شوکت پاموک از مهم‌ترین اقتصاددانان تاریخی عصر ما

او همچنین نویسنده کتاب امپراتوری عثمانی و سرمایه‌داری اروپایی ۱۹۱۳-۱۸۲۰: تجارت، سرمایه‌گذاری و تولید (انتشارات دانشگاه کمبریج، ۱۹۸۷) و تاریخ پولی امپراتوری عثمانی (انتشارات دانشگاه کمبریج، ۲۰۰۰) است. او به‌همراه راجر اوون، مورخ دانشگاه هاروارد، کتاب تاریخ اقتصادی خاورمیانه در قرن بیستم (۱۹۹۹) را نوشت.مجموعه‌ای از مقالات او در مورد اقتصاد عثمانی اخیرا با عنوان اقتصاد عثمانی و نهادهای آن منتشرشده است. علایق تحقیقاتی او شامل تاریخ اقتصاد ترکیه از سال‌۱۸۰۰، اقتصاد عثمانی در اوایل دوران مدرن و رشد اقتصادی در بالکان و خاورمیانه از سال‌۱۸۰۰ است. او همچنین در حیطه اقتصاد خاورمیانه در قرون‌وسطی به تحقیق می‌پردازد. آخرین کتاب او که در سال‌۲۰۱۴ به زبان ترکی منتشر شد، به بررسی رکورد رشد اقتصادی ترکیه و تغییرات نهادی در طول این دوره می‌پردازد. او همچنان به‌کار بر روی تاریخ اقتصادی امپراتوری عثمانی، ترکیه مدرن، خاورمیانه و اروپا ادامه می‌دهد.

پاموک در استانبول به دنیا آمد و پس از تحصیل در دبیرستان در کالج رابرت در استانبول از دانشگاه ییل‌(۱۹۷۲) فارغ‌التحصیل شد و مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی‌(۱۹۷۸) اخذ کرد. او از آن زمان در دانشگاه‌‌‌‌‌‌های مختلف ترکیه و ایالات‌متحده، از جمله آنکارا، پنسیلوانیا، ویلانوا، پرینستون، میشیگان و مدرسه اقتصاد لندن تدریس کرده است و از سال‌۱۹۹۴ در دانشگاه بوغازیچی استانبول، به‌عنوان استاد اقتصاد و تاریخ اقتصادی تدریس می‌کند.

پاموک استاد و رئیس مطالعات ترکیه معاصر در موسسه اروپایی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، طی سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۰۸ و همچنین رئیس انجمن اقتصاد تاریخی اروپا بود و عضو انجمن مورخان اقتصادی اروپا، عضو کمیته اجرایی انجمن بین‌‌‌‌‌‌المللی تاریخ اقتصادی و همینطور عضو کمیته دائمی علوم انسانی بنیاد علوم اروپا بوده است.

 او در حال‌حاضر رئیس انجمن اقتصاد تاریخی آسیایی است. او همچنین عضو آکادمی علوم ترکیه و عضو Academia Europaea است. او سردبیر نشریه Economic History European Review of است.

شوکت پاموک برادر بزرگ‌تر اورهان پاموک، رمان‌‌‌‌‌‌نویس برنده جایزه نوبل است و همچنین یک خواهر ناتنی کوچک‌تر به‌نام حمیرا پاموک دارد که روزنامه‌‌‌‌‌‌نگار است. او مقلات بسیاری در حیطه تاریخ اقتصادی خاورمیانه نوشته و یکی از غنی‌ترین منابع را چه در حوزه معرفتی و چه در حوزه آماری و داده‌ای از تاریخ اقتصاد خاورمیانه در اختیار اقتصاددانان و مورخان قرار می‌دهد. دو‌تن از مورخان اقتصادی بزرگی که بر شوکت پاموک تاثیرگذار بوده‌اند چارلز عیسوی و خلیل اینالجیق هستند. ارزش کار شوکت پاموک در این است که نخست امکان مقایسه تاریخی کشورهای خاورمیانه را فراهم می‌آورد و دوم، برخی از مسائلی را پیرامون تاریخ اقتصادی خاورمیانه آشکار می‌کند که آثار تاریخی کل‌نگرانه برای آنها اهمیتی قائل نیستند. او با کل‌نگری در تاریخ اقتصادی مخالف است و مقالات و کتاب‌های او این نکته را به وضوح آشکار می‌سازد؛ اگرچه خود صراحتا این را بر زبان نیاورده باشد. پاموک علاوه‌بر تاریخ اقتصادی، مطالعاتی پیرامون علل صنعتی‌شدن و صنعتی‌زدایی در ترکیه و مصر دارد و به بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی و حتی جغرافیایی دخیل در صنعتی‌شدن ترکیه و صنعتی‌زدایی در مصر می‌پردازد. از مهم‌ترین کتاب‌های تالیف‌شده او می‌توان به قرون نامساعد: توسعه اقتصادی ترکیه از ۱۸۲۰، ترکیه مابین دموکراسی و اقتدار گرایی، تاریخ پولی امپراتوری عثمانی و امپراتوری عثمانی و نهادهای آن اشاره کرد. تاریخ و اقتصاد امپراتوری عثمانی، ترکیه مدرن و خاورمیانه از جمله موضوعاتی است که در حیطه تاریخ اقتصادی و توسعه کمتر مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. شاید تنها چارلز عیسوی و خلیل اینالجیق تحقیقات جامعی را این حوزه انجام داده‌اند. ارزش کار پاموک در این است که این دوره از تاریخ اقتصادی را برای پژوهش انتخاب کرده است، این دوره به‌نظر، به پژوهش اقتصادی بیشتری نیاز دارد.

19-07