ریزش ۴ درصدی بورس چین

چین به مرکز نگرانی‌ها در خصوص افت چشم‌انداز رشد اقتصاد بین‌الملل تبدیل شد. داده‌های منتشرشده حکایت از افت شدید صادرات این کشور در ماه گذشته که در ۳ سال گذشته بی‌سابقه بود، داشت. تجارت چین از یکسو در بخش صادرات (ماه فوریه) ۷/ ۲۰ درصد تضعیف شد و در بخش واردات نیز ۲/ ۵ درصد افت کرد که کمترین مازاد تجاری چین در طول ۱۱ ماه گذشته را پدید آورد. واکنش بازارهای این کشور با نگرانی سرمایه‌گذاران از تاثیر مخرب جنگ تجاری با آمریکا، بورس‌های شانگهای، هنگ‌کنگ و شنزن را با نزول شدیدی همراه کرد. شاخص CSI۳۰۰ که عملکرد شرکت‌های فعال در بازار شانگهای و شنزن را نشان می‌دهد با افت ۴‌درصدی در معاملات روز گذشته بدترین روز خود از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی را تجربه کرد. به‌رغم استارت قابل توجه بازار سهام چین از ابتدای سال‌جاری میلادی، افت دو روز گذشته بازدهی سال جدید این شاخص را به ۲۱ درصد بازگرداند.

  تورم ترکیه از سطح ۲۰ درصدی پایین آمد

بانک مرکزی ترکیه همان طور که انتظارات نیز بر همین روند تکیه داشتند در نشست تعیین سیاست پولی خود نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های پولی پیش‌روی ترکیه و هراس از افت ارزش لیر در برابر دلار آمریکا با واکنش سیاست‌گذاران پولی ترکیه مواجه شد. در همین حال بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بدون تغییر در نرخ ۲۴ درصدی اعلام کرد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان کماکان طرفدار کاهش نرخ‌های بهره است که به عقیده وی موجب رشد تورم می‌شود.

همچنین برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که در صورت کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌مرکزی ترکیه ممکن است ریزش دوباره لیر و نرخ تورم این کشور با سیر صعودی بیشتری روبه‌رو شود. نرخ تورم ترکیه در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ نسبت به همین ماه در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۰ درصد رسید در حالی که در ماه اکتبر سطح ۲۵ درصدی را لمس کرده بود. تورم در ماه دوم سال‌جاری میلادی با استمرار سیاست‌گذاران پولی در حفظ نرخ بهره، به‌رغم فشار دولت به سیر کاهشی خود ادامه داد و به زیر سطح ۲۰ درصدی نزول کرد. البته برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که احتمالا فشار سیاسی قبل از انتخابات محلی ماه مارس می‌تواند نرخ بهره را تحت‌تاثیر قرار دهد و این تاثیر جنبه نزولی خواهد داشت. عدم تغییر نرخ بهره چیزی بود که بازارها انتظار آن را با توجه به افت تورم از اوج ۲۵ درصدی، داشتند. قرار گرفتن تورم در مسیر نزولی بر روند بازارهای این کشور و تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای تعیین نرخ بهره هدف در نشست آتی اثرگذار خواهد بود. رجب‌طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه خود را دشمن نرخ بهره معرفی کرده بود. عدم تغییر نرخ بهره در ترکیه همزمان با افت ۵/ ۳ درصدی لیر در برابر دلار آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، روند نزولی این ارز را متوقف کرد. دیروز، ارزش هر ۴۸/ ۵ لیر به یک دلار رسید.

  موفقیت سیاست حمایت از سپرده‌های ارزی

مقامات اقتصادی ترکیه علاوه بر رشد نرخ بهره، سیاست خود را برای مقابله با نوسانات ارزی با تغییر نگرش دیگری در انتهای سال گذشته پیگیری کردند که اثر مثبت آن بروز پیدا کرده است. بر این اساس از هم در راستای کاهش انگیزه عمومی به پس‌انداز ارزهای خارجی از جمله دلار و هم در راستای تقویت انگیزش سرمایه‌گذاران برای تبدیل دلار و یورو به لیر صورت گرفت. مقامات ترکیه اعلام کردند که برای دارایی‌‌های متکی بر دلار و یورو مالیات بیشتری تعیین می‌کنند. در مقابل، دولت از میزان مالیات بر دارایی‌های متکی بر لیر ترکیه کاست. چنین سیاستی تا حدودی مانع از گرایش نهفته در بازار ارز داخلی برای تبدیل لیر به ارزهای خارجی شد.