آخرین آوانس انبساطی فدرال‌رزرو

  ریسک‌های اقتصاد آمریکایی

رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در بخش پایانی سخنرانی خود به ریسک‌های مهمی که بر اقتصاد آمریکا اثرگذارند اشاره کرد. اولین ریسک بزرگ برای اقتصاد آمریکا کندی رشد اقتصاد بین‌المللی است که می‌تواند بر شاخص‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد ایالات‌متحده اثر بگذارد. دومین ریسک به مذاکرات تجاری میان واشنگتن و پکن بازمی‌گردد که تا حدودی نشانه‌های پیشرفت در آن دیده می‌شود، اما نه به اندازه کافی و همچنان ریسک تجاری به قوت خود باقی است. عامل دیگری که می‌تواند اقتصاد آمریکا را با تهدید روبه‌رو کند برگزیت است. هرچند احتمال وقوع برگزیت بدون توافق بسیار کاهش یافته است، اما همانند توافق تجاری با چین بخشی از ریسک‌ها همچنان زنده و پویا هستند.

  سیگنال توقف کاهش نرخ بهره

فدرال‌رزرو نرخ‌های بهره را برای سومین‌بار در سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش داد اما این‌بار همزمان با کاهش نرخ بهره به بازه ۵/ ۱ تا ۷۵/ ۱ درصدی، سیگنالی نیز ضمیمه این اقدام انبساطی خود کرد: دیگر خبری از کاهش نرخ بهره نیست، مگر آنکه افت شدیدی در اقتصاد رخ دهد. وضعیت فعلی نرخ بهره و سیاست پولی متناسب با شرایط از سوی جرومی پاول عنوان شد. او در ادامه افزود تا زمانی که اقتصاد در حال رشد باشد و نیروی کار نیز قوی باقی مانده باشد، دیگر کاهش نرخ بهره‌ای در کار نخواهد بود، چراکه چشم‌انداز اقتصادی ایالات‌متحده با این دو شاخص (بازار کار و رشد اقتصادی) کاملا مطلوب است. پاول طی سخنرانی خود بارها سیگنال توقف کاهش مجدد نرخ بهره را به شنوندگان مخابره کرد. رئیس فدرال‌رزرو در طول سخنرانی خود چندین‌بار بر این مساله که سه نوبت کاهش نرخ بهره کافی بوده است یا شرایط کنونی با شرایط ابتدای سال متفاوت است و همچنین برخی از ریسک‌ها کاهش پیدا کرده است، به توقف کاهش نرخ بهره تاکید بیشتری کرد. بر اساس گزارشی که کمیته بازار باز آمریکا پس از نشست‌های سیاست‌گذاری خود ارائه می‌دهد، کاملا مشهود است که از ماه ژوئن تا ماه سپتامبر بخش مشخصی از متن گزارش با تغییر کوچکی نشان‌دهنده سیگنال توقف موقت در روند کاهشی نرخ بهره است. در ماه‌های ژوئن، جولای و سپتامبر متن گزارش حاوی عبارتی بود که فدرال‌رزرو را برای ایجاد ثبات اقتصادی توام با رشد یک کنشگر توصیف کرده بود. در واقع فدرال‌رزرو هر اقدامی برای ایجاد ثبات اقتصاد در حال توسعه آمریکا انجام می‌داد، اما در گزارش چهارشنبه گذشته کلمه کنش یا همان اقدام به رصد یا مشاهده تغییر پیدا کرده است. در واقع مشاهده فعالیت‌های اقتصادی برای یافتن بهترین راه ممکن در سیاست‌گذاری پولی مدنظر کمیته بازار باز بوده است.

  تحقق پیش‌بینی پاول

پس از کاهش نرخ بهره بازار سهام آمریکا مجددا روند صعودی خود را آغاز کرد. شاخص S&P ۵۰۰ پس از اعلام نتیجه نشست ۳/ ۰ درصد بالاتر رفت. نرخ بازده‌ اوراق ده ساله خزانه از ۸۳/ ۱ به ۸۰/ ۱ کاسته شد که بیشترین افت در یک ماه اخیر محسوب می‌شود. اما رشد وال‌استریت بیش از یک روز دوام نیاورد و همان دغدغه فدرال‌رزرو درخصوص تنش‌های تجاری میان ایالات‌متحده و چین منجر به تغییر مسیر وال‌استریت در روز پنج‌شنبه شد. آنچه در جلسه کمیته این هفته گذشت، تفاوت چندانی با دو نوبت پیشین نداشت و بازهم هشت سیاست‌گذار پولی رای به کاهش نرخ بهره دادند و دو تن دیگر نیز با این سیاست مخالف بودند. مخالفت مصرانه این دو نفر در سه اجلاس گذشته فدرال‌رزرو بی‌تاثیر نبوده است و شاید بخشی از توقف موقت کاهش نرخ بهره به مخالفت این افراد بازگردد یا حداقل تاکیدی که در متن سخنرانی‌ها و متن اجلاس بر این موضوع شده بی‌تاثیر از این دو نفر نباشد. آنچه واقعا فدرال‌رزرو را ناچار به کاهش سه مرتبه‌ای نرخ بهره از ماه جولای تا ماه اکتبر کرد، افت در سرمایه‌گذاری در کسب و کارها بود که با اثرات منفی جنگ تجاری آمریکا و چین تشدید شده بود و دلیل دیگر آنها نیز اگر مساله برگزیت و رشد اقتصادی جهان را کنار بگذاریم، نارسایی تورم به نرخ هدف ۲ درصدی است.

13 (1)