برق از دست رفته طلا

اونس طلا ظهر جمعه در آستانه برخورد با کف دو ماهه ۱۲۶۰ دلار قرار گرفت. ارزش فلز زرد با توجه به سکانداری دلار در بازار‌های جهانی همچنان با افت مواجه است. فلز‌های گرانبهایی که براساس دلار قیمت‌گذاری می‌شوند به‌خصوص طلا، با تقویت اسکناس سبز، گرفتار سراشیبی نزول ارزش می‌شوند. تقویت دلار منجر به گران شدن قیمت خرید این فلز‌ها می‌شود، بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری را روی این فلزات افزایش می‌دهد. فلز زرد که در بازار پنج‌شنبه با قیمت ۱۲۶۸ دلار بسته شده بود، جمعه خود را در بازار جهانی کم‌فروغ آغاز کرد. طلا صبح جمعه با قیمت۱۲۶۹ دلار باز شد و تا ساعت ۱۸ به بهای ۱۲۶۳ دلار رسید. آمار مربوط به میزان فروش سکه‌های طلا در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ به کمترین میزان خود در دهه اخیر رسیده است.

عدم تمایل کلکسیونر‌ها به سرمایه‌گذاری روی سکه‌های گرانبها و تزریق سرمایه‌‌هایی که قبلا در بازار فلز زرد ریخته می‌شدند به رگ‌های آماده بازار سهام، از جمله عواملی هستند که طلا را تحت فشار قرار داده‌اند. بازار بورس در واکنش به تغییر محل سرمایه‌گذاری رکورد‌ جدیدی برای S&P ثبت کرد. شاخص این بازار تا روز پنج‌شنبه برای ششمین روز متوالی روند افزایشی داشت که پس از جولای (تیر ماه) سال ۱۹۹۷ بیشترین توالی افزایشی خود را ثبت کرد. کارشناسان بازار طلا معتقدند بازگشایی بازار چین ممکن است بتواند با تغییر میزان تقاضا به مدد طلا بیاید. نفت نیز پس از دوره رکود بازهم روند افزایشی خود را آغاز کرد و رشد آن به طلا برای ایستادگی در برابر عوامل افزایشی کمی کمک کرد.

 

  طلای سیاه در کاخ کرملین

دیدار روز پنج‌شنبه ولادیمیر پوتین و ملک‌سلمان ارزش نفت خام را در بازار‌های جهانی نفت بالا برد. محور اصلی گفت‌وگو در کرملین به تولید نفت مربوط می‌شد. طی گزارش‌هایی که از جزئیات توافق‌های صورت گرفته در مسکو خبر می‌دهند، کاهش تولید نفت خام و فرآورده‌های پتروشیمی برای بالا بردن قیمت نفت خام مهم‌ترین رویداد این دیدار بود. همکاری عربستان و روسیه برای بالا بردن قیمت نفت، راه صعود را برای نفت اوپک هموار کرد. ارزش هر بشکه نفت خام در بازار پنج‌شنبه به زیر ۵۰ دلار رسیده بود. پس از این ملاقات قیمت‌ها بار دیگر به بالای ۵۰دلار به ازای هر بشکه رسید. گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و روند افزایشی دلار، نفت خام را در بازار ظهر جمعه با کاهش اندک و نوسان زیاد همراه کرد.

 

  یورش «باز»‌ها به خیابان بیستم واشنگتن

ترامپ یک کرسی خالی هیات هفت نفره فدرال رزرو را با تایید سنا پر کرد و برگ جدیدی برای ریاست فدرال رزرو رو کرد. اگرچه دو کرسی خالی در این هیات باقی مانده است، اما تا اینجای کار ترامپ آسمان فدرال رزرو را به دست «باز»‌ها سپرده است. با دقت به گزینه‌های تصدی ریاست فدرال رزرو، مشخص می‌شود «باز»های بیشتری در کمین تاج و تخت هستند. کرسی خالی برای «باز»ها: تغییرات فدرال رزرو همچنان در صدر مهم‌ترین اخبار بازار‌های جهانی است. ترامپ دو ماه پیش برای پر کردن یکی از کرسی‌های خالی فدرال رزرو «رندال کوارلز» را به سنا معرفی کرده بود. کوارلز روز پنج‌شنبه با کسب اکثریت آرا به عنوان عضو جدید هیات هفت نفره شورای سیاست‌گذاری فدرال رزرو برگزیده شد. کوارلز دانش‌آموخته دانشکده حقوق ییل، عضو حزب جمهوری‌خواه و مشاور اقتصادی سابق جورج بوش پسر است.

