میلیارد تومان) بار مالی بیشتر به بیمه‌گذاران ثالث که عمدتا قشر آسیب‌پذیر جامعه بودند، جلوگیری شد. سخنگوی بیمه مرکزی ایران ادامه داد: برای رشد تولید نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری خوبی بین بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منعقد شد که می‌توان به صنعت فرآورده‌های پلاسمای خون اشاره کرد که مقرر شد بیمه مرکزی ایران سرمایه‌گذاری حدود ۲۰۰۰میلیارد ریالی داشته باشد.

ابتدا اتخاذ سیاست‌های درست پولی و مالی

مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این پرسش که «صنعت بیمه بازرگانی چگونه می‌تواند تورم را مهار کند و در رشد تولید موفق باشد؟» متذکر شد: در شرایط کنونی، کنترل تورم با اتخاذ سیاست‌های درست پولی و مالی امکان‌پذیر است و دولت باید کسری بودجه را حذف کند، تسهیلات تکلیفی را کاهش دهد، نرخ بهره را افزایش دهد و با ناترازی و خلق پول در شبکه بانکی برخورد کند. حجاریان تاکید کرد: اما در بلندمدت باید اقتصاد کشور به بهره‌وری برتر و موقعیت رقابتی پایدار جهانی دست یابد و در آن زمان ممکن خواهد بود که رقابت در داخل کشور برقرار شود و کیفیت محصولات ارتقا پیدا کند، قیمت تمام‌شده کاهش یابد و ریسک به حداقل برسد. مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه کشور با بیان اینکه در چنین شرایطی بیمه نقش و اهمیت اساسی خواهد داشت، ادامه داد: اگر بیمه‌گران ارزیابی درستی از ریسک داشته باشند و نرخ و شرایط را به درستی تعیین کنند، بالاترین نقش را در رشد بهره‌وری، توسعه منابع انسانی و شایسته‌سالاری خواهند داشت.

بیماری چاقی دولت

جلال سلطانی، مدیرعامل شرکت بیمه حافظ دراین باره به خبرنگار ما گفت: شاخص‌های تورم شدیدا و مستقیما وابسته به تولید و شاخص‌های تولید نیز شدیدا و مستقیما به تورم وابسته است، بنابراین این مساله کاملا غیر خطی و پیچیده است و وزن عناصر مرتبط متاثر از هماهنگی بخشی است. سلطانی با بیان اینکه کنترل تورم لزوما فقط در حوزه مدیریت ستادی تعریف نمی‌شود، ادامه داد: انتظارات تورمی جامعه نیز بر پیچیدگی مساله می‌افزاید و مردم امروز هزینه‌ی تورم انباشته و مزمن را می‌پردازند؛ زیرا بیماری چاقی دولت و مدیریت هیاتی گذشتگان مانع بهره‌وری بوده است. مدیرعامل بیمه حافظ با اشاره به برگشت به مرحله یک این چرخه معیوب توضیح داد: باور دارم، بهترین اقدام صنعت بیمه برای نیل به این شعار کاهش جدی تصدی‌گری و نظارت واقعی بیمه مرکزی بر عملکرد شرکت‌ها بیمه ایران، دانا، البرز و بیمه‌های شبه‌دولتی از بعد سهم پرتفو و هزینه‌کرد آنها باشد.