البته بهای اونس با نزدیک شدن به زمان اعلام نتایج نشست تعیین‌کننده آخرین نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ میلادی باعث کاهش حجم معاملات شد و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران نیز با افت اندک قیمت همراه بود. بهای اونس تا ساعت ۵ بعد از ظهر دیروز در سطح ۱۲۴۹ دلاری معامله می‌شد. شاخص دلار نیز ظرف ۳ روز اول هفته با ۶/ ۰ درصد تضعیف در مقابل سبد ۶گانه ارزهای معتبر دنیا به زیر سطح ۹۷ واحدی نزول کرد. اونس در همین فاصله زمانی ۹/ ۰ درصد رشد را در به ثبت رساند. نتیجه مبهم نشست پولی آمریکا می‌تواند روند بازار را به طرق مختلفی تغییر یا حتی معکوس کند.

ایستایی پیش از تعیین نرخ بهره

تا چند ساعت مانده به زمان برگزاری نشست پایان سال میلادی کمیته بازار آزاد آمریکا گمانه‌زنی‌ درباره کاهش شتاب افزایش نرخ بهره ظرف ماه‌های آینده در بازارهای جهانی پررنگ‌تر می‌شد. چنانچه این سناریو به تحقق بپیوندد، از آنجا که رشد نرخ بهره به معنای تقویت شاخص دلار است، در نهایت قیمت طلا از افت شتاب انقباضی سود خواهد برد. با توجه به رشد تقاضا برای ذخیره طلا پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای طلا در سه ماه نخست ۲۰۱۹ به علت عوامل فصلی با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. فدرال ررزو آمریکا نیز احتمالا با سرعت قبلی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد.البته پیش‌بینی مبنی‌بر این موضوع که فدرال رزرو در نشست خود نرخ بهره را برای چهارمین بار ظرف سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش می‌دهد، همچنان در بازار مشهور هستند؛ ولی ابهامات زیادی درباره روند افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ میلادی وجود دارد.

ویروس ترامپ در تجارت جهانی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با آغاز نشست پولی از فرصت استفاده کرد و بار دیگر انتقاد خود را از سیاست پولی فدرال رزرو نشان داد. انتقاد این هفته ترامپ از پاول در دو روز پیاپی شکل گرفت؛ ترامپ خواستار آن شده است که مقام‌های پولی این کشور بار دیگر نرخ بهره را افزایش ندهند.رقابت میان چین و آمریکا با بازداشت مدیر مالی شرکت چینی هوآوی در کانادا وارد مرحله جدیدی شده است. این بازداشت نشان داد که نقش برتر آمریکا در بازارهای مالی بین‌المللی چه اهرم فشار قدرتمندی در اختیار این کشور برای ایفای نقش یک پلیس جهانی قرار می‌دهد.درحالی‌که جنگ تجاری رو به گسترش است و چین بیش از گذشته از هژمونی دلار در تجارت جهانی و سوءاستفاده آمریکا از این برتری خشمگین خواهد بود، بنابر عقیده کارشناسان این وضعیت ممکن است موجب افزایش تلاش‌ها برای ایجاد سیستم پرداخت‌های جایگزین برای رقابت با دلار آمریکا شود. این اقدام همزمان با برنامه سوئیس برای انجام مبادلات غذاودارو در کنار برنامه بزرگ‌تر اتحادیه اروپا، فضا را برای چینی‌ها نیز مهیا ساخته است.

به‌رغم کاهش شدید شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا، اقتصاددانان بین‌المللی بر این باور هستند که نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو افزایش خواهد یافت.

اقتصاددانان بین‌المللی بر این باورند که کاهش ارزش سهام و اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو آمریکا و متن مذاکرات نشست نوامبر تاثیری بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر نخواهد داشت. براساس این گزارش کوین لوگان، اقتصاددان ارشد بانک اچ‌اس‌بی‌سی در نیویورک در این باره گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران پولی آمریکا هنوز معتقد هستند که افزایش تدریجی نرخ بهره تصمیم مناسبی ظرف ماه‌های آینده خواهد بود. ست کارپنتر، تحلیلگر ارشد موسسه یو‌بی‌اس آمریکا نیز گفت: اظهارات مقام‌های ارشد فدرال رزرو به‌گونه‌ای نبوده است که افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر با تردید روبه‌رو شود. آمارهای اشتغال در ماه اکتبر احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر را بیش از پیش افزایش داده است. اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر بیش از ۲۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون ۳ بار نرخ بهره را افزایش داده و نشست بعدی قرار است ۱۸ دسامبر برگزار شود. بازارهای مالی جهان به شدت نگران تحولات مربوط به تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین است.