با توجه به تحلیل‌‌‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار فلزات غیرآهنی فرآوری‌شده در سال ۲۰۲۷ با ۸/ ۴‌درصد رشد به ۷۳/ ۱۸۶۱میلیارد دلار برسد. آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین بازار فلزات غیرآهنی فرآوری‌شده در سال ۲۰۲۲ را دارا بودند. اروپای غربی از این حیث در جایگاه دوم قرار دارد. رشد سریع جمعیت شهری از عواملی‌‌‌ است که باعث افزایش تقاضا برای محصولات فلزات غیرآهنی در سال‌های آینده خواهد شد. تعداد زیادی از مردم ساکن مناطق روستایی در جست‌وجوی زندگی بهتر به مناطق شهری مهاجرت می‌کنند و این امر نیاز به مسکن و زیرساخت‌ها را افزایش خواهد داد. به تبع این امر، تقاضای زیرساخت در کشورهای آسیایی مانند چین، هند، ویتنام و فیلیپین به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌‌‌یابد. براساس گزارش چشم‌انداز شهرنشینی جهان از سوی سازمان ملل متحد، ۵۵‌درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸‌درصد افزایش یابد.

انتظار می‌رود پیشرفت تکنولوژی و تولید محصولات جدید و رشد بازار بر عملیات زنجیره تامین بازار تولید و فرآوری فلزات غیر‌آهنی در سال‌های پیش‌رو تاثیر بگذارد. محدودیت عمده عدم‌اطمینان در مورد توانایی تامین‌کنندگان مواد خام برای تامین تقاضای بازار است و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم‌کشف ذخایر معدنی جدید، در آینده تاخیرهای طولانی و توقف غیرمولد در تاسیسات تولیدی به وجود خواهد آمد. براساس یک‌نظرسنجی، تنها ۱۷‌درصد از شرکت‌ها به طور کامل تامین‌‌‌کنندگان خود را زیر نظر دارند و نسبت به آینده تامین مواد اولیه خود حساسیت زیادی نشان می‌دهند.

صنعت خودرو بزرگ‌ترین بخش کاربردی در بازار جهانی فلزات غیرآهنی است و بیش از ۴۵‌درصد تقاضای کلی را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است. این صنعت که به‌سرعت در حال رشد است، به‌ویژه در بازارهای چین، هند و برزیل همچنان نیروی محرکه اصلی افزایش تقاضای فلزات غیر‌آهنی خواهد بود. فلزات غیرآهنی به دلیل خواص وزن کم و در عین حال استحکام بالا در بخش‌‌‌های مختلفی مانند سقف‌‌‌ها، قاب پنجره‌‌‌ها و ناودان‌ها استفاده می‌شوند. همچنین برای سیم‌کشی و لوله‌های برق از این مواد استفاده می‌شود زیرا به‌راحتی دچار خوردگی نمی‌شود. همچنین این مواد به دلیل چگالی بالا که به جذب موثر امواج صوتی کمک می‌کند، در ساخت دیوارها یا کف‌های عایق صدا استفاده می‌شود. صنعت برق نیز سهم قابل‌توجهی را به دلیل افزایش تقاضا از صنایع مختلف مصرف نهایی مانند بخش‌های مخابراتی به خود اختصاص داده است که به مواد با عیار بالا (محتوای کربن کم) برای تولید دستگاه‌ها و قطعات الکترونیکی نیاز دارند. انتظار می‌رود نیکل یکی از محصولات عمده مصرف‌شده طی سال‌های آتی باشد؛ زیرا به دلیل خواص مغناطیسی عالی که در کاربردهای مختلف از جمله بلندگوها و هدفون‌‌‌ها، هارددیسک و باتری‌ها موردنیاز است، محبوبیت پیدا کرده است. از عوامل اصلی توسعه بازارهای فلزات غیر‌آهنی می‌‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- افزایش تقاضا از سوی صنایع مصرفی: انتظار می‌رود بازار جهانی فلزات غیرآهنی با رشد ۵/ ۵درصدی تا سال ۲۰۳۰، به دلیل افزایش تقاضا از سوی صنایع مصرفی مانند خودروسازی، ساخت‌‌‌وساز و برق و الکترونیک رشد فراوانی داشته باشد.

- رشد شهرنشینی و صنعتی شدن: رشد بازار جهانی فلزات غیرآهنی نیز به افزایش سطح شهرنشینی و صنعتی شدن در سراسر جهان نسبت داده می‌شود. این امر به افزایش تقاضا برای محصولات مختلف فلزات غیرآهنی مورد استفاده در صنایع مختلف مانند اتومبیل، ساختمان و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی منجر شده است.

- پیشرفت‌‌‌ تکنولوژیکی: پیشرفت‌‌‌های مداوم فناوری منجر به پیشرفت‌‌‌ محصول‌‌‌های جدیدی شده است که در مقایسه با محصولات سنتی ساخته‌شده از فلزات آهنی کارآمدتر هستند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. انتظار می‌رود که این امر موجب رشد بازار جهانی فلزات غیر‌آهنی در چند سال آینده شود. همان‌طور که اشاره شد، پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر و افزایش کاربرد فلزات غیر‌آهنی در صنایع پیشرفته، تقاضای تامین این مواد اولیه را از معادن روزبه‌روز افزایش داده است. همچنین رشد قیمت جهانی این فلزات از عواملی بوده که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران فراوانی را به این حوزه علاقه‌‌‌مند کرده است. با توجه به پیشرفت‌‌‌هایی که در زمینه فرآوری این مواد انجام شده است، معادن کوچک‌مقیاس و معادن کم‌عیاری که در گذشته بهره‌‌‌برداری از آنها اقتصادی نبود به مرور مقرون‌به‌صرفه شدند و پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران به سراغ تولید یا وارد کردن این تکنولوژی‌‌‌ها برای راه‌اندازی این معادن بروند.

 گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» با هدف توجه به تبیین نقش و جایگاه بخش خصوصی در شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار در روزهای ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه اقدام به برگزاری سیزدهمین «همایش و نمایشگاه چشم‌‌‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌‌‌آهن ایران با نگاهی به بازار» در محل هتل المپیک تهران کرده است. همچنین در روزهای ۲۰ و ۲۱اردیبهشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه امسال «همایش و نمایشگاه چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران» و فناوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، در محل هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.