حوادث رانندگی معادل یک جنگ کشته و مجروح دارد

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- جلسه تعامل بین نمایندگان صنعت بیمه و مسوولان پلیس راهنمایی و رانندگی برای هماهنگی برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری صنعت بیمه،‌ در این نشست که با هدف افزایش تعامل، هماهنگی و هم‌اندیشی درباره مشکلات پیش روی دو طرف در راستای کاهش ترافیک و تصادفات و عوارض‌های مربوط برگزار شد، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی، مدیران بیمه مرکزی و بیمه‌های دولتی و خصوصی و رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و مسوولان راهنمایی و رانندگی حضور داشتند.

رییس کل بیمه مرکزی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در حوادث رانندگی و تعداد کشته‌‌ها، حوادث رانندگی را به عنوان فاجعه‌ای شناخته شده در کشور یاد کرد و گفت: از آنجا که این حوادث در سال معادل بازماندگان یک جنگ کشته و مصدوم به جای می‌گذارند و خسارت‌های مالی زیادی را به کشور وارد می‌کنند، سیاستگذاران و مسوولان باید با هر روشی که می‌توانند از این خسات‌ها بکاهند.

«جواد فرشباف ماهریان» افزود: صنعت بیمه هم مسوولیت‌هایی در این زمینه دارد و هرچند پوشش‌هایی توسط بیمه‌ها با فروش بیمه‌نامه صورت می‌پذیرد، اما این حجم خسارات هم فشارهایی را به مردم و هم به بیمه‌ها وارد می‌کند. همکاری گسترده بین بخش‌ها و تبادل اطلاعات فیمابین و شناسایی متخلفین خاص و حتی شناسایی کسانی که نقشی در حوادث ندارند می‌تواند کمک‌های مهمی ‌به صنعت بیمه در این راستا انجام دهد.

سردار مومنی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین مدیران صنعت بیمه گفت: متاسفانه نرخ حوادث رانندگی در کشور از بسیاری از کشورهای دیگر بالاتر است و باید بدانیم که موضوع ترافیک و آمد و شد یک موضوع بین بخشی و یک پدیده اجتماعی و مشکل همگانی است. رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: در سال ۷۷ کل خودروهای موجود در کشور از ابتدای ورود خودرو به ایران حدود ۵/۳میلیون بوده که این تعداد تا پایان سال ۸۷ یعنی بعد از ۱۰ سال به ۱۲‌میلیون خودرو رسیده و فقط در سال ۸۸ حدود ۷۶۰‌هزار خودرو جدید شماره‌گذاری شده و این موضوع در حالی است که فقط ۷۵‌هزار خودرو از رده خارج شده است.

وی افزود: در سال ۷۵ در کل کشور ۲۵‌هزار تلفات جاده ای داشته‌ایم که در سال ۸۵ این تعداد به ۲۷‌هزار نفر نیز رسید، اما در سال ۸۷ این تعداد به رغم افزایش خودرو و رانندگان جدید که غالبا هم جوان هستند ۲۳‌هزار نفر متاسفانه کشته و حدود ۲۸۰هزارنفر هم مصدوم شدند. مومنی گفت: سیستم خودرو، سیستم حمل و نقل، الگوی مصرف و صنعت بیمه در کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای تاثیر گذار است و زمانی شاهد بهتر شدن وضعیت خواهیم بود که همه بخش‌ها وظایف خودشان را کامل انجام دهند.

در ادامه تعدادی از مدیران صنعت بیمه به ایراد نظرات خود درباره این موضوع پرداختند که قبول فاجعه بار بودن وضعیت فعلی حوادث رانندگی از سوی صنعت بیمه و سوال درباره اینکه سهم بیمه در این حوادث چه ‌مقدار است و چرا بیمه باید همه خسارت پرداخت کند؟ نتایج و تاثیرات پرداخت ۲۷۵‌میلیارد تومانی صنعت بیمه به ناجا چه بوده است و این پرداخت‌ها در چه زمینه‌هایی هزینه می‌شود؟ عدم اجرای کامل قانون بیمه شخص ثالث از سوی ناجا در حالی ‌که ناجا تمایل به دریافت کامل پول از بیمه‌ها دارد، عدم خروج خودرو فرسوده از دایره حمل و نقل کشور، عدم دریافت اطلاعات ناجا به‌رغم دستور سردار احمدی مقدم مبنی بر عملیاتی شدن در ۱۰روز پس از گذشت حدود یکسال از توافق و ۲ماه از امضای تفاهم نامه، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک، عدم دریافت آمار دقیق از خودروها و دیگر وسایط نقلیه موتوری، آنالیز تصادفات انجام شده و تعیین سهم عوامل مختلف و دریافت گزارش هزینه کرد ناجا از پول دریافتی از صنعت بیمه و علت هزینه‌ها از نظرات و سوالات مدیران صنعت بیمه در این جلسه بود که توسط رییس کل بیمه مرکزی جمع بندی شد. همچنین در ادامه سردار مومنی ضمن پاسخ به بخشی از سوالات مطرح شده گفت: قانون وظایفی را برای دوطرف مطرح کرده است و این‌گونه نیست که فقط ناجا وظایفی داشته باشد. البته ناجا یکسال پیش از تصویب قانون بیمه شخص ثالث، بیمه‌ شخص ثالث را کنترل می‌کرده است اما قانون اجباری را هنوز هم برای کنترل بیمه قرار نداده است و البته اگر پلیس متوجه حرکت خودرو بدون بیمه شود، باید از حرکت آن جلوگیری کند.

مومنی افزود: پلیس در همه جای دنیا بهره‌بردار است، اما در اینجا ما به بحث زیرساخت‌ها هم وارد شده‌ایم و حتی فیبرهای نوری که مخصوص انتقال تصویر و اطلاعات است در جاده‌ها را هم خودمان می‌کشیم که این پول‌هایی که دریافت می‌کنیم در این زمینه‌ها هزینه می‌شود. در پایان نیز فرشباف ضمن ابراز خوشحالی از تعامل بین بیمه و پلیس اظهار امیدواری کرد: تصمیمات و توافقات صورت گرفته روند سریع‌تری را برای اجرا در پیش گیرند.