سورپرایز در بازارهای مالی

   پروژه ایلان ماسک

اگر کسی فکر کند که می‌تواند با رگولاتور‌های فدرال رقابت کند، ایلان ماسک را بسیار دست‌کم گرفته است. شاید بتوان گفت با ورود هر فرد به این رقابت، نتیجه آن جز ناامیدی نیست. ماسک ادعا کرده است تسلا در سال ۲۰۲۰ یک میلیون تاکسی روبات را روانه بازار می‌کند. تسلا تولید سایبرتراک(Tesla Cybertruck) که یک خودروی تمام الکتریکی در سبک وانت است را گسترش داده و اعلام کرده است که این خودرو قصد رقابت مستقیم با فورد سری اف که پر‌فروش‌ترین وانت در آمریکا است را دارد. درخواست هوشمند (Smart Summon) نام جدیدی برای ویژگی پارک اتومات تسلا است که یک وسیله نقلیه تسلا را قادر می‌سازد از یک پارکینگ به‌راحتی خارج شود. با این ویژگی‌هایی که ماشین‌های تسلا دارند، گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده‌اند. اما شاید حیرت‌انگیزترین رشد سود در سه ماهه سوم سال بود که تسلا سهام خود را افزایش داد. اگر ماسک بتواند این موضوع را تکرار کند، تاکسی روبات‌ها حتی اگر دیرتر نیز روانه بازار شوند، باز هم برای فعالان بازار جذاب خواهند بود.

   روشنایی در پایان جنگ تجاری

در بیشتر سال ۲۰۱۹، وال‌استریت در یک شرایط امید و نگرانی درخصوص گفت‌وگوها و عکس‌العمل‌های ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبر چین، بود. کوچک‌ترین امیدی در مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها باعث بالا رفتن قیمت سهام می‌شد. از کارخانه‌های نوشیدنی کالیفرنیا گرفته تا کشاورزان سویای نبراسکا، تحت‌‌تاثیر این جنگ تجاری بودند. کمک مالی ۲۸ میلیارد دلاری ترامپ برای مزارع کشاورزان آمریکایی و توافق اولیه در اوایل ماه دسامبر برای بازپرداخت برخی از تعرفه‌ها و توافق در مورد جایگزینی قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)، به کسب‌و‌کارها آرامشی نسبی داد تا امیدوار به سال ۲۰۲۰ باشند.

   یک انقلاب نیمه‌تمام

در کالیفرنیا قانون جدیدی برای پیمانکاری وضع شده است اما بسیاری از مشاغل نتوانستند خود را با آن تطبیق دهند. اثر قانون مجمع «بیل ۵» در کالیفرنیا همچون زلزله بود که پس‌لرزه‌های آن تا سال‌ها کالیفرنیا را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. این قانون به‌شدت استفاده از پیمانکاران مستقل را در بنگاه‌ها محدود می‌کند. پشتیبانان آن ادعا می‌کنند که کارفرمایان از روابط سوء‌استفاده می‌کنند تا مزایای کارگران و حمایت‌های قانونی را نفی کنند. اما Uber و Lyft با ابتکاراتی توانسته‌اند از این قانون به نفع خود و رانندگان خود استفاده کنند. با وجود میلیاردها دلاری که در معرض خطر است، انتظار می‌رود که همه شرکت‌های دیگر نیز به‌دنبال معافیت‌های دلخواه خود باشند.

   IPO‌هایی که نبودند

قرار بود با ورود برخی شرکت‌های برتر سیلیکون‎ولی همچون Uber، Lyft، Slack، WeWork سال ۲۰۱۹یک سال مهم برای عرضه اولیه (IPO) در بازار سهام باشد. اما آنچه که در بازار شاهد آن بودیم، فرود آرام شرکت‌های سودآور در وال‌استریت بود و بازارها نسبت به کوه‌های نقدینگی موجود، شک و تردید نشان دادند. اول، قیمت سهام شرکت‌های مسافربری پر‌نوسان بود و نرم‌افزار Slack در ماه ژوئن شاهد افت سنگینی بود و از آن زمان به بعد سقوط کرد. همچنین باید به شرکت WeWork اشاره کرد که پرونده‌های عمومی آن بازار را از خود ناامید و شرکت را وادار کرد که مدیرعامل خود را اخراج کند.

