به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی رویکرد این نهاد در سال‌های اخیر بر هدایت منابع بانکی در راستای حمایت از تولید و اشتغال باتوجه به وضعیت رشد اقتصادی تمرکز داشته است. براین اساس تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تامین‌مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، طرح‌های اشتغال‌زا و حمایت از تامین‌مالی بخش‌های مسکن و کشاورزی همگی در این راستا، تلقی می‌شود. از طرف دیگر و بنا به مستندات ارائه‌شده در گزارش معاونت اقتصادی بانک مرکزی، حمایت از تامین‌مالی خرد خانوارها از قبیل اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات مسکن به اقشار مختلف جامعه و تسهیلات خرد مصرفی خانوار از اولویت‌های نظام بانکی بوده است.

به موجب این گزارش، حجم تسهیلات پرداختی از ۹/ ۱۹۵۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ به ۷/ ۵۴۸۳ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و طی هشت ماه اول سال‌جاری با ۶/ ۹ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۳/ ۳۵۷۴ هزار میلیارد ریال بالغ شده است؛ درحالی‌که مجموع سهم بخش‌های تولیدی شامل کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن وساختمان از مجموعه ارزش افزوده بخش‌های غیرنفتی در اقتصاد معادل ۴/ ۳۶ درصد است، مجموع سهم آنها از تمام تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۳۹۵ معادل ۴۷ درصد بوده است که تمام این موارد نشان از توجه ویژه شبکه بانکی به حمایت از تولید دارد. سهم بخش خدمات از مجموع ارزش افزوده بخش‌های غیرنفتی در سال ۱۳۹۵ معادل ۶/ ۶۳ درصد و سهم از تسهیلات پرداختی معادل ۵۳ درصد بوده است.

همچنین براساس اطلاعات مندرج در گزارش ارائه‌شده ازسوی معاونت اقتصادی بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار،‌ از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۲۵ آذر ماه سال‌جاری، معادل ۹/ ۲۳۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۳۳ هزار و ۴۰۰ واحد بنگاه کوچک و متوسط در سراسر کشور اختصاص یافته است. براساس برآوردها، سهم تسهیلات پرداختی به این بنگاه‌ها از کل تسهیلات از ۱/ ۳ درصد در پایان سال ۱۳۹۵ به ۷/ ۷ درصد در پایان سال ۱۳۹۶ افزایش خواهد یافت.