بررسی تورم اقلام خوراکی در بهمن ماه نشان می‌دهد از میان ۲۴ کالای منتخب ۹ کالا تورم ماهانه بیش از ۸/ ۰ درصد را که تورم گروه خوراکی‌ها در بهمن ماه بوده است، تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر ۴ کالای خیار، گوجه‌فرنگی، گوشت قرمز و رب گوجه‌فرنگی نیز تورم ماهانه منفی داشته‌اند. مرکز آمار کشور تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها در بهمن ماه را ۲۰ درصد اعلام کرده که به این ترتیب ۱۱ کالای اعلام شده تورم بیش از تورم کل گروه را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل، تورم نقطه به نقطه سه کالا مانند سیب درختی زرد، رب گوجه‌فرنگی و مرغ ماشینی منفی بوده است.

آخرین قیمت خوراکی‌ها

مرکز آمار ایران متوسط قیمت اقلام برخی از کالاهای خوراکی منطقه شهری در بهمن ماه را منتشر کرد. پیش از این گزارش، آمار تورم مصرف‌کننده در بهمن ماه نشان می‌دهد تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه به نسبت دی ماه ۱/ ۱ درصد بوده است. از سوی دیگر گروه خوراکی‌ها که یکی از مهم‌ترین گروه‌های موثر در تورم کل است نیز رشد ماهانه ۸/ ۰ درصد را ثبت کرده است. بنابراین می‌توان ۲۴ قلم کالای خوراکی را که در این گروه قرار دارد، با شاخص تورم این گروه مقایسه کرد. براساس این مقایسه، ۹ خوراکی تورم بالای ۸/ ۰ را ثبت کرده‌اند. در این گروه بیشترین افزایش قیمت ماهانه به پیاز با رشد ۲/ ۴۶ درصد تعلق داشته است. قیمت هر کیلو پیاز در بهمن ماه به حدود ۷۲۵۰ تومان رسید که به نسبت ماه قبل افزایش ۲۲۹۰ تومانی را ثبت کرده است. رئیس اتحادیه میوه و سبزیجات اعلام کرده دلیل افزایش قیمت پیاز به‌دلیل سیلاب‌ها در جنوب ایران بوده و این افزایش قیمت در هفته‌های آینده، با افزایش عرضه این کالای پرمصرف کاهش می‌یابد. براساس آمار منتشرشده قیمت سیب‌زمینی نیز در بهمن ماه با رشد ۸/ ۸ درصدی روبه‌رو بوده است. هرکیلو سیب‌زمینی در بهمن ماه ۴۲۶۰ تومان بوده که به نسبت دی ماه افزایش ۱۸۶۰ تومانی داشته است.

در گروه میوه‌ها نیز قیمت موز با بیشترین افزایش قیمت همراه بوده است. قیمت هر کیلو موز در دی ماه ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که در بهمن ماه به حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. از آنجا که موز یک کالای وارداتی است قیمت آن وابسته به افزایش قیمت دلار است. اما در بهمن ماه قیمت پرتقال محصول داخل نیز با رشد ۸/ ۸ درصدی همراه بوده است. این درحالی است که عرضه این محصول در فصل زمستان اصولا با مشکل همراه نیست و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌تواند به دلیل افزایش تقاضای فصلی این محصول به علت شیوع سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا حتی ویروس کرونا بوده باشد. براساس گزارش مرکز آمار کشور، میانگین قیمت هر کیلو پرتقال در مناطق شهری ۵۷۶۰ تومان بوده است.

از دیگر میوه‌هایی که در بهمن ماه با تورم ماهانه بیش از ۸/ ۰ درصد مواجه بوده‌اند، سیب درختی زرد است. قیمت این میوه در بهمن ماه حدود ۷۲۰۰ تومان اعلام شده که به نسبت دی ماه ۲۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت معادل رشد ۶/ ۳ درصدی است.

تورم ماهانه عدس و لوبیا چیتی نیز در این ماه بیشتر از تورم کل گروه خوراکی‌ها بوده است. براساس آمار منتشرشده، قیمت هر کیلو عدس در بهمن ماه رشد ماهانه ۳/ ۲ درصد را تجربه کرده و لوبیا چیتی نیز با تورم ماهانه ۹/ ۰ درصد روبه‌رو بوده است.

گروه قند و شکر نیز در بهمن ماه با افزایش قیمت‌ها مواجه بوده است. در این گروه هر کیلو قند در بهمن ماه بیش از ۷۵۰۰ تومان بوده که به نسبت دی ماه رشد ۵/ ۱ درصدی داشته است. شکر نیز در مدت مذکور با افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی به قیمت هر کیلو ۶ هزار تومان رسیده و رشد ۲/ ۲ درصدی داشته است.

