جایگاه جدید ویتنام در اقتصاد جهانی

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده در ویتنام در سال ۲۰۲۳ رقم ۳۶.۶میلیارد دلار بود که ۳۲.۱‌درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس بسیاری از ارزیابی‌‌‌های مستقل، ویتنام از نظر هزینه‌‌‌ها رقابتی است و در مقایسه با سایر کشورها، دارای نیروی کار ماهر است و در بسیاری از توافق‌نامه‌‌‌های تجارت آزاد منطقه‌‌‌ای و جهانی حضور دارد. همچنین نشانه‌‌‌های مثبتی وجود دارد که نشان می‌دهد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی همچنان سیر صعودی خواهد داشت؛ به‌‌‌ویژه در شرایطی که ویتنام در تنوع بخشیدن به زنجیره تامین جهانی مشارکت دارد. براساس پیش‌بینی‌‌‌های فیچ، رشد میان‌‌‌مدت ویتنام سیگنال‌‌‌های مطلوبی در حدود ۷‌درصد دارد. اخیرا گزارش چشم‌‌‌انداز اقتصاد جهانی، مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی نیز پیش‌بینی کرده است که مقیاس اقتصادی ویتنام در ۱۴سال آینده جهشی خواهد بود.

Untitled-2 copy

این مرکز، اقتصاد ویتنام را به‌‌‌عنوان سی‌وچهارمین اقتصاد بزرگ تا سال 2023 با تولید ناخالص داخلی 430میلیارد دلار ارزیابی می‌کند که می‌‌‌تواند تا سال 2038 در ردیف 25 اقتصاد برتر جهان قرار گیرد. شرکای اصلی ویتنام شامل ایالات‌متحده، چین، ژاپن، هند، کره‌جنوبی و روسیه است. همچنین این کشور در حال حاضر عضو توافق‌نامه‌‌‌های تجاری در مقیاس بزرگ، از جمله توافق‌نامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) و مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌‌‌ای (RCEP) است. ویتنام کشور پیشرو در تولید منطقه‌‌‌ای است و به طور فزاینده‌‌‌ای به کشور راهبردی در زنجیره تامین جهانی تبدیل می‌شود. ویتنام با تغییر موقعیت خود در زنجیره ارزش جهانی، اصلاحات داخلی، افزایش بهره‌‌‌وری نیروی کار و سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی، جایگاه خود را بهبود بخشیده است.

جریان‌‌‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قوی از اقتصادهای سراسر جهان، به‌‌‌ویژه از «منابع سرمایه» پیشرو مانند ایالات‌متحده، چین، ژاپن، سنگاپور، اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر پتانسیل توسعه ویتنام را تقویت می‌کند. علاوه بر این، ویتنام با بهره‌‌‌گیری از پتانسیل جمعیت بالا و جوان این فرصت را دارد که از اکثر کشورها در اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، پیشی بگیرد و تا سال 2045 به کشوری با درآمد بالا تبدیل شود.