محدودیت فدرال رزرو: کوارلز از لحاظ سیاست پولی-بانکی به دسته «باز»ها متعلق است. او بر خلاف جنت یلن و اعضای پیشین شورای هفت نفره، به محدود شدن سیاست‌گذاری فدرال رزرو معتقد است. موافقت با افزایش نرخ بهره و کنترل بهینه نرخ تورم از دیگر رویکرد‌های وی در اعمال سیاست پولی-بانکی هستند.کاندیدای جدید: لیست چهارنفره نامزد‌های تصدی ریاست فدرال رزرو طولانی‌تر شد. دیدار هفته گذشته ترامپ با جان تیلور او را نیز به لیست کاندیداها افزود. جان تیلور استاد دانشگاه استنفورد در رشته اقتصاد پولی است. بلومبرگ او را یکی از مدعیان دریافت نوبل اقتصادی در سال‌های آتی نامیده است. او از مشاوران اقتصادی جرالد فورد، جیمی کارتر و بوش پدر بوده و در زمان بوش پسر در خزانه‌داری مشغول به کار بوده است.

«باز»ترین گزینه: جان تیلور معتقد است، مسیر توسعه اقتصادی از محدودیت فدرال رزرو برای تغییر قواعد می‌گذرد. او در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است: «برای دگرگون کردن اقتصاد، اصلاح مالیاتی، اصلاح بودجه، اصلاح مالی و اعمال محدودیت بر فدرال رزرو ضروری است.» روی کار آمدن تیلور منجر به انقباض بیشتر در سیاست پولی خواهد شد و نرخ بهره نیز با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.هر دو برگ جدید ترامپ در دوره بحران اقتصادی آمریکا با اقدام فدرال رزرو برای خرید اوراق بهادار و اوراق خزانه به ارزش بیش از ۵/ ۴ میلیارد دلار مخالف بودند. اضافه شدن این دو به شورای هفت نفره سیاست‌گذاری احتمالا با اصلاحاتی در این زمینه همراه خواهد بود. جنت یلن در حال حاضر نوید اصلاح این مساله را در سه دوره کوتاه‌مدت داده است، اما «باز»ها خواهان سرعت بیشتری برای این اصلاحات هستند.

 

  نرخ بیکاری در راستای تقویت دلار

اخبار فدرال رزرو حاکی از بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره، کنترل بیشتر نرخ تورم و انقباض بیشتر است. شاخص دلار در واکنش به این تغییرات تقویت خود را ادامه داد و در بازار ظهر جمعه پس از وقفه دو ماهه بالای ۹۴ واحد باز شد. دلار در انتظار انتشار گزارش اشتغال در حال نوسان بود و مدام بالا و پایین می‌شد. با انتشار این گزارش در عصر روز جمعه شاخص دلار به بیشینه خود در هشت هفته اخیر رسید و تا ساعت۱۷:۳۰ عدد ۲۷/ ۹۴ را نیز لمس کرد. گزارش روز جمعه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا ۳۳ هزار شغل در بخش غیر‌کشاورزی از دست داده که اولین کاهش در هفت سال اخیر است. وال‌استریت پیش از این تولید ۸۰ هزار شغل را برای ماه سپتامبر متصور بود. نرخ بیکاری از ۴/ ۴ درصد در ماه آگوست به ۲/ ۴ درصد در ماه سپتامبر رسید. وزارت کار آمریکا اعلام کرده این کمترین نرخ بیکاری از سال ۲۰۰۱ تاکنون است. بازار ارز در واکنش به این گزارش پس از نوسان‌های کوتاه به نفع شاخص دلار پیش رفت. اونس طلا نیز پس از انتشار گزارش اشتغال افزایش سریعی از خود بروز داد که پس از دقایقی بازگشت کرد و به روند کاهشی تبدیل شد. اونس طلا پس از این گزارش تا کف ۱۲۶۰ دلار نیز پایین آمد. تحلیل‌گران بازار فلز زرد علت صعود سریع طلا را به دو علت نسبت می‌دهند. اولین دلیل به سود‌یابی معامله‌گران کوتاه‌مدت مربوط می‌شود که برای نوسان‌گیری و یافتن حاشیه سود، بازار را محک زدند. دومین دلیل نیز به کاهش ۳۳ هزار نفری نیروی کار فعال در بخش غیر‌کشاورزی معطوف است. این کاهش به نظر باید دلار را تضعیف می‌کرد، اما پس از انتشار خبر‌های تکمیلی که حاکی از کاهش نرخ بیکاری بودند، دلار مجددا روند افزایشی خود را از سر گرفت.

 

  نیم‌نگاه به گزارش‌های دیگر

شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز ۵/ ۰ درصد رشد را به ثبت رساند. بازار بورس آسیا نیز با تداوم روند افزایشی شاخص دلار جان تازه‌ای گرفت. بازار سهام آسیا با نگاه خوش‌بینانه نسبت به انتشار گزارش اشتغال آمریکا، در بازار جمعه رشد قابل‌توجهی از خود نشان داد و طلا را بیش از پیش محدود کرد.