از سوی دیگر در میان کالاهایی که تورم کمتر از ۸/ ۰ درصد داشته‌اند، صیفی‌جات مانند خیار و گوجه بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. براساس آمار منتشرشده، هر کیلو گوجه‌فرنگی در بهمن ماه به قیمت حدود ۶۷۰۰ تومان رسیده که به نسبت دی ماه کاهش ۴/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر هر کیلو خیار نیز در بهمن ماه حدود ۵۲۰۰ تومان بوده که به نسبت دی ماه ۷۰۰ تومان از قیمت خود را از دست داده است. این کاهش قیمت معادل منفی ۱۳ درصد است.

گروه بعدی که با کاهش قیمت ماهانه مواجه بوده، گروه گوشت قرمز است که براساس قیمت‌های اعلام‌شده توسط مرکز آمار کشور هر کیلو گوشت گاو یا گوساله در بهمن ماه با کاهش قیمت یک درصدی به حدود ۷۸هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. گوشت گوسفند نیز تورم منفی ۴/ ۱ درصدی را تجربه کرده و قیمت آن در بهمن ماه حدود ۸۸ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شده است. افزایش عرضه گوشت قرمز و کاهش تقاضا در بازار دلیل کاهش قیمت این گروه خوراکی بوده است و پیش‌بینی می‌شود با حفظ شرایط موجود این کاهش قیمت ادامه‌دار باشد.

بررسی تورم‌های ماهانه نشان می‌دهد تنها یک کالا تورم ماهانه صفر را ثبت کرده است. براین اساس، در بهمن ماه قیمت چای خارجی بسته‌ای به نسبت دی ماه تغییری نداشته است.

آنالیز نقطه به نقطه خوراکی‌ها

مرکز آمار کشور در بهمن ماه تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها را ۲۰ درصد اعلام کرده است. با توجه به تورم نقطه به نقطه می‌توان ۲۴ کالای خوراکی بررسی شده در این گزارش را به دو دسته تورم بالای ۲۰ درصد و تورم کمتر از آن تقسیم کرد. با توجه به این دسته‌بندی، در بهمن ماه سال‌جاری ۱۱ کالای خوراکی تورم بالای ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند. نگاهی به آمار منتشرشده نشان می‌دهد بیشترین تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه به پیاز تعلق داشته است. آمارها نشان می‌دهد در بهمن ماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته قیمت پیاز حدودا دو برابر شده یا به عبارت دیگر تورم حدود ۱۰۰ درصدی داشته است. پس از آن قیمت چای با رشد ۹/ ۸۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. از دیگر اقلام خوراکی که تورم نقطه به نقطه بالایی را تجربه کرده برنج درجه یک ایرانی است. آمار منتشرشده نشان می‌دهد قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک در بهمن ماه سال‌جاری حدود ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۷۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت معادل ۷/ ۴۳ درصد است. این درحالی است که برنج خارجی تنها ۴/ ۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

در گروه لبنیات نیز تورم نقطه به نقطه بالای ۲۰ درصد بوده است. آمارها نشان می‌دهد در بهمن ماه تورم نقطه به نقطه شیر پاستوریزه ۷/ ۳۱ درصد، ماست پاستوریزه ۲/ ۲۸ درصد و تورم پنیر ایرانی پاستوریزه ۹/ ۲۳ درصد بوده است. در ماه مذکور قیمت گوجه‌فرنگی و عدس نیز به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۵/ ۳۰ و ۴/ ۳۰ درصد را ثبت کرده‌اند.

در میان کالاهای اعلام‌شده سه قلم کالای خوراکی تورم نقطه به نقطه منفی را ثبت کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در بهمن ماه سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، در گروه میوه‌ها سیب درختی زرد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. هر کیلو سیب درختی زرد در بهمن ماه ۹۷ حدود ۸۶۰۰ تومان بوده که میانگین قیمت آن در بهمن سال‌جاری به حدود ۷۲۰۰ تومان رسیده است. در واقع در یک‌سال منتهی به بهمن ماه سال‌جاری قیمت سیب درختی زرد افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

علاوه براین آمارها نشان می‌دهد قیمت گوشت مرغ ماشینی نیز در مدت یک‌سال با کاهش مواجه بوده است. براساس آمار منتشرشده قیمت هر کیلو مرغ ماشینی در بهمن ۹۷ حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بوده که در بهمن ماه سال‌جاری با کاهش هزار و ۳۰۰ تومانی به ۱۲ هزار ۶۰۰ تومان رسیده است. به عبارت دیگر قیمت مرغ ماشینی با کاهش ۴/ ۹ درصدی رو به رو بوده است.

سومین کالایی که تورم منفی را تجربه کرده، رب گوجه‌فرنگی است. به رغم اینکه گوجه‌فرنگی تورم نقطه به نقطه ۵/ ۳۰ درصدی داشته اما قیمت رب گوجه‌فرنگی در بهمن ماه سال‌جاری به نسبت بهمن ماه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است. آمارها نشان می‌دهد قیمت یک کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی در بهمن ماه سال گذشته حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که در بهمن ماه سال‌جاری با کاهش هزار و ۵۰۰ تومانی به حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

 

12-01