   حریم خصوصی در خطر

تا چندی پیش مارک زاکربرگ در مورد چگونگی حفظ حریم خصوصی به‌عنوان یک هنجار اجتماعی صحبت نمی‌کرد، اما رسوایی کمبریج آنالیتیکا در فیس‌بوک در بهار سال ۲۰۱۸ به آمریکایی‌ها کمک کرد تا درخصوص اطلاعاتی که دارند بیشتر آگاه باشند. این مساله یک بیداری برای حفاظت از حریم شخصی بود و به همین علت سال ۲۰۱۹ یک زنجیره از افشاگری‌ها را در این حوزه به ارمغان آورد. مصرف‌کنندگان این فناوری دریافتند که آمازون به هزاران کارمند خود اجازه می‌دهد تا به مکالمات ضبط‌شده توسط دستگاه‌های مجهز به دستیار صوتی Alexa گوش دهند تا میزان صحت آن ارتقا یابد. در ماه آوریل امسال، بلندگوی هوشمند آمازون Echo نیز در معرض مسائل مربوط به حریم خصوصی قرار گرفت؛ طبق گفته کارمندان مشارکت‌کننده در پروژه بهبود دستیار صوتی صدای بلند آمازون، سرویس تشخیص صدا در پشت این محصول به‌طور خودکار بخشی از مکالمه کاربر را ضبط کرده است. قانون‌گذاران کالیفرنیا شروع به تنظیم یا ممنوعیت برخی از این فناوری‌ها کرده‌اند، اما شرکت‌های مرتبط با این مساله معتقدند مصرف‌کنندگان راه‌های سخت را برای حفاظت از حریم شخصی خود استفاده نمی‌کنند.

   مبارزه داخلی فناوری

اعتراضات کارکنان، پدیده‌ای است که غول‌های سیلیکون‎ولی بسیار از آن واهمه دارند و همیشه ترس فراگیر شدن آن را دارند. برای نخستین‌بار، در اواخر سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۲۰ هزار کارمند گوگل در اعتراض به تصمیم شرکت برای پرداخت بدهی یک مدیر اجرایی سابق که کارکنان به او سوءظن داشته و او را متهم کرده بودند، از دفاتر خود بیرون آمده و در خیابان‌ها تجمع کردند. همچنین سوء رفتار جنسی به‌خصوص برای کارمندان زن در شرکت‌های فناوری معتبری از جمله ریوت گیمز، آمازون، مایکروسافت و بلیزارد انترتینمنت موجب خشم بسیاری شد. کارکنان این شرکت‌ها برای به چالش کشیدن اقدامات کارفرمایان خود در مورد تغییر شرایط و مسائلی همچون همکاری با سیاست‌های برخی دولت‌ها و موارد دیگر راهپیمایی‌های گسترده‌ای کرده‌اند. در بسیاری از موارد، این شرکت‌ها به اعتراضات کارمندان خود، واکنش نشان دادند. در حال‌حاضر در چند شرکت بحث اتحادیه وجود دارد؛ تحت پرچم اتحادیه یا نه، کارگران فناوری در بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی در حال به‌دست آوردن قدرت هستند.

   آسمان در حال سقوط نیست

اگر تا به حال به‌دنبال نمونه‌ای برای بیان غیرقابل پیش‌بینی بودن سهام بورس بودید، مطمئنا سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یکی از این موارد مثال‌زدنی است. در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ هیچ چیز برای داشتن یک سال خوب برای بورس فراهم نبود. در آن زمان، ترس از افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا، اثرات کند شدن رشد اقتصادی چین و جنگ تجاری گسترده بین کشورها، باعث شد سرمایه‌گذاران از بازار سهام خارج شوند. به سرمایه‌گذاران می‌توان حق داد که پس از سال ناامید‌کننده ۲۰۱۸، آنچنان به بازار امیدوار نباشند. هنگامی که بازار برای اولین‌بار پس از بحران ۲۰۰۸ سقوط زیادی کرد، بازار سهام افت محسوسی را به خود دید. با این وجود در سالی که در روز‌های انتهایی آن به‌سر می‌بریم، به‌رغم آنکه اقتصاد چین و اروپا دچار ضعف شده است با توسعه اقتصادی چشمگیری مواجه بودیم. حال با صحبت‌های ترامپ درخصوص جنگ تجاری بین آمریکا و چین و همچنین وجود معاهده تجاری آمریکا با مکزیک و کانادا می‌توان امیدوار بود که این روند مثبت ادامه پیدا کند.

   تسلط دیزنی

می‌توان دیزنی را یک امپراتوری سرگرمی نام‌گذاری کرد. امسال باب ایگر به همه نشان داد که هنوز قدرتمند‌ترین شرکت در این عرصه است. فروش فیلم‌های کمپانی دیزنی به فراتر از ده میلیارد دلار رسیده است، اتفاق مهم امسال معامله تاریخی بین شرکت والت‌دیزنی و فاکس بود که دیزنی آن را خریداری کرد و توانست بزرگ‌ترین خرید صنعت رسانه را رقم بزند.