Untitled-1 copy

روند تولید و فروش «کحافظ» نشان می‌دهد که با تصمیمات جدیدی که گرفته شده، از زیان‌ده بودن به سمت سود‌سازی حرکت کرده است.

همچنین بررسی متغیر‌های اثر‌گذار بر شرکت نشان می‌دهد که در سال آینده نیز تولید، فروش و سود خالص آن رو به بهبود است. در آخر به چند مورد از ریسک‌های اثر‌گذار بر این شرکت اشاره شده که شرکت می‌تواند با گرفتن تصمیمات منطقی، این ریسک‌ها را کاهش دهد.

 محصولات شرکت

موضوع فعالیت شرکت کارخانه‌های کاشی و سرامیک حافظ طبق بند «2» اساسنامه، شامل تولید و فروش انواع کاشی و سرامیک، وسایل بهداشتی، چینی و مواردی است که برای شرکت سود‌آور باشد و به نحوی مربوط به موضوع شرکت شود. در شرکت نام‌برده، محصولات تولیدشده در دو گروه فروش داخلی و فروش صادراتی قرار می‌گیرند.

بررسی آمار فروش نشان می‌دهد که حدود 77‌درصد از مبلغ فروش از فروش داخلی و 23‌درصد از درآمد شرکت از فروش صادراتی حاصل می‌شود.

کاشی پرسلانی، کاشی کف و کاشی دیواری اصلی‌ترین تولیدات شرکت را تشکیل می‌دهند و به ترتیب 62درصد، 22‌درصد و 16‌درصد از مبلغ فروش را شامل می‌شوند.

در بخش مواد اولیه شرکت بیش از 90‌درصد از بهای تمام‌شده مواد از داخل و مابقی آن از خارج از کشور تامین می‌شود. به همین دلیل این شرکت از افزایش نرخ دلار سود بیشتری به دست می‌آورد؛ زیرا‌ درصد محصولات صادراتی بیشتر از‌ درصد مواد وارداتی است.

بررسی روند تولید «کحافظ» در چند سال اخیر وضعیت صعودی را نشان می‌دهد. رشد تولید این شرکت ناشی از طرح‌های توسعه‌ای بوده که «کحافظ» آنها را تکمیل کرده و به بهره‌برداری رسانده است.

در چهارسال اخیر شرکت به‌ترتیب 5/ 1میلیون مترمربع، 3/ 3میلیون مترمربع، 2/ 4میلیون مترمربع و 7/ 4میلیون مترمربع انواع کاشی را تولید کرده که معادل رشد سالانه 119درصد، 29‌درصد و 11‌درصد بوده است.

بررسی مبلغ فروش شرکت نیز نشان می‌دهد که این آمار در چند سال اخیر هر سال رشد خوبی داشته است. با توجه به اینکه هم تولیدات شرکت و هم نرخ فروش آن در چند سال گذشته روند صعودی را تجربه کرده، رشد مبلغ فروش قابل توجیه است. در چهار سال اخیر، هر سال به ترتیب فروش شرکت برابر با 20میلیارد تومان، 99میلیارد تومان، 234میلیارد تومان و 447میلیارد تومان بوده که معادل رشد 378درصد، 137درصدی و 91درصد است.

یکی از مواردی که می‌‌‌توان به‌واسطه آن متوجه نحوه تصمیم‌گیری مدیران شرکت شد، میزان ذخیره‌‌کردن تولیدات در انبار شرکت است. بررسی آماری نشان می‌دهد که در چهارسال گذشته شرکت طی سه‌سال اول اقدام به فروش محصول از انبار کرده و در سال 1400 بخشی از تولیدات را در انبار نگه داشته است. بررسی روند سه‌سود اصلی شرکت نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته توانسته است از شرایط بد به سمت رشد سود‌آوری حرکت کند.

این آمار‌ها حاکی از این است که در چهارسال اخیر شرکت هر سال  بر سود خالص خود افزوده است، به‌طوری‌که در سال 1397، ضرر خالص 11 میلیارد تومانی را به‌ثبت رسانده  ولی در سه‌سال اخیر به‌ترتیب هر سال سود خالصی برابر با 70میلیارد تومان و در سال 1400، 184میلیارد تومان بسازد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این شرکت با بهبود تصمیمات مدیریتی توانسته است از زیان‌ده بودن به سود‌های قابل‌توجهی دست پیدا کند. در دوسال اخیر رشد سود‌آوری شرکت به‌ترتیب معادل 939‌درصد و 162‌درصد بوده که چشمگیر است.

 نسبت سهامداران شرکت

سهامداران «کحافظ» عبارتند از شرکت سرمایه‌گسترآریا (سهامی‌خاص) و شرکت سرمایه‌گذاری آداک پرسو (سهامی‌خاص) که به‌ترتیب مالک حدود 80 درصد و 8/ 2‌درصد سهام شرکت هستند.

 مفروضات

برآورد سود سال آینده شرکت به تعیین مفروضات اثر‌گذار بر آن در سال آینده نیاز دارند. این مفروضات نشان می‌دهد که درآمد فروش «کحافظ» و سود‌آوری آن در سال 1401 چگونه خواهد بود.

