افزایش قیمت در لبنیات

براساس گزارش منتشر شده بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، از میان ۱۱ گروه خوراکی مورد بررسی، ۹ گروه تورم مثبت ، یک گروه تورم منفی و تورم یک گروه بدون تغییر بوده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در میان گروه‌های با تورم مثبت، تخم مرغ با تورم هفتگی ۲/ ۵ درصد بیشترین افزایش و سه گروه برنج، سبزی‌های تازه و روغن کمترین افزایش را ثبت کرده‌اند. در مقابل، گروه گوشت مرغ تورم منفی ۵/ ۲ درصدی را در بازه زمانی مورد بررسی کسب کرده است. گوشت قرمز نیز در مدت یک هفته تغییر قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است. نکته قابل‌توجه در گزارش مورد بررسی، تورم هفتگی ۱/ ۱ درصدی در گروه لبنیات بوده است. با نگاهی به اقلام این گروه می‌توان دریافت که قیمت شیر پاستوریزه در مدت یک هفته رشد ۸/ ۴ درصدی داشته که سبب رشد تورم این گروه شده است. براساس این گزارش قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه در مدت یک هفته از ۲۹۵۰ تومان به ۳۰۹۴ تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که تاکنون ستاد تنظیم بازار تصمیم نهایی خود راجع به قیمت محصولات لبنی و شیر خام را اعلام نکرده است. البته با توجه به تغییرات نرخ ارز، درخواست دامداران برای افزایش نرخ شیرخام و اعمال تورم سال‌های گذشته بر روی محصولات افزایش قیمت در این صنعت قابل‌پیش‌بینی است.

نتایج به‌دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی در یک ماه منتهی به ۲۱ اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» ۸ گروه تورم مثبت و ۳ گروه تورم منفی داشته‌اند. براساس این گزارش در میان گروه‌های با تورم مثبت، تخم مرغ با تورم ۶/ ۱۰ درصدی بیشترین افزایش را در یک ماه مورد بررسی داشته است. پس از آن چای با تورم ماهانه ۳/ ۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد، هر بسته نیم کیلویی چای خارجی در یک ماه منتهی به ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۸۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به قیمت ۲۷ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت چای خارجی از ابتدای سال‌جاری، با توجه به افزایش قیمت دلار و ثابت باقی ماندن قیمت آن در سال گذشته قابل‌توجیه است. سه گروه گوشت قرمز، قند و شکر و حبوبات نیز در یک ماه مورد بررسی با تورم مثبت رو‌به‌رو بوده‌اند. در گروه گوشت قرمز هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به قیمت ۵۲ هزار تومان عرضه شده که تورم ماهانه ۱/ ۶ درصدی را ثبت کرده است. به‌علاوه هر کیلو گوشت گوساله بی‌استخوان نیز به قیمت ۴۳ هزار تومان رسیده که تورم ماهانه آن ۱/ ۲ درصد مثبت بوده که در مجموع تورم ماهانه ۱/ ۵ درصد را برای این گروه فراهم کرده است. در گروه قند و شکر نیز تورم ماهانه ۴/ ۴ درصد بوده که در این گروه قند ۸/ ۱ درصد افزایش قیمت و شکر ۷ درصد تورم مثبت را ثبت کرده است. به این ترتیب هر کیلو قند به قیمت ۳۷۰۰ تومان و هر کیلو شکر به قیمت ۳۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی بر افزایش قیمت شکر وارداتی موثر بوده و نرخ شکر در بازار را دستخوش تغییراتی کرده است. علاوه‌بر این، گروه حبوب، لبنیات، برنج و روغن نیز به ترتیب تورم مثبت ۳/ ۲ درصد، ۲/ ۱ درصد، ۱/ ۰ درصد و ۱/ ۰ درصد داشته‌اند. گزارش منتشرشده نشان می‌دهد تورم ماهانه سه گروه سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و گوشت مرغ در مدت مورد بررسی منفی بوده است. در گروه سبزی‌های تازه، قیمت خیار، لوبیا سبز و بادنجان تورم منفی ۹/ ۱۱ درصد، منفی ۷/ ۱۱ درصد و منفی ۱/ ۱۰ درصد را ثبت کرده است. در مقابل کدو سبز در این گروه تورم ماهانه ۴/ ۸ درصد داشته و تورم سایر اقلام این گروه کمتر از یک درصد بوده است.براساس گزارش بانک مرکزی، هندوانه، طالبی، لیمو شیرین و کیوی از گروه میوه‌های تازه به ترتیب تورم منفی ۲/ ۴۴ درصد، منفی ۶/ ۳۱ درصد، منفی ۲/ ۱۱ درصد و منفی ۵/ ۴ درصد را ثبت کرده‌اند که در مجموع سبب کاهش تورم ۷/ ۲ درصدی برای این گروه شده است. گوشت مرغ نیز در یک ماه منتهی به ۲۱ اردیبهشت سال‌جاری، ۱/ ۲ درصد کاهش قیمت داشت و قیمت هر کیلو آن به ۷۸۰۰ تومان رسید.

تورم سالانه ۷۳ درصدی تخم مرغ

گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در یک سال منتهی به ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، از میان ۱۱ گروه مواد غذایی، ۴ گروه تورم منفی و ۷ گروه تورم مثبت داشته‌اند.از میان ۷ گروه با تورم مثبت، تخم مرغ با تورم نقطه به نقطه ۷۳ درصدی بیشترین تورم سالانه را ثبت کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی، هر شانه حدود دو کیلوگرمی تخم مرغ به قیمت حدود ۱۶ هزار تومان در تهران عرضه شده است. البته دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار از کاهش قیمت تخم مرغ از خردادماه امسال خبر داد و گفت: نیاز کشور به‌ویژه در ماه مبارک رمضان از محل تولیدات داخلی تامین است و واردات آن متوقف شد.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که چای نیز تورم نقطه به نقطه ۲/ ۲۱ درصد را ثبت کرده است. پس از آن گوشت مرغ با تورم ۲/ ۱۹ درصد و گوشت قرمز با تورم ۱۸ درصد بالاترین تورم‌های سالانه را به خود اختصاص داده‌اند. گروه لبنیات، روغن و برنج نیز به ترتیب تورم‌های مثبت ۹/ ۷ درصد، ۲ درصد و ۱/ ۱ درصد را کسب کرده‌اند. در مقابل گروه میوه‌های تازه در مدت مورد بررسی بیشترین کاهش قیمت را به‌دست آورده؛ به‌طوری‌که تورم سالانه آن منفی ۵/ ۱۳ درصد بوده است. پس از آن گروه سبزی‌های تازه با تورم منفی ۱/ ۱۱ درصد، قند و شکر با تورم منفی ۳/ ۴ درصد و گروه حبوبات با تورم منفی ۱/ ۲ درصد گروه‌های منفی گزارش مزبور را تشکیل داده‌اند.

12