پس از اینکه اقتصاد اتیوپی از سال ۲۰۱۰ و برای یک دهه یکی از فعال‌ترین اقتصاد‌های جهان بود، امروز شاهد تورم فزاینده‌ای است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ از آستانه ۳۰ درصد به عنوان میانگین سالانه فراتر رود. خیابان‌های مرکاتو مملو از غرفه‌ها و انواع کالاها، مملو از خریداران و فروشندگان است. با این حال، بازدیدکنندگان از بازار مرکاتو در آدیس‌آبابا، بزرگ‌ترین بازار فضای باز آفریقا که شامل هزاران مغازه است و در آن همه‌چیز از لباس گرفته تا مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات صنعتی، ابزار‌های الکترونیکی و لوازم خانگی یافت می‌شود، تایید می‌کنند که فعالیت کاهش یافته است.

 افراد شاغل در بازار مرکاتو در رصد اوضاع مردم این کشور از وضعیت اکثریت ساکنان اتیوپی صحبت می‌کنند و می‌گویند: همه قیمت‌ها به جز دستمزد ما در حال افزایش است. مردم مرکاتو وضعیت اقتصادی را به جنگی که به مدت دو سال شمال کشور را فرا گرفت، نسبت دادند و تاکید کردند که درگیری‌های جاری بودجه دولت را تخلیه کرده و خسارت زیادی به بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت وارد کرده است، در حالی که اکثر مردم اتیوپی‌ به اندازه کافی ارز از بانک‌ها دریافت نمی‌کنند. اما این درگیری تنها بحرانی را تشدید کرد که با همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شد و رشدی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۷/ ۹ درصد بود، از سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و از ۹ درصد در سال گذشته به ۱/ ۶ درصد کاهش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول تایید کرد که در سال ۲۰۲۲ رشد به کمتر از ۴ درصد در مقایسه با ۳/ ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت. تغییرات آب و هوایی- به ویژه خشکسالی که شاخ آفریقا را درنوردیده است- بر کشاورزی (یک سوم تولید ناخالص داخلی) تاثیر گذاشته است که به افزایش قیمت مواد غذایی کمک کرده است. اکثریت مردم اتیوپی معتقدند که دلایل هر چه باشد، در نهایت، همه اینها بر افراد کم درآمدی مانند ما تاثیر می‌گذارد، امیدوارند که توافق‌نامه صلح امضا شده در ۲ نوامبر بین دولت و شورشیان تیگری به بهبود وضعیت منجر شود.