 شرکت کارخانه‌های کاشی و سرامیک حافظ که در گروه کاشی و سرامیک فعالیت می‌کند، از نوسان نرخ انواع کاشی اثر می‌پذیرد. بنابراین سه‌نرخ اصلی که نیاز به برآورد در سال آینده دارند، عبارتند از نرخ کاشی پرسلانی، نرخ کاشی کف و نرخ کاشی دیواری که نرخ هر مترمربع آنها به‌ترتیب 276‌هزار تومان، 82‌هزار تومان و 71‌هزار تومان تخمین زده شده است.

از طرف دیگر افزایش حقوق کارکنان، تورم و رشد نرخ حمل‌ونقل برابر با 40درصد، 40‌درصد و 35‌درصد در نظر گرفته شده است. در آخر نیز میانگین نرخ دلار در سال 1401 برابر با 270‌هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 تخمین سود

براساس مفروضات ذکرشده درآمد حاصل از فروش شرکت در سال پیش‌رو برابر با‌ هزار و 160میلیارد تومان برآورد شده است. از این میزان فروش، سود ناخالصی معادل 458میلیارد تومان ساخته خواهد شد. در نهایت پس از کسر دیگر هزینه‌ها و مالیات، سود خالص «کحافظ» برابر با 368میلیارد تومان تخمین زده شده است.  با درنظر گرفتن اینکه سرمایه شرکت ثابت است، سود هر سهم «کحافظ» 71تومان پیش‌بینی شده است. بنابراین طبق آخرین قیمت سهم که عدد 509تومان بوده، نسبت P/ E آینده‌نگر آن برابر با 1/ 7واحد خواهد شد. بررسی این آمار‌ها نشان می‌دهد که فروش شرکت نسبت به سال گذشته رشد 159درصدی را تجربه کرده است.

همچنین سه‌سود ناخالص، عملیاتی و خالص آن نسبت به سال 1400 رشد 137درصدی، 151درصدی و 118درصدی را تجربه کرده است. باتوجه به اینکه در آینده با نوسان نرخ‌های اثر‌گذار بر سود شرکت، تحلیل دچار تغییر خواهد شد، برای «کحافظ» با استفاده از دو متغیر اصلی که نرخ کاشی پرسلانی و نرخ دلار بوده، جدول تحلیل حساسیتی را رسم می‌کنیم.

 ریسک‌های شرکت

از ریسک‌های شرکت کاشی‌سازی حافظ می‌توان به چالش بهای تمام‌شده اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با افزایش نرخ مواد اولیه شرکت و همین‌طور افزایش تعرفه‌های گمرکی که علاوه بر نرخ، مانعی دیگر سد راه سود‌آوری شرکت تلقی می‌شود، «کحافظ» با ریسک افت سود مواجه است.

در برابر این ریسک، شرکت اقدام به جایگزین‌کردن تامین‌کنندگان خارجی با شرکت‌های داخلی کرده و ایجاد واحد‌های تولیدی داخلی برای تامین مواد اولیه را در دستور کار قرار داده است. این موارد تا حدی می‌توانند با بهبود وضعیت مصرف شرکت، ریسک بهای تمام‌شده را کاهش دهند.

شرکت نام‌برده مانند اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی از ریسک نرخ ارز اثر می‌پذیرد. در «کحافظ» رشد نرخ ارز برای شرکت سود بیشتری حاصل می‌کند.

دلیل این امر این است که هم برخی از محصولات تولیدی و هم قسمتی از مواد اولیه مصرفی شرکت از خارج تامین می‌شود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان فروش صادراتی بیشتر از میزان واردات مواد اولیه بوده و در نتیجه رشد نرخ ارز، سود را افزایش خواهد داد و کاهش آن سبب افت سود شرکت خواهد شد.  نرخ بهره نیز مانند دیگر ریسک‌ها برای شرکت مهم تلقی می‌شود. با افزایش نرخ بهره، می‌توان انتظار داشت که شرکت به‌جای وارد کردن سود انباشته خود در طرح‌های توسعه یا سرمایه‌گذاری‌های سودآور، به سپرده کردن پول‌های خود در بانک یا خرید اوراق درآمد ثابت روی خواهد آورد. در نگاه اول به نظر می‌رسد سود شرکت دچار نوسان قابل‌توجهی نشده است؛ اما باید اشاره کرد که در بلندمدت این عمل سبب می‌شود استهلاک ناشی از به‌روز نشدن خطوط تولید، سود شرکت را با ریسک مواجه کند. یکی دیگر از ریسک‌های اثر‌گذار بر شرکت، رقابت در صنعت است. شرکت کاشی‌ساز حافظ برای کاهش این ریسک باید اقدام به حفظ و همچنین افزایش کیفیت محصولات تولیدی کند تا بتواند مشتریان را راضی نگه دارد.

از طرف دیگر به دلیل اینکه عمده رقبای شرکت غیر‌بورسی هستند، دسترسی به اطلاعات صورت مالی، تولید و فروش آنها امکان‌پذیر نیست. در نتیجه کاشی و سرامیک حافظ نمی‌تواند از عملکرد آنها باخبر شود.